Hlavní obsah
Aktuální dění

Pro zklidňování dopravy v centru Prahy mluví data

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované.

Foto: Zdeněk Hřib

Rekonstrukce tramvajové trati na Malé Straně.

V minulých týdnech probíhala na Malé Straně obávaná oprava tramvajové trati. Obávaná proto, že byla spojená s obousměrnou dopravní uzavírkou. Začaly se tak objevovat zvěsti o nevyhnutelné dopravní apokalypse. Nic takového se ale nestalo.

Článek

Rekonstrukce spojená s uzavírkou žádné větší dopravní komplikace nepřinesla. Během uzavírky jsme navíc dopravní situaci v oblasti monitorovali, abychom získali podrobná data, o kterých se můžeme dál věcně bavit.

Pojďme se ale zatím podívat podrobněji na už existující data z dřívějška. K dispozici máme například dopravní výzkumVyhodnocení dopravních omezení na Smetanově nábřeží a Malé Straně v listopadu 2019 od IPRu, který probíhal během uzavírky Smetanova nábřeží a Malé Strany v roce 2019. A závěry z něj mluví jasně: Zklidnění dopravy v historickém centru je nejenom možné, ale také vítané.

I když se to nemusí na první pohled zdát, podle zmíněného výzkumu cestující v autech tvoří na Smetanově nábřeží a Malé Straně menšinu (15 %) oproti chodcům (52 %) a cestujícím v tramvajích (33 %). Pro představu: Královskou cestou přes Křižovnické náměstí přejde v turistické sezoně na 100 000 chodců denně (96 772 v červnu 2019), přes Karmelitskou ulicí projede v tramvajích 50 900 cestujících denně oproti 15 981 cestujícím v automobilech.

Je to ale právě tranzitní automobilová doprava, která blokuje průjezd tramvajím. V průměru jim ve špičce způsobuje zpoždění o minutu a půl. Na Mostě Legií dokonce auta tramvaje často úplně uvězní. Při porušování zákazu vjezdu vozidlům širším 2 m kolem nich totiž tramvaje nemohou projet. Jsou to problémy, které musíme řešit, protože jsme se v koaliční smlouvě zavázali preferovat veřejnou dopravu, obzvláště tu kolejovou.

Častým mýtem je také tvrzení, že dopravu v historickém centru tvoří především místní. Není to tak. 80 % dopravy je pouze tranzit. Čili auta, která místním jen projíždějí pod okny. A co na to místní? Podle nedávného výzkumu PAQ Research vadí tranzitní doprava 73 % z nich. Omezení tranzitní dopravy (se zachováním vjezdu pro rezidenty a zásobování) by tedy občanům Prahy 1 pouze vyšlo vstříc.

Omezení tranzitu by ale nebylo hrozbou ani pro řidiče, kteří potřebují centrem Prahy projet. Pro ty už teď existují funkční objízdné trasy například na levém břehu přes severozápadní část Městského okruhu nebo na pravém břehu přes Severojižní magistrálu. Mimochodem i proto, aby do sebe svedly tranzit z centra, byly tunely Městského okruhu hloubeny. Měření zároveň ukázala, že s uzavírkami intenzita dopravy celkově v centru klesla o téměř 10 %. A pokud byl někde zaznamenán lokální nárůst, tak jen nepatrný.

Nakonec je důležité říct, že ke zklidnění centra už se Praha zavázala v mnoha strategických a závazných dokumentech. Ať už se jedná o Klimatický plán, Plán udržitelné mobility, usnesení zastupitelstva Prahy 1 z roku 2015 nebo usnesení městské rady ještě z dob primátora Hudečka.

Ostatně byl to také staronový primátor Bohuslav Svoboda, který v roce 2012 dočasně uzavřel Smetanovo nábřeží a ohlásil zde po sesednutí z kola: „Chceme, aby ze Smetanova nábřeží zmizela auta definitivně. Hned po dokončení a spuštění tunelu Blanka.“

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám