Hlavní obsah
Lidé a společnost

Uniformita v autenticitě

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Wizard Michal by OpenAI DALL-E

Jak se globalizace a digitální trendy promítají do kaváren a restaurací? Prozkoumáme, jak se koncept ‚autenticity‘ stává paradoxně uniformní v důsledku síly sociálních médií.

Článek

Vzpomínáte na dobu kolem roku 2010, kdy „autentická“ hipsterská kavárna byla unikátním útočištěm individuality? Jak se zdá, ty časy jsou pryč. V dnešním světě, kde digitální globalizace a sociální média ovládají trend, se autenticita stává paradoxně uniformní.

Kultura kopírování a uniformity

Jako uživatel Yelpu či Google Maps jsem byl svědkem toho, jak se jedinečné a autentické kavárny přetvořily do jednotného módu. Ať už jste byly v jedinečných kavárnách v New Yorku, Praze nebo Reykjavíku, výsledky vyhledávání „hipster coffee“ vás dovedly k místům se stále více a více podobnou estetikou a menu. Tento trend se postupně rozšířil i na další místa, jako jsou restaurace, pivovary a umělecké galerie.

Klíčem k tomuto jevu je síla sociálních médií, zejména Instagramu. V roce 2010 se na něm totiž začaly objevovat ‚instagramové zdi‘, které poskytly dokonalé pozadí pro fotogenické okamžiky. Tato místa se stala vyhledávanými lidmi nejen pro svou estetiku, ale také pro potřebu digitálního zveřejňování a sdílení takovýchto okamžiků. Staly se současnou variantou dřívějšího razítka do vandrovní knížky.

Příklady uniformní autenticity

Zatímco pouliční umění bylo původně vnímáno jako guerillová aktivita, „instagramové zdi“ přetvořily tento koncept do nástroje pro sociální média. Restaurace a kavárny, jako je například Carthage Must Be Destroyed v Brooklynu, optimalizovaly své prostory jako foto koutky pro své návštěvníky. Tento fenomén nejen ovlivnil design, ale také vytvářel exkluzivní prostředí, které bylo přístupné pouze určitým demografickým skupinám. Anebo jste si za nimi museli zaletět. Což bylo jeden čas taky módním hitem, než se dala spočítat uhlíková stopa těchto „výletů“.

Foto: Wizard Michal by OpenAI DALL-E

Autenticita jako ztracený ideál

V důsledku těchto trendů se koncept autenticity stal nejen uniformním, ale také ztratil svůj původní význam. Místa, která měla reprezentovat individualitu, se paradoxně proměnila v monotónní kopie sebe sama. Homogenita v rozmanitém světě je něco, co stojí za zamyšlení, protože právě z ní se dá oddělit se dobře pojatou autenticitou.

Jak se zdá, v našem usilování o unikátní a autentické prožitky jsme se dostali do bodu, kde se místa pouhého setkávání se nad skvělou kávou stala jen odrazem globálních digitálních trendů a algoritmů sociálních médií. A ty nás lákají a říkají, ty jsi tady ještě nebyl/a?

Degradace kávové kultury v hipsterských kavárnách

Když se vstupuje do hipsterské kavárny, čeká se více než jen šálek kávy; očekává se zážitek. V počátcích hipsterského trendu byl každý šálek kávy symbolem ruční práce, znalosti a umění baristů, kteří pečlivě sledovali každý detail od výběru zrna až po vlastní přípravu.

Avšak s nástupem globalizace a uniformity se tento osobní přístup ke kávě vytratil. Káva se stala spíše doplňkem k esteticky příjemnému prostředí než jeho hlavním hrdinou. Příprava kávy, která byla kdysi považována za umělecké dílo, se proměnila v rutinní činnost, ve které se ztratila ona jedinečnost a vášeň za perfektním šálkem.

Tato degradace kávové kultury v hipsterských kavárnách je odrazem širšího trendu, kde autenticita a originalita ustupují masové produkci a uniformní estetice. V důsledku toho je návštěva moderních hipsterských kaváren často spíše o fotogeničnosti a sociálním statusu než o opravdové lásce ke kávě a její kultuře.

Věděli jste, že i autenticita může být uniformní? Jaké je vaše názor na tento paradox moderní doby? Podělte se o své zkušenosti v komentářích. Díky.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz