Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Nenáviděné kamiony: defekt pneumatiky může způsobit vážnou nehodu. Co lze udělat?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Editee - AI na základě dat zadaných autorem

ilustrační foto

Chcete nepřítele porazit? Musíte jej nejdříve poznat, velí válečnické přísloví. V tomto případě nejde o nepřítele, ale když je něčeho hodně, snadno to dominuje a nastanou problémy. V sérii článků ho trochu poznáte a možná na něj i změníte pohled.

Článek

Trocha technických informací

Na silnici lze potkat soupravy v nejrůznějších konfiguracích. Budeme ale mluvit obecně o té nejčastější, tahače s návěsem. Defekt jakékoliv pneumatiky může způsobit nehodu, ale my si posvítíme zejména na defekty předních kol tahače, protože tyto jsou nejzrádnější.

Je tomu tak proto, že tato kola určují směr jízdy celé soupravy a defekty těchto kol jsou pro kolo samotné většinou fatální. Dochází tedy k situaci, kdy pneumatika doslova vybouchne. Pokud jej řidič nečeká, může dojít k okamžitému vychýlení soupravy z jízdního pruhu. Nikdo nedokážeme držet obě ruce na volantu po celou dobu jízdy a už vůbec ne tak pevně, abychom byli každou minutou připraveni na případnou explozi kola. Plné věnování se řízení i tak vysokou měrou ovlivňuje, jak taková případná situace dopadne.

Síla, kterou explodující pneumatika vyvine, je tak obrovská, že v minulosti docházelo často i k proražení podlahy kabiny a vystřelení sedačky řidiče nebo spolujezdce ke stropu. Může se to stát i dnes, ale konstrukce dnešních kol i kabin to dostatečně eliminuje.

Přední kola tahače jsou pod rovnoměrnou, ale zato neustálou zátěží. Nesou celý motor, kabinu a řidiče, což může být také občas nezanedbatelná váhová položka. To je samozřejmě jen vtip. Mnohem větším faktorem je síla, která na přední kola působí během brždění soupravy. Přední kola jsou takoví chudáci a otloukánci. Jsou také zpravidla první, které vezmou nějakou překážku nebo hřebík. I na zdravé pneumatice se dokáže udělat po tvrdším průjezdu nějaké nerovnosti boule, její struktura se naruší a dojde k prasklinkám, které se pak rozšiřují. Zda si toho řidič všimne včas, to je vždy individuální. Přední kola jsou prostě ve všech aspektech zrádná a jejich stav je zásadní pro bezpečnou jízdu celé soupravy.

Foto: Wolfee

Boule na pneumatice přední nápravy kamionu, k defektu jen krůček. Řidič si všiml!

Kontroly pneumatik

Profesionální řidiči to samozřejmě vědí, ale článek je věnovaný spíše širší motoristické veřejnosti a převážně řidičům, kteří s kamionem do bližšího kontaktu přijdou pouze při jeho předjíždění.

Řidič má povinnost udělat kontrolu technického stavu vozidla před započetím jízdy, respektive výkonu. Prostě po dlouhé pauze. Dokonce tuto kontrolu musí vykázat zadáním práce na tachografu vozidla. Délka kontroly není pevně stanovena, ale v některých zemích se její absence před jízdou pokutuje. Do jaké míry řidič kontrolu svědomitě provádí a do jaké jen chodí kolem a kouří cigaretu, je opět pouze individuální záležitostí. Blížící se defekty kol však málokdy odhalí někdo jiný než řidič. I údržbové činnosti mají své intervaly a mezi nimi se může stát cokoliv.

Sám trpím jistou nemocí z povolání. Když procházím kolem zaparkovaného kamionu, vždy se koukám na kola i když je to kamion cizí firmy. Nejednou jsem objevil trhliny v pneumatice. Stačí pak dát lístek na okno nebo řidiče upozornit přímo, když je někde kolem. Nikdy nevíte, jestli zrovna nezachraňujete něčí život. I pokud vás neohrozí vybočení soupravy při defektu, mnoho lidí se lekne, když pneumatika praskne a oni mají zrovna tu smůlu, že projíždí kolem. Pro motorkáře může být tohle fatální, protože je mohou trefit kusy vybuchlého kola, které má v sobě i ocelové dráty.

Foto: Wolfee

tato pneumatika není sjetá, kvůli vpichu se dezén oddělil a zůstaly dráty

Nejčastější defekt na kamionu je na návěsu nebo přívěsu. To jsou nejvíc namáhaná kola a zpravidla také nejméně kvalitní. Zde by se hodily uvozovky, ale přípojná vozidla se často osazují gumami nižší ceny, než má tažné vozidlo. Důvody jsou samozřejmě ekonomické. Tato kola jsou jaksi spotřební povahy. Kromě váhy, kterou nesou, je to také faktem, že na soupravě brzdí kola přípojného vozidla jako první. O tzv. brzdném předstihu si povíme v jiném článku. Zde zmiňuji pouze pro doplnění toho, co vše musí gumy snést. Také jsou často vláčeny do prudkých obratů, kdy se soupravy otáčejí tzv. „na pětníku“. To znamená, že tahač kreslí oblouk a přípojné vozidlo za ním zatáčí tak trochu smykem po mnohem menší kružnici. Nic neničí gumy tak efektivně, jako několik takových manévrů. Avšak někdy to bez nich nejde.

Pokročilá technika

Soupravy se dnes vybavují sensory tlaku v pneumatikách. V ideálním případě vidí řidič tlaky gum na tažném vozidle. Do přípojných vozidel se investuje podstatně méně. Defekty předních kol lze touto technologií opět o něco více omezit. Ale má to svá omezení. Jedním takovým je teplota. A to je také důvodem, proč se u přívěsů až tolik nepoužívají. Zejména u bubnových brzd, které ještě spousta přívěsů má, dochází k častému vysokému zahřívání kol při brždění. Když se kolo zahřeje, stoupne v něm tlak vzduchu a sensor to vyhodnotí jako stav před defektem. Pamatuji si, že mi na email chodily desítky emailů každou hodinu, kdy jedna z našich souprav trochu víc přibrzdila z kopce. U některých souprav, jako jsou například autopřepravníky a sklápěče, je toto prakticky nepoužitelné.

Co si z článku odnést?

To je asi to nejdůležitější. Není třeba znát do detailů konstrukci a dynamiku kamionu. Někdy stačí si jen všímat světa kolem nás.

Zásadní je přijetí a vůbec pochopení faktu, že kamionu, který zrovna předjíždíte nebo který jede po silnici proti vám, prostě může z ničeho nic prasknout pneumatika. Už pouhé vědomí si toho může pomoci. Nebudete takové míjení brát jako bezpečnou samozřejmost. Není to samozřejmé, stále žijeme ve světě ovládaném fyzickými zákony. Na „soužití“ kamionů s jinými vozidly tedy nikdy není nic zcela samozřejmé.

Foto: Wolfee

defektová mozaika

Všímavost – alfa a omega všeho. Těžko zaregistrujete bouli, nebo prasklinu na točících se kolech kamionu, který zrovna předjíždíte. Ale i tak něco vidět lze, zvláště pokud jedete jako spolujezdci a máte prostor se kolem sebe dívat. Spolujezdec by měl být vlastně od toho, aby sledoval cvrkot kolem a ne displej mobilu. Ale to žádná vyhláška nenařizuje, je to pouze můj osobní názor a životní postoj.

Na parkovištích, u silnic a všude, kde stojí kamiony a vy zrovna jdete kolem, všude tam můžete upnout část své pozornosti. Opravdu to funguje a vy někomu možná nejen zachráníte život, ale dopravci i dost tučné výdaje.

Kamion, stojící s defektem na dálnici, je nejen drahá záležitost pro dopravce, ale zejména obrovské nebezpečí pro ostatní, kteří jej mohou přehlédnout a vletět do něj. Příklady známe z každodenních zpráv. I tomu lze zabránit nebo to alespoň omezit díky obyčejné lidské všímavosti, neboť na cestách jsme si všichni rovni.

Reálná statistika české dopravní firmy za rok 2023

Počet tandemových souprav: 58

Počet všech defektů pneumatik: 31

Počet defektů přední pneumatiky tažného auta: 4

Počet fatálních defektů přední pneumatiky: 1

Cena všech servisních výjezdů v rámci EU: 22.000 €

Celkový počet pneumatik ve flotile: 922

Ze statistiky jasně vyplývá, že defekty předních pneumatik jsou poměrně vzácné, ve srovnání s ostatními pozicemi na soupravě. Letecké nehody jsou také statisticky vzácné, ale téměř vždy závažné. To stejné platí v silniční dopravě. Pouze jeden defekt byl potenciálně nebezpečný, protože při něm došlo k úplnému roztržení pneumatiky. Řidič to tehdy strhnul na dálniční sjezd. Může k tomu ale dojít v místě, kdy takové možnosti mít nebude. Ve třech případech si tedy řidič všiml buď poklesu tlaku v pneumatice nebo vnějšího poškození gumy a zabránil tak vzniku nebezpečné situace. Mnoho poškození také odhalil servis pneumatik při pravidelné údržbě a pneumatiku vyměnil ještě před vznikem defektu.

Foto: Wolfee

Přední pneumatika 355/60 R 22.5 s viditelným poškozením, které bude dále pracovat, praskat a nakonec se guma roztrhne.

zdroje: vlastní statistika;

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz