Článek
Kantor zjistil, že členové rodiny (společenství) na sebe neustále přebírají čtyři různé role. První byl tzv. iniciátor. Osoba, která neustále srší novými nápady, ráda zahajuje projekty a obhajuje nové cesty dalšího rozvoje. Vždy se můžete spolehnout, že přijde s novým nápadem. Zvláště o dovolených.
Opakem iniciátorů jsou tzv. oponenti. Vy se chcete například v cizině projet v autě, oponent se najednou bojí, jestli to umíte. Vy chcete jít na oběd do luxusní restaurace, oponent poznamená, že nemáte rezervované místo. Ať přijde iniciátor s čímkoliv, oponent na tom najde chybu.
Iniciátoři a oponenti jsou vždy ochotni pustit se do křížku a v tomto momentu vstupuje na scénu tzv. příznivec. Tedy ten, který se přidává na jednu či druhou stranu. Má-li se o něčem rozhodnout, můžete se vsadit, že tak příznivec bude chtít učinit.
Čtvrtá role přísluší pozorovateli. Je značně neutrální a většinou jen komentuje dění a vzniklou situaci. Zdá se, že máme všichni dilema, jet nebo nejet?
Napětí je nejvíce znatelné mezi iniciátory a oponenty. Úlohou iniciátorů je především vymýšlení a realizace nových nápadů. jejich energie, kreativita a zápal pro věc je neustále žene vpřed. Oponenti jdou jim naproti v tom, že neustále rozumem pochybují o rozumnosti těchto nápadů.
Dá se snadno pochopit, proč se lidem i organizacím líbí především iniciátoři. Přinášejí novou energii a nápady a neexistují pro ně prakticky žádné hranice. A ač nás to často svádí opovrhovat oponenty nesmíme zapomínat, že jejich rolí je udržovat skupinu v rovnováze.
Bezhlavý úprk vpřed vede většinou jen k smrti. Vyčerpáním. I kdyby byl názor oponenta nakonec jakoby špatný, přinejmenším připojil do debaty svůj názor, čímž jiným umožnil, aby se podívali na problém z jiného úhlu.
Oponování nemusí být zrovna příjemné – pro žádnou ze zúčastněných stran – ale je nezbytné pro zdraví skupinové dynamiky a někdy může doslova zachránit život.
Svoboda projevovat nesouhlas a vyjádřit obavy – a ochota tento názor a nesouhlas tolerovat je pro jakýkoliv vztah velice důležitá. Pro rodinu zvláště. Skupina, která vyřadí oponenty z rozhodování ztrácí to, čemu se říká lidově zdravý rozum.
Vše kolem nás podléhá posuzování. I ono nás vede k tomu, co děláme a jaké hrajeme role. Někdy máme pocit, že už starého bylo dost a musíme to najednou změnit. To, co dělá náš život v rodině i jinde bezútěšným jsou právě naše soudy.
Naše nálepky, jimiž ocejchováváme druhé. A především ty, o nichž tvrdíme, že je milujeme. Musíme sice věřit svým prvním dojmům, ale současně si musíme umět připustit, žer naše závěry z nich plynoucí mohou být díky našim nastavením z minulosti dosti klamné.
Nejlepší strategií, jenž vede k tomu se vypořádat se zkresleným myšlením, je chuť vnímat vše kolem nás takové, jaké to ve skutečnosti je. A ne takové, jaké to podle nás má být.
Každý z nás je totiž někdy iniciátorem, někdy oponentem, příznivcem i pozorovatelem. A jen v těch rodinách, kde se všichni její členové rozhodnou převzít na sebe tuto odpovědnost a hrát najednou všechny tyto role, může být výsledek konstruktivní komunikací všech zúčastněných ku prospěchu všech.
Jinak vyhraje jen někdo a druhý prohraje. Ale výhra a prohra je bojem o MOC, nikoliv komunikací. Jedinou skutečnou komunikací, která má v životě smysl je LÁSKA. Protože jí zaleží na všech, ne jen na někom.
Neustále soudíme nebo stanovujeme diagnózu všeho kolem nás (z internetových diskusí: „to Marešovo číro na blond ve Varech je teda dost trapný, co? - pomlka - a to není reklama na ty nové bílé banánky v čokoládě?“) A taky se zároveň stáváme obětmi takovýchto soudů či diagnóz.
Málokdo si pro posuzování druhých vytvoří objektivní normy, které dodržuje. Ty by nás totiž nutily soustředit na tzv. objektivní informace. A přitom by vynechali naše ego a jeho emoce. Všichni sice máme koncepty, jimiž filtrujeme nekonečný tok informací, jenž k nám ze světa přichází.
Ale využít tohoto zdroje můžeme jen tehdy dokážeme-li se soustředit na to, že někdy i vzájemně si odporující informace jsou tím, co tvoří náš život. Dopřát si ten luxus, stvořit si oddechový čas nežli nad něčím uzavřeme soud.
V době, kdy umíme předvídat hurikány, léčit nemoci pomocí komplexních lékařských technik, zmapovat vesmír, je snadné zapomenout, že pod povrchem, jsme my lidé stále a více než kdy jindy ovlivňováni iracionálními silami, jež mohou zcela podkopat logický pohled na svět kolem nás. Pravdou je, že ty nejdůležitější cesty vedou jinudy než jen přes rozum.
Každý z nás do svého myšlení vnášíme různé zkušenosti, emoce a pohledy. Avšak pouze díky poznání a pochopení světa skrytých vlivů, schovaného pod hladinou vnějších zdání, můžeme doufat, že oslabíme jejich sílu a moc nad naším myšlením a životem.
Svoboda srdce, se tomu říkávalo. Važme si ji. Je složená ze čtyř rolí. Hraných současně na jednom jevišti tak, aby všichni okamžitě pochopili, kterou z nich zrovna zastáváme. A taky to, že žádnou z nich nemáme v opovržení, ale v prosté lidské úctě. A tomu už se dá říkat láska, nemyslíte?
Michal Z. Zachar
PS: „Ďáblův advokát“ je termín pocházející z Vatikánu a označuje kněze, jenž byl určen k tomu, aby oponoval kandidátovi svatořečení. Kněz, jemuž byla přidělena role ďábla, přinesl rovnováhu do diskuse.
A ačkoliv si touto rolí nezískal sympatie ostatních, naše společnost i partneři, by udělali dobře, kdyby respektovaly nesouhlasný názor – ne-li přímo podpořily toho, kdo na sebe tuto roli převzal. Vždy se můžeme mýlit. Ale vždy se díky tomu stane z toho, o co jde něco většího. Něco, o co stojí za to usilovat.
Možná v tom je pravý význam latinského označení ďábla – Lucifer = lux sferos. Nosící světlo sfér, hvězd. Ale jak historie ukazuje, my ostatní právě „světlonoše“ nemáme moc rádi. Co kdyby svým světlem, nedej bože, osvítili i něco z nás?
Zdroje:
- The Family's Construction of Reality
- Four Player Model
- Inside the Family: Toward a Theory of Family Process
- Reading the Room: Group Dynamics for Coaches and Leaders
- David Kantor, innovative psychologist of group dynamics and halfway houses, dies at 93
- Reframing Team Relationship:, How the Principles of “Structural Dynamics" Can Help Teams Come to Terms with Their Dark Side”
- WikipediA - David Kantor