Hlavní obsah
Názory a úvahy

Jak stránky českých politických stran odrážejí jejich poselství?

Foto: Wizard Michal

V době, kdy sociální média a online platformy hrají klíčovou roli ve volbách po celém světě, je webová prezentace politických stran více než jen digitální vizitkou; je to nástroj k zapojení, informování a přesvědčování voličů.

Článek

Způsob, jakým strany představují sebe a své hodnoty online, má přímý dopad na jejich schopnost komunikovat s veřejností a získat její podporu. Jak tedy strany v České republice využívají tuto digitální éru k posílení své značky a co jejich web říká o jejich politickém poselství - JSME TADY PRO LIDI?

Moje zhodnocení webových stránek osmi vybraných politických stran v České republice se opíralo o pět klíčových kritérií: estetiku a design, uživatelskou přívětivost, komunikační strategii, technickou kvalitu a sociální validaci. Tento systém mi umožnil sestavit celkem subjektivně - objektivní a komplexní pohled na digitální prezentaci každé strany a porovnat je na stupnici od 0 do 100 procent.

Analýza jednotlivých stránek

Každá stránka tak byla analyzována s ohledem na vizuální apel, snadnost navigace, jasnost komunikace a interakci s uživateli. Od Pirátů, kteří vynikli svým moderním a uživatelsky přívětivým designem, až po STAN, jejichž stránka by potřebovala z hlediska interaktivity a emocionálního apelu některá podstatná zlepšení, jsem se pokusil poskytnout ucelený pohled na online web prostor, ve kterém se dnes české politické strany prezentují.

Foto: Wizard Michal
Foto: Wizard Michal

Jak stránky českých politických stran odrážejí jejich poselství - STAN

Stránka používá střídmé barevné schéma s dominantním bílým pozadím a výrazným fialovo-růžovým pruhem, který může na někoho působit seriózně a profesionálně. Problém této použité barvy je v tom, jak ji interpretuje podvědomí.

Červená má dodávat energii, ale když do ní přidáte bílou, stane se z ní jen růžově nepohyblivé mrtvé maso na prkýnku, které stačí naporcovat. Pohybu dodává energii krev, tedy jasně červená. Tady to však vypadá, řečeno slovy z filmu Sexmise: „… že děvence došel kyslík“.

Červená s bílou převedena do růžové působí prostě submisivně. Něco ve stylu budeme se dívat, ale moc se nenadřeme. Grafický design je minimalistický, ale chybí zde silnější vizuální prvek, který by stránku více oživil a dal jí osobnější charakter.

Navigace stránky je relativně přehledná s jasně označenými sekcemi. Vyskakovací okno s upozorněním na cookies je běžnou praxí, ale zde může působit rušivě a ovlivnit první dojem návštěvníka.

Komunikace stránky se zaměřuje na aktuální témata a novinky, což může být pro voliče užitečné, ale zároveň stránka nabízí málo informací o tom, jak hnutí plánuje řešit otázky budoucnosti. Heslo „Debaty bez cenzury“ může být chápáno jako snaha o otevřenou a neomezenou diskusi, což může být přitažlivé pro některé segmenty voličů. V podstatě jde o pokus přilákat na sebe voliče protestních stran a ANO.

Design stránky je optimalizovaný pro rychlé načítání a jednoduchost. Na stránce chybí viditelnější sociální důkazy, jako jsou recenze nebo komentáře voličů. Propojení se sociálními médii je zde, ale mohlo by být více využito k podpoře zapojení uživatelů.

Celkové hodnocení: konzervativně laděná stránka, s užitečnými informacemi o aktuálním dění v hnutí. I přes relativní přehlednost a aktuálnost by měla zlepšit interakci s uživateli a dodat více osobitosti a emocionálního apelu ve své vizuální prezentaci.

Foto: Wizard Michal

Jak stránky českých politických stran odrážejí jejich poselství - SPD

Web hnutí SPD je navržen s výrazným použitím červené, modré a bílé, což odpovídá národním barvám a snaží se tak evokovat pocit patriotismu. Rozvržení je přímočaré s jasnými bloky obsahu, které nabízejí různé petice a politické postojové dokumenty, což může působit přeplácaně kvůli velkému množství informací prezentovaných najednou.

Stránka je strukturovaná tak, aby umožňovala návštěvníkům rychlý přístup k hlavním aktivitám hnutí, jako jsou petice a politické akce – jde o protestní hnutí. Vyskakovací okno souhlasu s cookies může však narušit uživatelskou přívětivost a odvést pozornost od hlavního obsahu stránky.

Komunikační strategie je zaměřena na aktivizaci a zapojení návštěvníků, s nabídkou přímých akcí, jako jsou petice a besedy s kandidáty. Slogan „Jsme proti zdražování a válce“ je jasný a zaujme návštěvníky s jasným politickým poselstvím. To je však vágní, protože neobsahuje konkretizační prvky – proti jaké válce a proti zdražování čeho?

Stránka se zdá být technicky funkční, avšak vzhledem k obrovskému množství grafických a textových prvků je rychlost načítání stránky snížena. Na stránce jsou sociální tlačítka a výzvy k akci, které podporují zapojení návštěvníků. Chybí však viditelná integrace s recenzemi či svědectvími, které by mohly posílit sociální důvěru v hnutí.

Celkové hodnocení: Web SPD vykazuje silný aktivistický přístup s důrazem na zapojení voličů. Design a komunikační strategie jsou zaměřeny sice na zřetelnost politických cílů, ale celkový vizuální dojem je přeplněný.

Foto: Wizard Michal

Jak stránky českých politických stran odrážejí jejich poselství - TOP09

Stránka má sice unikátní vizuální styl s dominantním využitím fotografie či videa směřující na určitého vedoucího politika strany, což může být účinné v osobním oslovení voličů. Barevné schéma je svěží a odlišné od tradiční politické komunikace, což může pomoci vyniknout mezi ostatními politickými stranami. Ovšem na druhou stranu, tato až příliš elitářská strategie může také výborně odvést pozornost od konkrétních politických témat a programů.

Navigace stránky je minimální a může působit poněkud zjednodušeně, což může být výhodou pro uživatele, kteří hledají jednoduchý přístup k informacím. Stránka je velmi dobře responzivní, což zaručuje přístupnost na různých zařízeních a technicky se načítá a obsluhuje dobře.

Stránka poskytuje základní informace v kompaktní formě, což může napomoci k rychlému pochopení základních bodů strany. Nicméně by mohlo být lépe organizováno využití web prostoru pro sdělení hlavních politických zpráv nebo výzev k akci.

Web je vybavený tlačítky pro sdílení na sociálních sítích, které umožňují uživatelům snadné šíření obsahu stránky. Chybí však viditelná integrace živých sociálních feedů nebo svědectví od podporovatelů, které by posílily sociální validaci. Strana se mapou v dolní části stránky snaží až moc okatě dokázat, že je tzv. všude a že jde o celorepublikově působící stranu.

Celkové hodnocení: Web TOP 09 nabízí odvážný a lidsky působící vizuální dojem, který však může postrádat hloubku v obsahu politických zpráv. Prostor pro zlepšení lze nalézt ve zvýšení uživatelské interakce a v lépe strukturovaném sdělení politických priorit, které jsou sice na oko přitažlivé, ale působí nepřesvědčivě.

Foto: Wizard Michal

Jak stránky českých politických stran odrážejí jejich poselství - KDU-ČSL

Web využívá syté modré a žluté barvy, které jsou tradičně spojeny s barvami strany, čímž vytváří vizuální spojení mezi stránkou a stranou samotnou. Úvodní heslo „S láskou ke všem generacím“ je umístěno v centru pozornosti a je navrženo tak, aby rezonovalo s širokým spektrem voličů a zdůraznilo toto jako hlavní poselství strany. Stránka se zdá být čistá a dobře organizovaná, což přispívá k pozitivnímu dojmu.

Navigace je přehledná s jasně definovanými záložkami, což usnadňuje orientaci na webu. Responzivní design je přítomen, což umožňuje přístupnost na různých zařízeních, nicméně by stránka mohla být ještě více zjednodušená, aby byla ještě přívětivější pro nové návštěvníky.

Stránka zřetelně komunikuje základní zprávu strany prostřednictvím svého hesla a obsahuje jasné výzvy k akci, jako je přechod na podrobnější informace o programu strany. Sociální média jsou dobře zastoupena, což zvyšuje možnosti interakce pro návštěvníka.

Načítání stránky se jeví rychlé. Na stránce jsou umístěny aktuální příspěvky ze sociálních sítí, které slouží jako sociální důkazy aktivity a zapojení strany. Absence konkrétních recenzí nebo svědectví od podporovatelů je kompenzována zobrazením aktivity strany v sociálních médiích. V oblastech uživatelské interakce a snadnosti použití by bylo možné provést určité zlepšení.

Celkové hodnocení: Webová stránka KDU-ČSL představuje solidní kombinaci vizuální estetiky a komunikace. S heslem a vizuálními prvky, které reflektují přístup strany, může působit na relativně široké demografické spektrum. Což však může být současně přesně i ta největší nevýhoda této prezentace. Tím, že se snaží působit tak široce ztrácí své vlastní voliče.

Foto: Wizard Michal

Jak stránky českých politických stran odrážejí jejich poselství - ODS

Stránka využívá charakteristickou kombinaci modré a bílé, což jsou barvy strany a vytváří tak jasnou vizuální identitu. Fotografie hlavních kandidátů strany pro eurovolby je profesionální a jasná, což vzbuzuje dojem spolehlivosti. Slogan „Bezpečná Evropa, silnější Česko“ je zřetelně umístěn a komunikuje hlavní zprávu strany, ale může působit až moc obecně bez konkrétních směrů politiky. Kromě toho jeho dvě překrývající se poloviny oko návštěvníka znejistí, než se zorientuje. A víme, že dnes, jde o milisekundy. Snaha trochu „trumpnout“ touto fotkou jinak fádní, konzervativní styl webu, je tak až moc zřejmá. A tím pádem nedůvěryhodná.

Menu je snadno viditelné a přístupné, umožňuje intuitivní navigaci po stránce. Responzivní design se přizpůsobí různým zařízením, což usnadňuje přístup různým demografickým skupinám voličů. Mohl by být více zvýrazněn interaktivní prvek pro zapojení voličů, jako jsou ankety nebo fóra pro diskusi.

Web má rychlé načítání a je dobře optimalizován pro vyhledávače. Integrace sociálních médií na titulní stránce podporuje sociální důkaz a nabízí snadný způsob, jak se zapojit do online komunity strany. Chybí však bezprostřední svědectví od podporovatelů, které by mohlo ještě více zesílit důvěryhodnost takového sdělení.

Celkové hodnocení: Stránka vytváří profesionální a spolehlivý dojem, je vizuálně konzistentní s identitou strany a jasně komunikuje své hlavní poselství. Jinak řečeno s Cimrmanem nuda, nuda, šeď, šeď, a to je ho velká škoda za takhle promarněnou příležitost.

3. ČSSD (SocDem) - https://socdem.cz/

Foto: Wizard Michal

Jak stránky českých politických stran odrážejí jejich poselství - SOCDEM

Web SocDem - ČSSD používá tradiční kombinaci červené a bílé barvy, což odpovídá značce strany a je silným vizuálním signálem její identity. Obávám se, že přejmenováním se však politicky pranic nezměnilo. A to ani barevně vzhledem k předchozím variantám.

Design je čistý a moderní, s velkými bloky informací, které jsou snadno dostupné a vizuálně atraktivní. Navigační prvky jsou jasné a snadno pochopitelné, což umožňuje uživatelům intuitivně se pohybovat po stránce. Vzhled je responzivní, což zajišťuje dobrou uživatelskou zkušenost napříč různými zařízeními.

Stránka nabízí různé druhy obsahu, včetně novinek, politického programu a informací o kandidátech, což umožňuje uživatelům získat komplexní přehled o aktivitách a prioritách strany. Výzvy k akci, jako například „Přidejte se“ nebo zprávy, jsou dobře umístěné a snadno viditelné. To, že inspirace přišla od Pirátů nechme tak, kopírují se ty dobré věci.

Web působí dobře z hlediska rychlosti načítání a je optimalizován pro vyhledávače, což je klíčové pro dosažení širšího publika. Stránka zahrnuje sociální média a aktuální články, které zvyšují sociální validaci stránky. Míra interakce by mohla být zvýšena přidáním více interaktivních prvků, jako jsou fóra nebo anketní otázky. Aneb, když už se s tím děláte, tak to aspoň dotáhněte k dokonalosti.

Celkové hodnocení: Web ČSSD je vizuálně příjemný a poskytuje jasnou a přímou komunikaci, která je v souladu s jejich politickým poselstvím. Mohl by však těžit z větší interaktivity a osobnějšího přístupu k voličům. Jako většina stran i zde je problém s naplněním toho - „jsme tady pro lidi“.

Foto: Wizard Michal

Jak stránky českých politických stran odrážejí jejich poselství - ANO

Titulní stránka hnutí ANO prezentuje přímý vstup do stranického videa či některého ze série podcastu, což je moderní a netradiční způsob komunikace. Využití multimediálního obsahu na úvodní straně může pomoci vytvořit pocit aktuálnosti a zapojení pro voliče. Design je jednoduchý a minimalistický se střídavě bílým, světlým a tmavým pozadím, které dodávají webu profesionální vzhled.

Navigace je okamžitě zřejmá a přístupná, avšak hlavní vizuální prvek, video, zde svou dominancí může zastínit další navigační prvky. Skoro to připomíná situaci, kdy se na sjezdu ANO volí nové vedení strany a v roli předsedy je opět potvrzen „velikán“ Andrej Babiš.

Responzivita designu se zdá být vhodná pro různá zařízení, což usnadňuje přístupnost. Slogan „Potkejme se“ navazuje na strategii hovořící o přiblížení se ke svým voličům a zdůrazňuje pro ně dostupnost a otevřenost hnutí.

Užití videa je efektivní strategie, která může zvýšit angažovanost uživatelů a posílit komunikační zprávu tím, že ji její voliči budou chtít sdílet. Trochu to připomíná boostovací komanda SPD z předminulých parlamentních voleb, ale s trochu horším designem, protože musíte chvíli hledat, než najdete patřičný link.

Propojení s voliči pomocí videa je silný vizuální prvek, který je však příliš dominantní. A díky němu jsou potom méně viditelné jsou však další formy sociálního důkazu, jako jsou svědectví od lidí nebo jejich zpětná vazba obecně.

Celkové hodnocení: Webová stránka hnutí ANO představuje inovativní a moderní způsob, jak oslovit voliče. Minimalistický design a strategické využití videa podtrhují dynamiku hnutí a mohou pomoci zaujmout širší publikum. To, co však videem slibuje, dalšími prvky, které chybí - nenaplňuje, protože tím pádem voliče do ničeho nezapojuje, a to je po webu ODS druhá promarněná příležitost.

Foto: Wizard Michal

Jak stránky českých politických stran odrážejí jejich poselství - Piráti

Webová stránka Pirátské strany využívá moderní, čistý design s dominantním využitím světlých tónů a jejich prostorového rozložení. Vizuální prvky, jako jsou profesionálně vypadající video vlající vlajky či fotografie členů strany a výrazné použití světelných efektů, posilují dynamický a inovativní obraz strany. Piráti jsou lišáci a na jedné stránce hostují přímo na hlavní page i podstránku k eurovolbám.

Foto: Wizard Michal

Jak stránky českých politických stran odrážejí jejich poselství - Piráti

Hlavní heslo „Odvaha dělat, co je správné“, - respektive „Odvaha pro Evropu, Evropa pro tebe“ je prominentně zobrazené a perfektně prezentuje dvojím způsobem sdělení typu „jsme tady pro lidi“. Jednou pomocí symboliky pohybující se vlajky se základním sloganem strany a podruhé konkrétními tvářemi osob, co tento slogan zosobňují a rozvíjejí.

V obou případech tento rozdílný prvek vysílá silné etické poselství, které dobře rezonuje s voliči hledajícími integritu etiky a morálky ve veřejné službě. Slogan vyvolává silnou emocionální odezvu a je pravděpodobné, že bude mít taktéž silný dopad na voliče, kteří dávají přednost morální jistotě a principiálnímu postoji.

A to je v souladu s celkovým poselstvím Pirátů a je to zajímavý kontrast s některými slogany (výkřiky bez obsahu) jiných stran. Chci tím podtrhnout, že toto je v současnosti jediný politický web, který přesně cílí na „svoje“ voliče a tím získává tato vizuální koncepce na velké razanci a účinnosti.

Z hlediska působení barev (tzv. color marketingu) jde taky o jedničku s hvězdičkou. Je velmi těžké z kombinace černá žlutá vytvořit smysluplné sdělení, protože tato kombinace barev se používá coby bezpečností značení budící v mozku pocit ostražitosti a napětí. Použitím velké bílé plochy v pozadí je však tento efekt přesně směřován k podpoře hlavního sloganu strany.

Design stránky působí rychle a efektivně, je responzivní, což pro uživatele různých zařízení usnadňuje přístup k informacím. Např. takto pojatá vizuální prezentace kandidátů napomáhá k budování daleko výraznějšího osobního vztahu mezi stranou a jejími potenciálními voliči než podobné stránky ODS.

Výzva k akci v tlačítku „Zapoj se“ je zvýrazněna a motivuje uživatele k interakci, která se překvapivě a o to účinněji rozpadá do další roletky. Zdá se, že stránka klade velký důraz na zapojení voličů, což odpovídá jejich prezentované komunikační strategii zaměřené na občanskou společnost. Sociální média jsou dobře integrována s přímými odkazy a stránka podporuje interaktivní komunikaci s voliči, což přispívá k sociálním důkazům a zapojení.

Celkové hodnocení: Stránka Pirátské strany poskytuje vizuálně přitažlivý a uživatelsky přívětivý zážitek s důrazem na komunikaci a zapojení. Moderní design a zaměření na osobnosti strany reflektuje její zaměření na inovace a přístupnost. Určitě zde existuje další prostor pro rozvoj v oblasti konkrétních akčních kroků a detailnějšího sdělení politických cílů.

Politický marketing

V posledních letech jsme byli svědky jak úspěšných, tak katastrofálních marketingových kampaní. Například Barack Obama ve své prezidentské kampani v roce 2008 provedl revoluční krok využitím sociálních sítí a datové analytiky, což mu umožnilo účinněji cílit na potenciální voliče a vytvořit silnou online komunitu podporovatelů. Tato kampaň nastavila nový standard pro politický marketing a stala se příkladem pro politické strany po celém světě.

Na druhé straně některé kampaně se staly příkladem toho, co dělat ve světě politického marketingu určitě ne. Jeden takový případ se stal ve Velké Británii, kdy Labouristická strana v roce 2015 vytvořila kampaň, která byla kritizována za jejich nepřesvědčivý grafický design a nejasnou komunikační strategii.

Jedním z nejzásadnějších omylů bylo použití kamenného betonového bloku, známého jako „Ed Stone“, který měl sloužit jako fyzické ztvárnění volebních slibů strany. Tento krok byl však rychle zesměšněn jako kýčovitý a neupřímný.

Foto: Image by Piráti

Pirátské meme

Významným příkladem úspěšné online kampaně byl rostoucí trend „meme marketingu“, který strany používaly ke spojení s mladší generací voličů. Například v roce 2017, byly Piráti v ČR v tomto oboru průkopníci, když využili sérii meme obrázků na sociálních sítích k propagaci, což přispělo ke komunikaci jejich politického poselství zábavným a sdílným způsobem.

Tyto případy ukazují, že úspěch v digitálním marketingu není samozřejmostí a vyžaduje strategický přístup, kreativitu a průběžnou adaptaci na měnící se trendy a očekávání voličů. Když politické strany toto pochopí a aplikují v praxi, mohou digitální média využít jako mocný nástroj ke spojení a mobilizaci svých podporovatelů.

Závěrem

Moje analýza ukazuje, že mnoho našich politických stran si je vědomo významu online prezentace, avšak je zde stále velký prostor pro zlepšení. Strany by měly neustále inovovat a přizpůsobovat se měnícímu se pohybu života v digitálnímu krajině, aby udržely krok s očekáváními voličů a technologickým pokrokem.

Říká se, že jeden obraz je víc, jak tisíc slov. Učme se dívat přátelé. Pochybovat, porovnávat, srovnávat a vyhodnocovat. Kdo je konzervativní, kdo se nechce o nic dělit, komu jsou voliči šumák a kdo je pro ně naopak důležitý. Jsou to sice drobné detaily, ale dávají velký smysl, když hledáte toho, komu v politice věřit.

A právě význam spolupráce a inovací v politickém marketingu jde ruku v ruce s budováním silné a rezonující politické značky v digitálním věku.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz