Hlavní obsah
Názory a úvahy

Volební hra: Eufemismy a slogany

Foto: Image by Pixabay

Eufemismy zjemňují nepříjemné skutečnosti, slogany útočí na oponenty. Formují naše vnímání zpráv a kandidátů. Naučte se je rozpoznávat v předvolebním období. Kritické hodnocení vám pomůže odhalit skutečný význam politických sdělení.

Článek

Eufemismy jsou výstižná, živá a citově působící slova, jejichž smyslem je cíl propagandy. Tedy diváky, posluchače či čtenáře buď zklidnit nebo vyburcovat (Pusťte nás na ně). Jsou to slova, která působí méně ostře nežli jiná, často výstižnější a přesnější v pojmenování určitého jevu.

Např. neřekneme, že někdo něco ukradl, ale že si to jen „vypůjčil“. Nebo, že pan prezident Zeman nebyl, onehdy, při otevírání korunovačních klenotů opilý, ale že „měl dobrou náladu“.

EUFEMISMUS je prostě pojmenování, které zmírňuje, zlehčuje, zjemňuje či přikrašluje špatné nebo nepříjemné skutečnosti či zdůrazňuje jejich pozitivní stránku, případně nahrazuje vulgarismus.

Eufemismy se i v každodenním společenském styku velice často používají pro slovní popis při zakrývání různých chyb, osobních nedostatků, faktických neštěstí, společenských nešvarů, morálně pochybného jednání atd. Pan Babiš, tedy pan Prchal je skvěle použil k zakrytí a odstranění negativního pojetí = sorry jako

Příklady běžných eufemismů: velkoryse tvarovaná osoba či prostorově výraznější osoba = tlustá, obézní či neforemná lidská postava; sociální zařízení = záchod; Ústav nápravných zařízení = věznice; zralá dáma = starší žena. U politiků se používá: uvádění v omyl = lhaní.

Všimněte si např. ve zprávách, už v roce 1943 v nacistickém zpravodajství se neřeklo, po porážce v bitvě u Moskvy, že nám hoří koudel pod zadkem a dostáváme na frak, ale použil se pro tuto operaci od té doby mnohokrát opakovaný eufemismus = taktický ústup.

Za skoro opak eufemismu je možno považovat SLOGANY. Jedná se často jen o stručné heslo či snadno zapamatovatelnou průpovídku, jenž slouží primárně k upoutání pozornosti čtenáře či posluchače. Slogan jako takový je využíván zejména v reklamě, při fandění ve sportu, dále také při veřejné politické činnosti.

V politice se slogany používají s cílem negativního označování protivníka. Např. slovo „vítači“, evokující negativní postoj ke skupinám obyvatel, kteří mají jiné sociální cítění vůči imigrantům než ti, kteří je naprosto odmítají. Opakující se tak často, až se z nich stanou klišé. Klišé (z fr. cliché) znamená obtisk, identickou kopii, stereotyp.

A to je v tomto případě dobře. Protože klišé, když se často používá, tak se z něj stává nejčastěji otřelá metafora, která bezmyšlenkovitým opakováním ztrácí svůj smysl a stává se konvenční banalitou, co posléze mizí v propadlišti dějin. Opakovaný vtip, přestává být vtipem. Přestává účinkovat. Sorry jako.

Při sledování politických projevů a kampaní buďte pozorní k použití eufemismů a sloganů. Jejich identifikace vám pomůže lépe porozumět skutečnému sdělení a záměrům politiků.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz