Článek
Hollywood leží na západním pobřeží Spojených států, v severní části Los Angeles v Kalifornii. Původně to byla tichá, sluncem zalitá osada obklopená citrusovými sady, která se na počátku 20. století změnila v kolébku filmového průmyslu. Filmaře sem přilákala příznivá kombinace stálého počasí, rozmanité krajiny a především vzdálenost od patentových sporů, které na východním pobřeží svazovaly tvorbu pohyblivých obrázků. Když se sem začaly stěhovat první filmové společnosti, z malé vesnice se stalo rušné centrum prvních filmových snímků, jež měly obletět svět.
Začínajícími hvězdami, které dorazily do Hollywoodu a pomohly mu vyrůst v legendu, byly průkopníci éry němého filmu: Mary Pickford, něžná královna tehdejších kin, Charlie Chaplin, génius komiky s ikonickou buřinkou, Douglas Fairbanks, mistr dobrodružných rolí nebo Gloria Swanson, jedna z prvních velkých glamourových ikon. Tito herci položili základy fenoménu celebrit a proměnili Hollywood v místo, kde se rodí hvězdy a kde úspěch často znamená nesmrtelnost — i když někdy za cenu vysoké osobní daně.
Peg Entwistle byla jednou z těch hereček, jejichž talent zářil výrazněji než čas, který jí byl dopřán. Pocházela z Británie, ale její kariéra se rozvíjela především na amerických divadelních prknech, kde se rychle zařadila mezi zajímavé mladé tváře. Publikum si ji oblíbilo pro její jemnou, ale pronikavou hereckou techniku a schopnost zahrát jak křehké romantické duše, tak emocionálně složitější postavy.
Nejvíce zaujala v broadwayských inscenacích, včetně hry Tommy, kde si vysloužila silné recenze, pak následoala hra Nezvaný host, která jí otevřela dveře Hollywoodu. Její slibný start byl doplněn rolí v psychologickém dramatu Třináct žen, jejím jediném dokončeném filmovém projektu — a i když šlo o skromný debut, Peg v něm ukázala hereckou hloubku, která slibovala velkou budoucnost.
Peg se narodila 5. února 1908 v Port Talbot ve Walesu jako Millicent Lilian Entwistle. Její otec, Robert Entwistle, byl herec a jevištní ředitel, díky čemuž získala umělecké ambice už od dětství. Vyrůstala v západním Londýně, v oblasti West Kensington a později emigrovala do Spojených států s otcem.
Její dětství nebylo bez tragédií, v relativně nízkém věku přišla o matku, ačkoliv dnes není zcela jasné, jestli Emily Entwistle zemřela, nebo jí byl k dceři odepřen přístup. Dle dochovaných dokumentů se s ní měl manžel rozvést a ponechat si malou Peg v opatrovnictví. Nepřál si totiž, aby jeho dcera zůstala v péči matky. Mohla snad být psychicky labilní, což se později podepsalo i na psychice mladé herečky?
Robert Entwistle se v Americe znovu oženil a Peg tak přibyli dva další sourozenci, jenomže tragédiím nebyl konec. Když jí bylo čtrnáct let, srazil jejíjo otce automobil a krátce na to před vánocemi roku 1922 zemřel. Jeho druhá žena podlehla rok před tím menigitidě a z Peg a jejích bratrů se tak stali sirotci. Naštěstí se jich ujal Robertův bratr Charles Entwistle, který neteři poskytl stabilní zázemí a podporu v herecké dráze.
Její první významnější role přišla v jejích 17 letech, když byla obsazena do broadwayské inscenace Divoká kachna, kde hrála Hedvigu Ekdalovou. Tato postava – zranitelná, citlivá a přitom vnitřně silná, dokonale seděla k jejímu charakteru a okamžitě si získala pozornost kritiků. Oceňovali její schopnost zahrát emoce neokázale, ale přesně. Diváci ji přijali stejně nadšeně: její tiché charisma a zvláštní melancholická přitažlivost z ní udělaly postavu, o které se na Broadwayi začalo mluvit – a právě tato pověst ji nakonec dovedla až k filmovým producentům na západním pobřeží.
V Hollywoodu žila Peg Entwistle skromně a daleko od pozlátka, které si s filmovým městem většina lidí spojuje. Přestěhovala se sem s nadějí, že její broadwayské úspěchy jí otevřou dveře k větším filmovým rolím. Realita však byla tvrdší. Peg bydlela se svými příbuznými v malém domě nedaleko kopců, chodila na herecké zkoušky, účastnila se castingu za castingem a trpělivě čekala na příležitost, která nepřicházela. Jediná významnější filmová role, kterou získala, byla postava v psychologickém dramatu Třináct žen. Peg do ní vložila vše, co uměla, ale studio nakonec většinu jejích scén vystřihlo, což pro začínající herečku znamenalo těžkou ránu.
Její soukromý život byl stejně komplikovaný jako její kariéra. Krátké, bouřlivé manželství s hercem Robertem Keithem skončilo rychlým rozvodem poté, co Peg zjistila, že její muž tajil předchozí manželství i dítě. Další vztahy nepřišly – většinu času věnovala práci, snaze získat roli a boji s narůstající nejistotou. Přestože ji přátelé popisovali jako laskavou a citlivou ženu, Hollywood v ní pomalu probouzel hluboké pochybnosti. A když se její vysněná kariéra začala hroutit, Peg se dostala do tísnivé osamělosti, ze které už nenašla cestu zpět.

Až do roku 1949 se na svahu hory skvěl nápis Hollywoodland. Poté z něj bylo odstraněno slovo „land“. Výška všech písmen činí přibližně 14 metrů.
Psal se rok 1932 a Spojené státy se zmítaly v hospodářské krizi, která dopadala tvrdě i na filmový průmysl. Studia propouštěla, role mizely a začínající herci – obzvlášť ti bez silného zázemí, upadali do beznaděje. Peg, jejíž kariéra se právě v této době ocitla na mrtvém bodě, ztratila smlouvu, a tím pádem i víru, že se jí podaří prosadit. Jednoho zářijového večera odešla z domu svého strýce, údajně na krátkou procházku. Zamířila do Hollywood Hills a vystoupala až k obrovskému písmeni H ve slavném nápisu.
O několik dní později našla nejmenovaná turistka hereččin kabát, botu a peněženku se vzkazem na rozloučenou. Peg v něm psala o své zbabělosti žít dál svůj život. Krátce nato bylo její tělo nalezeno pod zmíněným písmenem. Její smrt otřásla tehdejší Amerikou – nejen proto, že šlo o mladou herečku, ale i proto, že ztělesnila stinnou stránku snu o Hollywoodu. Příběh Peg Entwistle tak dodnes připomíná, jak křehké mohou být lidské naděje a jak snadno o ně člověk může přijít.
Zdroje:
harpersbazaar.com/culture/film-tv/a32404793/who-is-peg-entwistle-hollywood-facts/
en.wikipedia.org/wiki/Peg_Entwistle?utm_source=chatgpt.com
historicalporttalbot.com/peg-entwistle.html






