Hlavní obsah

Zboží z Asie – stane se z evropanů jen „krmný dobytek?“

Foto: Chatbot AI

ilustrační foto

Globalismus má takovou nepříjemnou vlastnost, a tou je jen jeho částečná probádanost. Ta temná, neprobádaná, se nám teď odhaluje. Většina lidí nad ní nepřemýšlí a ti co ano, umí ji využít ve svůj prospěch. O jaké vlastnosti je řeč?

Článek

V globalizovaném světě se nikdy nepodaří zavést jednotná obchodní a autorská pravidla. Nakonec vždy zvítězí ten silnější. Ale silný se silným nestal sám sebou. Byl především dobře živen.

Spousta evropských firem se snaží ušetřit náklady. Svou výrobu nebo i jen výrobu určitých komponent přesunuli do Asie. Obchodní model je zřejmý: „Já si tu vymyslím know-how a oni mi to tam levně vyrobí“. Zde za to pak inkasují velké zisky, neboť kupní síla je tady. V zásadě jde o geniální strategii, kterou většina velkých, ale už i menších firem v EU používá. A nejde jen o automobilky, které jsou často všem na očích a které udávají ekonomický trend. Jde i o velmi malé firmy, například ona nedávno zkrachovalá 4 Kavky, která produkovala deskové hry. Náš dodavatel kotevního materiálu si jej také nechává dělat v Číně, takže příkladů se najde spousta.

Jenže ono platí, že „každý chvilku tahá pilku“. Lidé se stávají finančně gramotnější, ale také mají v sobě přirozenou potřebu ušetřit. Společnosti, které v Asii vyrábějí nebo přímo nakupují, řídí zase opět pouze lidé. Chování firem a korporátů je lidské chování. Někdy na toto zapomínáme. Firma, to je jen taková slovní abstrakce.

A co tedy udělal lid prostý obecný? No prostě začal v Asii nakupovat přímo. Vše na světě se řídí zákonem nejmenšího odporu. A globalizovaný svět, i přes překážky jménem clo, nabízí spoustu možností všem, ne pouze firmám, tedy osobám právnickým. Početní Vietnamci, kdysi výhradní nositelé asijského zboží do Čech, se evolučně posunuli a otevřeli kamenné prodejny, kterým říkáme večerka. Zboží, které kolovalo po tržištích, se do jisté míry přesunulo na internetové platformy typu Temu. A lid prostý obecný tedy už neskupuje levné výrobky u stánků. Získal neobyčejnou příležitost dostat téměř cokoliv na světě, a ještě k tomu levně, právě na asijských e-shopech.

Ano, desítky let Evropa živila „užitečného pitomce“, který vše levně vyrobil a oni pak draze prodali. Ale z pitomce vyrostl chytrák, který nejen poslušně a pod cenou dodával. Zároveň pilně kopíroval a vyvíjel. Učil se a zdokonaloval se díky nám. A my si teď na něj stěžujeme, bizarní ne?

Jako má Měsíc svou odvrácenou stranu, má ji i globalismus. A obávám se, že onu odvrácenou tvář nyní začínáme odhalovat. Nejsem ekonom, takže článek je spíše filozofickým zamyšlením. Nicméně, domněnka je taková, že podnikání se stane v Evropě dosti nejistým počinem. Nebude nikdo, kdo bude ochoten finančně zvládnout evropskou byrokracii a ekologické procesy. A pustit se do nějakého zajímavého produktu s vidinou, že za zády vám číhá obr, který nebude váhat vám projekt ukrást a dodat lidem za lepších podmínek?

Podřezává si lid prostý obecný pod sebou vlastní větev, na které sedí, když mohutně nakupuje zboží z Asie? Ale vždyť v zásadě nedělá nic jiného, než dělají firmy už desítky let! Ale v zásadě ano, podřezává. V hodně volném pojetí lze říci, že lid prostý obecný dostane, hurá, levné zboží. Ale za pár let nebude mít kde pracovat. S ohledem na příští generace lze tedy říci, že podpora domácích firem má svůj smysl, třebaže zákazník musí být připraven a ochoten si za domácí výrobu připlatit.

Evropa není v lehké situaci, neboť se stále nesrovnala se svou vlastní interní obchodní politikou. Sám jsem v naší firmě vyměnil několik českých dodavatelů za zahraniční, převážně německé a rakouské, protože se to ekonomicky prostě vyplatilo. Obchodní svět je jedna velká neřízená střela, připomínající míček ve známé hře pinball. Velkým strašákem, jak ho vnímám já, je ale následná nesoběstačnost. A nejsou to ani tak finance, jako toto vědomí, které mi doposud bránilo se připojit k uvažování lidu prostého obecného, jehož jsem součástí i já sám.

Zatímco dnes se ona nedostatečná nesoběstačnost začíná dotýkat právě těch velkých, například velký problém s čipy do aut, podle logického uvažování přijde postupně i dolů k lidem. Pokud nebudeme ochotni a později ani schopni nic hodnotného vyrobit, kam se náš národ začne posouvat? Není to ani obava z toho, že zde pár „nenažranců“ zkrachuje, jako obava z toho, že zde už nezůstane žádná výrobní síla a know-how. Je to obava obecná, že se z nás postupně stane právě pouze ten krmný dobytek.

Myšlením opět proti všem, jako celý život. Plavat s proudem je samozřejmě snazší, ale nějak to není ve mně. Je z té odvrácené strany globalismu vůbec nějaká cesta? V první řadě, ona se nám tato strana docela líbí, protože ji umíme dobře využít a dopomoci si k levnému zboží, zatímco žijeme v relativně bohaté zemi. To je přesně myšlení těch firem. A dokud ti velcí prosperují, budeme i my jako jednotlivci. A vše ostatní je samozřejmě zatím pouhou spekulací.

Jediná síla, kterou lid prostý obecný má, je kupní síla. Zatím máme na výběr, kde a za jakých podmínek koupíme. A jestli nechceme čekat na dobu, kdy na výběr nebude, řešení je celkem prosté: Nepotřebovat k životu tolik věcí.

Konzumní způsob života se podobá životu krmného dobytka, kterému je vše jedno, dokud dostane nažrat. Někdo by však mohl namítat, že právě narušení konzumního života na globální úrovni způsobí krize a válečné konflikty. Rozpad ekonomiky, která je založená na zboží, vnese nejistotu a destabilizaci do našich životů. A měl by pravdu. To by se jistě stalo. Otázka ale zní: Nestane se to dřív nebo později stejně? Nenastává pomalu vhodná příležitost nalézt některé životní hodnoty jinde a současný model světa začít přetvářet?

Jelikož nejsem aktivista a život netrávím burcováním druhých k něčemu, co sám nemám zažité, musím nechat odpověď na každém zvlášť. Jako závěrečnou frázi bych však rád odcitoval jednoho švédského výrobce sekyr a každý si může udělat svůj názor na to, jaké chování lidu prostého obecného je výhodnější pro budoucnost nejen naši, ale celého lidstva:

„Trendem je koupit na sezónu levnou sekyru, po sezóně ji vyhodit a za rok koupit další.“ „Koupíte si sekyru od nás a máte sekyru na celý život“.

zdroje:

https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-temu-rozdrtilo-ceskou-firmu-a-dalsi-budou-nasledovat-40547714

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-nelitostna-valka-o-cipy-kterou-si-nikdo-nemuze-dovolit-prohrat-275057

Anketa

Jaké jsou vaše nejčastější nákupní postoje?
Nakupuji často a rád z Asie
0 %
Podporuji českou, potažmo evropskou produkci
100 %
Snažím se aktivně omezit konzumní styl života
0 %
Celkem hlasovali 3 čtenáři.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz