Článek
Zpětná vazba: Omezená společenskými normami
Naše komunikace je často omezena kulturními vzorci a nepsanými pravidly společenské zdvořilosti. Když žádáme o zpětnou vazbu, především v pracovním prostředí, očekáváme upřímný náhled na své úsilí. Ale často to, co dostaneme, je směsice vágních, všeobecných frází, které se soustředí více na to, jak „nezraňovat“ než na to, jak „posunout kupředu“.
Jaký je rozdíl mezi zpětnou vazbou a radou? Jak ukazují experimenty, když někoho požádáme o zpětnou vazbu, spouští se u něj hodnotící mechanismus – zaměřuje se na to, co bylo, a ne na to, co by mohlo být.
Rada: Dynamika směrem k budoucnosti
Avšak když někoho požádáme o radu, otevíráme zcela jiné dveře. Z rady číší jiný záměr: místo pasivního hodnocení nám nabízí aktivní směr, konkrétní návrhy na budoucí kroky. Tato dynamika mění hru. Při radě se oslovená osoba cítí motivovaná, její ego je více zapojeno – cítí se důležitá, protože ví, že může přispět a skutečně ovlivnit výsledek. A právě zde se rodí síla kritického, ale konstruktivního myšlení.
Rada jako otevřená cesta, ne vnucená možnost
Je však důležité si uvědomit, že rada by neměla být vnucením jediné správné cesty. Jak ukazují poznatky z koučování, nejefektivnější rada otevírá několik možností, z nichž si dotyčný vybírá tu, která nejvíce rezonuje s jeho potřebami a kontextem.
Pokud je rada předkládána jako jediná správná cesta, omezujeme tím prostor pro kreativitu a rozhodování daného jedince. Přenesení odpovědnosti na osobu, která si sama vybírá svou cestu z nabízených možností, je klíčové pro její rozvoj. Tento přístup posiluje její vlastní autonomii a podporuje hlubší zaujetí pro daný úkol.
Osobnost jako klíčový prvek zpětné vazby a rady
Ale není to jen o tom, zda požádáme o radu nebo zpětnou vazbu. Klíčovým prvkem je také osobnost toho, kdo tuto informaci poskytuje. Jeho přístup, odbornost a schopnost nasměrovat nás správným směrem jsou neoddělitelnými faktory, které rozhodnou o tom, zda budou naše snahy skutečně posunuty kupředu, nebo zda zůstaneme uvízlí v kruhu všeobecných, nic neříkajících odpovědí.
I to, jak přijímáme kritiku, závisí na tom, kdo nám ji předává. Osobnosti, na kterých záleží, mohou poskytovat důvěryhodné a použitelné rady, protože jejich autorita jim dodává váhu.
Zpětná vazba pro nováčky: Kdy méně znamená více
Na druhé straně mince je však potřeba opatrnosti. Ne každý je připraven na konkrétní a přímou kritiku. Nováčci mohou zpětnou vazbu vnímat jako nápor, který oslabuje jejich sebevědomí, a raději ocení všeobecnější povzbuzení. Je tedy na nás rozpoznat, kdy je zpětná vazba lepší volbou než rada – zejména v situacích, kde je důležitější posílit motivaci než řešit detailní kroky ke zlepšení.
Vzdorování konvencím zpětné vazby
Když překonáme společenskou zdvořilost a klišé, otevíráme dveře opravdovému růstu. Rada nejenže nabízí konkrétní směr, ale zároveň otevírá prostor pro osobní rozvoj na obou stranách – u toho, kdo ji dává, i u toho, kdo ji přijímá.
Důležité je, aby rada nabízela více možností, ze kterých si jedinec sám vybere tu správnou. Tento přístup vede k přijetí vlastní odpovědnosti a rozvoji kreativního myšlení. Proto bychom měli změnit způsob, jakým žádáme o vstupy od druhých. Nebojme se žádat o radu a umožnit tak ostatním myslet více dopředu než dozadu.
Výsledek může překvapit: nejenže nám pomůže dosáhnout lepšího výkonu, ale také posílí lidské vztahy, které se utvářejí skrze skutečný zájem o náš osobní i profesionální rozvoj. Možná tedy právě díky tomu, že opustíme hodnocení minulých chyb, dosáhneme v budoucnu úspěchu, který jsme dosud přehlíželi. Co myslíte?
-----------------------------------
Zdroje, z nichž článek čerpá:
- How to motivate yourself and others? Intended and unintended consequences
- Soliciting Advice Rather Than Feedback Yields More Developmental, Critical, and Actionable Input
- Actionable feedback: Unlocking the power of learning and performance improvement
- The feedback withholding bias: Minority students do not receive critical feedback from evaluators concerned about appearing racist
- The effects of feedback interventions on performance: A historical review, a meta-analysis, and a preliminary feedback intervention theory.