Hlavní obsah

Elektromobil a zima: Radost i zmar

Foto: Škoda auto

Elektromobil Škoda Enyaq Coupé v zimě

Zima je obdobím, kdy každé auto odhalí své skutečné schopnosti – a elektromobily nejsou výjimkou. Právě během chladných měsíců spousta nových majitelů elektromobilů pochopí, co elektromobilita obnáší.

Článek

Zároveň panuje kolem elektroaut v zimě řada mýtů a předsudků. „Baterka přece v mrazu zamrzne,“ nebo „To už nikam nedojedeš,“ jsou často slyšet. Jak je to ale doopravdy?

Podělím se s vámi o své zkušenosti z dvou zim s elektromobilem – nejprve s Renaultem Zoe, což byla někdy trochu zkouška trpělivosti, a nyní s Volkswagenem ID.3, se kterým si zimu opravdu užívám.

Proč je zima pro elektromobily výzvou?

Nejprve si pojďme přiznat, že nízké teploty opravdu přinášejí elektromobilům specifické výzvy. Jako nadšenec do elektroaut to nezastírám. Mrazy ovlivňují především baterii a celý pohonný systém, což má své důsledky:

1. Kratší dojezd

Chlad zpomaluje chemické procesy v baterii, což snižuje její efektivitu. Spotřeba energie v zimě stoupá a využitelná kapacita baterie se může omezit. Například u auta s baterií o kapacitě 60 kWh může dojezd z letních 400 km klesnout na 280–300 km, nebo dokonce méně. Pokud dbáte na zdraví baterie a udržujete ji mezi 20–80 % nabití, reálný akční rádius je zhruba 200 km.

2. Pomalejší nabíjení

Studená baterie není schopna přijímat vysoký nabíjecí proud, což prodlužuje dobu nabíjení. Moderní elektromobily tento problém řeší funkcí předehřevu baterie, která se aktivuje například při plánování zastávky na rychlonabíječce. Pokud však parkujete v teplé garáži, můžete tento problém zcela eliminovat.

3. Energetické nároky topení

Protože elektromobily nevytváří téměř žádné odpadní teplo, musí využívat energii z baterie k vytápění interiéru. Výrazně pomáhá tepelné čerpadlo, kterým jsou moderní elektromobily často vybaveny. Tepelná izolace kabiny je dalším faktorem, který snižuje zátěž na baterii – a navíc zlepšuje komfort i akustiku.

Zima v elektromobilu: Výhody, které potěší

Navzdory výzvám nabízí elektromobily v zimě i řadu benefitů:

  • Předklimatizace interiéru: Auto můžete předem vytopit pomocí aplikace, a to ještě během nabíjení, takže škrábání oken nebo nasedání do promrzlého vozu se stává minulostí.
  • Okamžité topení: Elektromobily produkují teplo hned po nastartování, takže nemusíte čekat na zahřátí motoru.
  • Pokročilé jízdní asistenty: Díky přesně nastaveným elektronickým systémům je jízda na kluzkém povrchu stabilní a bezpečná.

Doporučení pro první zimu s elektromobilem

  1. Plánujte trasy a dobíjení
    V chladném počasí počítejte s kratším dojezdem a mějte vždy záložní plán, kde případně dobít baterii.
  2. Zvolte kvalitní zimní pneumatiky
    Elektromobily jsou kvůli těžké baterii náročnější na pneumatiky. Kvalitní zimní obutí zajistí nejen bezpečnost, ale také lepší efektivitu.
  3. Využijte předklimatizaci
    Tato funkce je klíčem k vyššímu komfortu a lepšímu výkonu baterie během zimního provozu.

Moje zimní zkušenosti

První zima s Renaultem Zoe byla náročná – omezený dojezd, delší nabíjení a ne zcela spolehlivé topení byly opravdovou zkouškou. Oproti tomu zima s Volkswagenem ID.3 je úplně jiná liga. Díky lepší baterii, promyšleným technologiím a praktickým funkcím si zimní jízdu skutečně užívám.

Závěr

Zima s elektromobilem může být výzvou, ale není důvod se elektroautům vyhýbat. Stačí vědět, jak auto správně používat, a užít si všechny výhody, které nabízí. Pokud zvládnete zimu s elektromobilem, pravděpodobně budete spokojeni celoročně – tak jako já.

zdroje:

  • Škoda auto
  • Renault
  • Vlastní zkušenost autora

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz