Hlavní obsah
Věda a historie

Vzducholoď Italia a její tragický pád. Český trosečník několik měsíců přežíval na ledové kře

Foto: Georg Pahl/CC-BY-SA 3.0/Wikimedia Commons

Vzducholoď Italia v dubnu 1928

Doby, kdy se na obloze vznášely vzducholodě, jsou už dávno pryč. Po pádu Hindenburgu se těmto dopravním prostředkům přestalo věřit. Málokdo zná příběh vzducholodě Italia, která rovněž skončila neslavně.

Článek

Když obloha patřila plujícím obrům

Na počátku 20. století, dlouho před tím, než se dopravní lety staly samozřejmostí, vládl obloze jiný symbol pokroku – vzducholoď. Tiché, majestátní stroje, které se pomalu sunuly po nebi, působily na lidi tehdejší doby jako zjevení z budoucnosti. Vypadaly jako obrovské doutníky z kovu a plátna, naplněné lehčím plynem, který je nesl nad městy, moři i kontinenty.

Princip byl překvapivě jednoduchý: uvnitř pevné nebo polotuhé konstrukce se nacházely obrovské komory naplněné plynem – nejčastěji vodíkem nebo později heliem. Tyto plyny byly lehčí než vzduch, a tak vzducholoď stoupala vzhůru podobně jako balon. Na rozdíl od balonu však měla motory, kormidla a kabinu – mohla se řídit, měnit výšku i směr.

Pevné konstrukce, které proslavil hrabě Ferdinand von Zeppelin, umožnily vznik obrovských dopravních strojů dlouhých i přes 200 metrů. Vzducholoď LZ 129 Hindenburg, postavená později, měřila dokonce 245 metrů – byla delší než tři dnešní Boeingy 747 za sebou.

Luxus v oblacích

Cestování vzducholodí nebylo jen technickým zážitkem – bylo to znamení prestiže. Na palubě se servírovaly večeře o několika chodech, hrála hudba a cestující spali v pohodlných kajutách s výhledem na oblaka. Lety byly sice pomalé, ale nesrovnatelně pohodlnější než tehdejší letadla.

Na přelomu 20. a 30. let létaly pravidelné linky mezi Evropou a Amerikou – především z Německa do Brazílie, Spojených států a Japonska. Cestovní rychlost se pohybovala kolem 100 až 130 km/h, takže cesta přes Atlantik trvala zhruba dva až tři dny.

Cena letenky odpovídala luxusu, který vzducholoď nabízela. K těm nejdražším patřily transatlantické linky. V roce 1930 stál let ze Stuttgartu do Ria de Janeira kolem 1500 říšských marek – což odpovídalo přibližne 590 dolarům. V přepočtu na současné ceny by takový jednosměrný lístek dnes vyšel přibližne na 8000 dolarů. Jen movití lidé, diplomaté, vědci nebo významní obchodníci si mohli dovolit usednout do koženého křesla salonu a sledovat z výšky svět, který se pod nimi pomalu pohyboval.

Vzducholoď Italia – sen o dobytí severního pólu

Na jaře roku 1928 se z Itálie vydala na cestu vzducholoď, která měla dokázat něco, co se do té doby podařilo jen několika málo odvážlivcům – přeletět severní pól. Její jméno bylo prosté, ale hrdé: Italia.

Velitelem expedice byl generál Umberto Nobile, konstruktér a letec, který už o dva roky dříve slavil úspěch s letem vzducholodi Norge přes severní pól. Tentokrát ale chtěl, aby šlo o čistě italský úspěch – symbol technického umu nové Itálie pod vedením Mussoliniho.

Italia byla polotuhá vzducholoď – kombinace lehké kovové kostry a pružného obalu naplněného vodíkem. Měřila přes 100 metrů na délku, vážila kolem 20 tun a byla poháněna třemi motory Fiat. Na palubě bylo 16 členů posádky, mezi nimi meteorologové, inženýři i pes Titina, Nobileho věrná fenka. K významným vědcům patřil také český fyzik a radiolog František Běhounek.

Vzducholoď odstartovala 15. dubna 1928 z Milána, pokračovala přes Berlín a Leningrad až do základny Kings Bay na Špicberkách, odkud se měla vydat k cíli. Dne 23. května 1928 dosáhla Italia severního pólu. Posádka spustila italskou vlajku a malý kříž – symbol triumfu vědy i víry. Poté se stroj obrátil k jihu, aby se vrátil na Špicberky. Jenže počasí se změnilo. Silný vítr, mráz a ledová mlha proměnily návrat v boj o přežití.

Foto: Georg Pahl/CC-BY-SA 3.0/Wikimedia Commons

Kapitán lodi Umberto Nobile v kabině vzducholodi i se svou fenkou Titinou, která výpravu rovněž přežila

O den později, 24. května 1928, vzducholoď ztratila vztlak, náhle se propadla a zřítila se na ledové kry severně od Špicberků. Kabina s několika členy posádky dopadla na led – zbylá část vzducholodi se odtrhla a odnesl ji vítr i s několika muži, kteří se už nikdy nenašli. Zachráněná skupina vedená Nobilem se ocitla na pustém ledu bez možnosti spojení, s minimem zásob. Na místo dopadu rozprostřeli červený plát stanové látky – „Červený stan“, jak se později nazýval i slavný film o celé tragédii.

Zprávy o zmizení vzducholodi vyvolaly obrovskou mezinárodní reakci. Do pátrání se zapojili Norové, Švédové, Sověti i Finové. Tragédie se tak proměnila v první velkou mezinárodní záchrannou operaci v Arktidě. Když se po 24. květnu přerušilo spojení se vzducholodí, nebylo okamžitě jasné, co se stalo. Teprve když ruské a norské stanice zachytily slabé signály radiotelegrafisty Biagiho, začalo být zřejmé, že posádka je naživu – uvězněná někde na ledových krách v Arktidě.

Reakce Itálie byla překvapivě chladná. Mussoliniho vláda se snažila minimalizovat pozornost, kterou by katastrofa mohla přinést. Záchranné akce byly drahé, riskantní a mohly připomenout, že expedice skončila neúspěchem. Proto se italská vláda dlouho váhala zapojit – a dokonce odmítla spolupracovat s některými zahraničními týmy, které nabízely pomoc.

Mezitím se do záchranné akce osobně zapojil i slavný norský polárník Roald Amundsen, dobyvatel jižního pólu. Přestože měl s Umbertem Nobilem v minulosti napjaté vztahy (během předchozí expedice Norge se přeli o zásluhy), Amundsen bez váhání nabídl svou pomoc. Dne 18. června 1928 nastoupil do francouzského hydroplánu Latham 47 a vydal se hledat ztracené členy expedice. Letoun však zmizel nad Barentsovým mořem a už nikdy nebyl nalezen. Amundsen a jeho posádka se tak sami stali oběťmi mise, která měla zachránit jiné.

Členy expedice nakonec po více než padesáti dnech našel ruský ledoborec Krasin. Několik mužů nepřežilo, ale Nobile a část jeho týmu byli zachráněni – vyčerpaní, omrzlí, ale živí.

Foto: Neznámý autor/National Museum of Science and Technology/Wikimedia Commons

Ledoborec Krasin, který zachránil přeživší posádku vzducholodi

František Běhounek a jeho boj o přežití

Mezi šestnácti členy posádky vzducholodi Italia byl i František Běhounek (1898–1973), český fyzik, radiolog a polárník, tehdy teprve třicetiletý vědec. Do expedice ho přizval osobně Umberto Nobile – znal jeho výzkumy kosmického záření a považoval ho za špičkového odborníka.

Běhounek měl během expedice na starosti vědecké měření – především radiaci, magnetické pole a ionizaci atmosféry. Na palubě měl složitou aparaturu, kterou pečlivě chránil před mrazem a vibracemi. Kromě toho působil i jako radiotelegrafista a zapisovatel výsledků – byl přesný, zodpovědný a známý tím, že si vedl podrobný deník, což se později stalo klíčem k pochopení celé tragédie.

Když Italia 24. května 1928 narazila do ledu, byl Běhounek v kabině, která se odtrhla od zbytku vzducholodi a zůstala ležet na kře. V okamžiku pádu byl zraněn, stejně jako ostatní – Nobile si zlomil nohu, další členové utrpěli otřes mozku. Vše, co následovalo, později detailně popsal ve své knize „Trosečníci na kře ledové“ (1929). Z jeho zápisků víme, že první dny byly chaotické. Podařilo se jim však posbírat dostatečné množství potravin, které s sebou na vzducholodi převáželi. K dispozici měli také zbraň, pomocí níž později zastřelili ledního medvěda. To jim posloužilo jako další zdroj potravy.

Foto: National Digital Archives/CC0 License/Wikimedia Commons

Český vědec František Běhounek přežil tři měsíce na ledové kře

Navzdory mrazu, zraněním a hladu Běhounek pokračoval v zápiscích – měřil teploty, zapisoval směr větru, odhadoval drift ledové kry. Jeho vědecká ukázněnost v extrémních podmínkách byla obdivuhodná. Po záchraně ruským ledoborcem se stal kronikářem celé expedice. Napsal nejen „Trosečníky na kře ledové“, ale i populárně-naučné knihy o polárních výpravách, které měly v tehdejším Československu obrovský ohlas.
Z vědce se stal spisovatel, popularizátor vědy a člověk, který dokázal přetavit děsivou zkušenost v inspirativní příběh lidské odolnosti.

Katastrofa vzducholodi Italia se stala jedním z posledních velkých příběhů éry vzducholodí. Ukázala, jak křehká je rovnováha mezi lidskou odvahou a technickou pýchou.
Po roce 1937, kdy v plamenech shořela vzducholoď Hindenburg, se svět definitivně odvrátil od tohoto typu létání. Naděje nahradila opatrnost – a vzducholoď se stala spíše symbolem minulosti než budoucnosti. Ale kdo ví? Třeba se k nám tento způsob létání zase jednou vrátí.

Anketa

Chtěli byste, aby se na oblohu vrátily vzducholodě?
Ano
75 %
Ne
25 %
Je mi to jedno
0 %
Celkem hlasovali 4 čtenáři.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz