Článek
Prahu čeká největší proměna centra za poslední desetiletí: Okolní čtvrti, zejména Žižkov a Vinohrady, budou díky nové tramvajové trati na Václavském náměstí najednou mnohem dostupnější. Pohyb po centru bude rychlejší, protože lidé získají nová přímá spojení a spolehlivou alternativu k metru.
Nová trať navíc umožní městu pustit se do dlouho plánovaných rekonstrukcí Ječné a Seifertovy ulice, aniž by tím došlo k paralyzování dopravy. Přibude také flexibilní řešení pro plánované i mimořádné události v centru – tramvaj se stane jistotou, že se lidé vždy dostanou tam, kam potřebují.
Spojení po povrchu se pro cestující výrazně zrychlí, což zároveň uleví přetíženým centrálním úsekům metra, jehož stanice jsou v této oblasti totiž umístěny mimořádně hluboko pod zemí. Už jen cesta na nástupiště a zpět často zabere několik minut navíc. V metru tak bude více místa pro dojíždějící z okrajů metropole.
Projekt nepřinese jen nové koleje a moderní veřejný prostor. Pomůže vrátit střed Prahy zpět obyvatelům – méně jako kulisu pro turisty, více jako živou čtvrť pro každodenní život.

Nové koleje pro živé centrum: tramvajová trať propojí město rychleji a chytřeji
Tramvaj, nová stromořadí i dvojnásobné prostory pro pěší
Václavské náměstí čeká největší proměna za posledních téměř 100 let. Naposledy prošlo velkou úpravou v roce 1927. I když se zde v 60. a 70. letech minulého století hodně stavělo, základní podoba náměstí zůstala stejná. Proto je dnes nejen zastaralé, ale také nevyhovující pro každodenní život v centru města.
Stavba nové tramvajové trati bude impulsem k celkové modernizaci. Vymění se inženýrské poduliční sítě všech typů, zlepší odvodnění a dešťová voda se bude zadržovat pro další využití. Náměstí získá novou zeleň se závlahou, dvojnásobně velké prostory pro pěší, nové povrchy chodníků, lavičky, fontány, osvětlení i přípojky pro příležitostné trhy a akce. Ve středu náměstí vznikne široký promenádní pás, kde se dva stávající výstupy z metra spojí do jednoho nového. Tramvaje i auta pojedou v jednom pruhu, vozovka se zúží a přecházení díky tomu bude bezpečnější.
Podoba rekonstrukce vychází z urbanisticko-architektonické soutěže z roku 2005, kterou vyhrál návrh ateliéru Jakub Cigler architekti. Jejich aktualizovaný návrh schválila Rada hl. m. Prahy v roce 2019.

Koleje míří k Národnímu muzeu – další krok k živému, modernímu Václaváku
Příběh dráhy, která sloužila Pražanům 96 let
Tramvajová trať na Václavském náměstí má dlouhou a zajímavou historii. Koňská tramvaj tu začala jezdit už v květnu 1884 – tedy ještě dřív, než začala stavba budovy Národního muzea (1885) nebo než na náměstí přibyla socha sv. Václava (1912). V roce 1900 dostala elektrický pohon a celých 96 let tak patřila k životu v centru města.
Konec sedmdesátých let minulého století však v Praze tramvajovým tratím nepřál, většinu měly nahradit nové úseky metra. Na základě politických rozhodnutí, nikoli na doporučení odborníků, zanikly tratě na Pankráci, Kačerově nebo Ryšánce a o svou existenci musely tvrdě bojovat i úseky v Chotkově ulici mezi Malostranskou a Hradčanskou, v Sokolovské v Karlíně, na Vinohradské nad budovou rozhlasu, nebo dokonce v ulicích Jindřišské a Vodičkově. Některé tratě, po kterých i dnes jezdí běžně statisíce cestujících, tenhle boj vyhrály a Pražanům slouží nadále. Úsek na „Václaváku“ ale takové štěstí neměl. Přestože zde tramvaje jezdily standardně zaplněné ještě dva a půl roku po otevření linky metra A, stejně jejich provoz zachován nezůstal. Poslední tramvaj zde projela v prosinci 1980. O dva roky později zmizela většina kolejí a ten zbytek se skryl pod záhony s květinami. A zatímco hluboké metro rozhodně přiblížilo centrum k Jižnímu Městu, Strašnicím či Dejvicím, spojení do nejbližšího okolí se naopak podstatně zhoršilo.

Tramvaje se vrací po 40 letech – na Václaváku vzniká přímé spojení přes centrum

Václavák propojí město – tramvaje vrátí každodenní městský život, zlepší přístup k metru a uleví přetíženým trasám
Co tramvaj přinese
- Rychlejší spojení po centru města a jeho okolí – nové propojení zkrátí cestu mezi řadou důležitých míst (například Vodičkova – Italská, Vinohradská tržnice – Masarykovo nádraží, Tylovo náměstí – Náměstí Republiky, Vršovické náměstí – Dlouhá třída, Národní divadlo – Český rozhlas/Riegrovy sady). Na trati bude jezdit i nová linka číslo 29, která Pražanům nabídne přímé a rychlé spojení napříč centrem.
- Pohodlnější cestování pro všechny – zastávky budou přístupné přímo z bočních chodníků, což usnadní pohyb seniorům, rodičům s kočárky nebo lidem s omezenou mobilitou.
- Spolehlivá alternativa při výlukách – při rekonstrukcích a mimořádnostech bude střed Václavského náměstí vždy dostupný povrchovou dopravou v dostatečně krátkých intervalech.
- Odlehčení přetížených tras – trať sníží tlak na okolní tramvajové tratě a umožní obnovit chybějící spojení, na které dosud nebylo místo (například z Václavského náměstí přímo na Letnou nebo z I. P. Pavlova do Podolí).
- Úleva pro metro – část cestujících využije novou tramvajovou trať místo metra, čímž se uvolní kapacita hlavně v nejvytíženějších centrálních úsecích. Pro dojíždějící z okrajů Prahy to znamená více prostoru a pohodlnější cestu.
- Život v centru pro Pražany – nové tramvajové spojení přivede na Václavák více každodenního městského života. Václavák tak bude méně turistickou atrakcí a více místem pro každodenní aktivity obyvatel metropole.

Tramvaj se vrací pod sochu sv. Václava – zlepší dostupnost pro seniory a rodiče s kočárky
Proč to trvá tak dlouho?
Stavba samotné tramvajové tratě je součástí projektu, který obsahuje desítky jiných staveb a položek. Projekt je formálně rozdělen na dvě koordinované stavby, tramvajovou trať Václavské náměstí a tramvajovou trať Muzeum. Délku prací ovlivňuje zejména skutečnost, že po celou dobu výstavby musí být náměstí obousměrně průjezdné pro automobily a současně musí být chodcům umožněno využívat oba boční chodníky. Také musí být zachován provoz minimálně dvou průběžných jízdních pruhů na obou větvích Severojižní magistrály.
Do projektu patří:
- stavba samotné tramvajové trati, zastávek, trolejového vedení a především návazných křižovatek u Vinohradské a Jindřišské s Vodičkovou ulicí
- přeložky a opravy vodovodů, plynovodů, rozvodů elektrické energie a datových sítí
- modernizace přípojek inženýrských sítí do jednotlivých objektů na náměstí
- stavba nové dešťové kanalizace a nové velkokapacitní retenční nádrže uprostřed náměstí, z níž se budou zalévat nová stromořadí
- sloučení dvojice úzkých výstupů z metra uprostřed náměstí do jednoho širšího
- doplnění eskalátoru a rozšíření hlavního výstupu z metra u Muzea a zrušení úzkých výstupů vedle sochy sv. Václava
- oprava stropní desky vestibulu stanice metra Muzeum, která byla od roku 1978 zatížená silným provozem Severojižní magistrály (tramvaje po ní jezdily jen v letech 1974-1980), kvůli zachování provozu magistrály prováděná na etapy
- demolice mostního objektu pod Legerovou ulicí (magistrálou na sever), který zde zůstal jako zbytek nepovedené stavby garáží v 70. letech minulého století
- demolice podchodu Muzeum a kompletní přestavba křižovatky Vinohradská – Legerova, včetně zřízení bezbariérových přístupů na původní tramvajové zastávky v prodloužené Škrétově ulici, zřízení nového zázemí pro Lesy HMP a pro údržbu Čelakovského sadů
- nové povrchy vozovek na Václavském náměstí nahrazující maloformátovou hlučnou dlažbu
- nové povrchy a odvodnění chodníků
- nové bezbariérové přechody
- výsadba nových stromořadí – na každé straně vzniknou dvě řady, stejně jako byly přidány již v dolní části náměstí
- nové fontány, lavičky, elektrické přípojky pro případné konání trhů či jiných akcí
- nové osvětlení náměstí

Nový Václavák bude zelenější, přehlednější a přívětivější
Časový harmonogram
- 2019 - po mém nástupu do funkce primátora jsme schválili aktualizovanou studii návratu tramvají na Václavské náměstí spojenou s nezbytnou rekonstrukcí celé horní poloviny náměstí – tady jsme ten projekt opravdu nastartovali
- 2022 - dokončili jsme opravu dolní části Václavského náměstí s novými stromořadími, fontánou a veřejným prostorem
- červen 2024 – začátek stavebních prací: proběhl archeologický výzkum, zahájila se stavba retenční nádrže, první etapa opravy stropní desky stanice Muzeum a přeložky inženýrských sítí včetně kanalizací a jejich přípojek do domů
- červenec 2024 – stavba kolejové křižovatky u Jindřišské a Vodičkovy ulice: proběhla rekonstrukce tramvajové trati a zastávek Václavské náměstí ve Vodičkově ulici – právě zde vznikla nezbytná odbočka, která byla už tehdy založena pro budoucí návrat tramvají na náměstí
- prosinec 2024 – zahájena stavba nového výstupu z metra Muzeum směrem na severní chodník náměstí, kde přibude eskalátor
- únor 2025 – začátek druhé etapy opravy stropní desky Muzeum, změny v průjezdu aut na magistrále pod Muzeem, pokračování prací na přípojkách inženýrských sítí do jednotlivých budov
- červen 2025 – zahájení prací na tramvajové trati u Muzea, demolice podchodu Muzeum pod Legerovou, provizorní přeložení části magistrály (jednoho průběžného a jednoho řadícího pruhu) na tramvajovou trať ve Škrétově ulici, přerušení tramvajového provozu mezi I. P. Pavlova a Muzeem
- srpen 2025 - zahájení výstavby západní čísti nové tramvajové křižovatky Vinohradská – Legerova, dokončování opravy stropní desky pod Muzeem, betonáž plochých základů pro budoucí sloupy veřejného osvětlení
- podzim 2025 – nad stropní deskou vestibulu Muzeum vzniká konstrukce nové tramvajové trati včetně budoucích základů pro odbočení trati k Hlavnímu nádraží, dokončuje se rozšířený výstup z metra, byl osazen nový eskalátor
- během roku 2026 – výstavba většiny přímých úseků tramvajové trati na náměstí po dokončení prací na inženýrských sítích
- březen 2027 – dokončení přestavby křižovatky Vinohradská – Legerova, plné obnovení provozu na magistrále na sever i na tramvajové trati ve Škrétově i Vinohradské ulici
- červen 2027 – dokončení celého souboru staveb a zahájení provozu tramvají
Nejen, že je naším dlouhodobým cílem prosazovat moderní a dostupnou dopravu, ale nové úseky tramvajových tratí na Václavském náměstí a u Muzea Pražanům skutečně ušetří čas i peníze, protože střed města zpřístupní mnohem pohodlněji než dosud. Už při spuštění je využije zhruba 30 000 cestujících denně a do budoucna mají potenciál nabídnout lepší spojení více než 50 000 obyvatelům či návštěvníkům Prahy každý den.
I ti, kteří k projektu zpočátku přistupují s opatrností, brzy poznají, jak moc městu pomůže. Nová tramvajová trať zrychlí a zpříjemní cestování po centru, zpřístupní ho pohodlněji než dosud a uleví přetíženému metru i ulicím. Pražané i návštěvníci metropole to brzy poznají na vlastní kůži v každodenním životě – bude to prostě skvělá změna!

Proměna, která Praze chyběla – tramvaje se na Václavák vrátí do roku 2027




