Článek
S rozvojem turistiky začali mnozí vodomilové zazlívat praotci Čechovi, že zarazil svou poutnickou hůl právě na hoře Řípu. Prý stačilo trochu přemoci únavu, popojít několik kilometrů dál a mohli jsme dnes mít vlastní moře.
Jenomže praotec Čech hodnotil situaci očima ekonoma své doby. Krajina plná hlubokých lesů, „oplývající strdím“, dávala předpoklad dobré obživy družiny i příštích potomků. A proč si právě náš bájný předek tolik cenil strdí, tj. včelích plástů naplněných medem?
Slované byli vynikajícími včelaři. Historie jim všeobecně přiznává prvenství v lesním včelaření, tzv. brtnictví. Začátky tohoto způsobu včelaření se datují do doby už před naším letopočtem. Brť byla dutina lesního stromu, která byla přírodním obydlím včel. Naši předkové velice brzy pochopili, jak významným zdrojem potravy pro ně může být med, a proto začali o včelstva v brtích pečovat. Vyhledávali podobné dutiny v lese, vydlabávali je a připravovali tak pro včely nová obydlí. Lidem, kteří se této činnosti věnovali, se říkalo brtníci. Brtníci se těšili všeobecné úctě. Členové kmene si vážili jejich zdatnosti a smělosti. Při vybírání medu museli šplhat do vysokých stromů, k jejichž kmenům se přivazovali, aby měli volné ruce pro svou práci.
Když si lesy přivlastnila šlechta, museli mít brtníci na vydlabávání brtí povolení. Vrchnost jim je sice milostivě, ale přesto ráda udělila, i když ne zadarmo. Dokud se ještě nerozvinul stavební ruch, nemělo dřevo žádnou cenu. Med byl vlastně jediný zisk z celých bohatých lesů. V zachovaných dokladech, například v zakládací listině kapituly vyšehradské z roku 1070, jsou uvedeny záznamy o způsobech platby. Přikazuje se, že kapitula dostane z lesního medu každou desátou a z domácího medu každou třetí nádobu. V té době se objevily zprávy i o včelaření domácím, které se vyvíjelo souběžně s brtnictvím. Člověk poznal, že včela není závislá na lese, že bohatá příroda ji může poskytnout rovnocennou obživu. Odřízl brť v lese, postavil ji ke svému domu, a tak vznikaly primitivní dřevěné úly zvané kláty. Byly buď stojaté nebo ležaté. Těmto lidem se začalo říkat včelníci.
S rozvojem řemesel a obchodu se brtnictví stalo velmi výhodnýma vyhledávaným povoláním. Kromě medu, tehdy jediného sladidla, stoupla poptávka i po dalším včelím produktu, vosku. Tyto dvě suroviny tvořily až do 15. století základ našeho vývozu. Med se cenil natolik, že jeho výměnná hodnota odpovídala stejné hmotnosti drahé, dovážené soli.
Od 13 století vznikaly živnosti koláčníků, mazanečníků a cáletníků, předchůdců cukrářů. O rozšířenosti těchto povolání svědčí skutečnost, že cáletníkům - perníkářům - patřila v Praze od roku 1348 Celetná ulice. Všichni tito výrobci potřebovali pro své tovary především med. Stálými odběrateli včelařů byli i medovarníci. Staročeši pilně holdovali oblíbené medovině, která se čepovala ve zvláštních krčmách.
Na zámcích, zvláště při hostinách, se spotřebovalo pro nás nepředstavitelné množství medu. V roce 1578, při rodinné svatbě pánů na Českém Krumlově, se kromě jiných pokrmů snědlo 15 centů medu. Ne v přírodní formě, nýbrž med sloužil jako přísada do omáček a polévek, ochucovaly se jím masité nádivky do pečení apod.
Obyčejný lid měl jídelníček o mnoho chudší, ale ani v něm med nechyběl. V oblibě byly prosné kaše s medem. Josef Šafařík ve svých Slovanských starožitnostech uvádí, že:"Po prosu a medu lze poznat Slovana."
V období zakládání cechů vznikala i včelařská společenství. Uchovaly se zprávy o včelařském cechu oderském (1566), o medařském právu žerotínském (1591), cechovním právu ve Vizovicích a dalších. Brtníci si ze svého středu volili landfojta (starostu) a čtyři přísežné znalce. Jejich úkolem bylo rovnat spory mezi brtníky, dávat povolení k zakládání nových brtí a dohlížet, zda jejich členové platí povinné poplatky. Brušperské včelařské právo z roku 1665 se řídilo 26 artikulemi; podle nich každý, kdo chtěl včelařit, se musel přihlásit k včelařskému právu. Pak podléhal pravomoci landfojta. Právo včelařské zasedalo dvakrát do roka a na shromáždění byli povinni dostavit se všichni včelaři, kteří měli včely v zahradách, v lesích a kdekoliv jinde na pozemcích. Cech zaručoval svým členům jejich práva, ukládal povinnosti a zajišťoval odbyt včelích produktů. Představenstvo za každý přestupek ukládalo peněžité a při neposlušnosti i tělesné tresty.
Brtnictví začalo upadat v 18. století. Už předtím však skončila slavná éra českého včelařství. Vliv na to měly změny v oblasti hospodářské, politické a sociální. Po husitských válkách, a zejména po válce třicetileté, sužoval zemi hlad a nemoci. Následkem moru a odchodem českých exulantů z vlasti se počet obyvatel v Čechách snížil na polovinu. Zemědělská i řemeslná výroba hluboce klesla, obchod byl silně ochromený.
Medovinu od 17. století nahradilo levnější pivo, její spotřeba však pozvolna klesala již po husitských válkách. V 15. století byly v Praze jen dva medovary a 55 pivovarů.
Později med jako sladidlo vytlačil cukr. Nejdříve třtinový, dovážený ze zámoří, a později řepný, jehož výroba se začala v Evropě rozvíjet po r. 1806 jako důsledek Napoleonova kontinentálního systému. U nás první pokusy se zpracováním cukrovky na cukr spadají do konce 18. století, kdy začal ve Zbraslavi pracovat první cukrovar, kde se předtím rafinoval jen třtinový cukr. V konkurenci, tak jako u medoviny, opět rozhodla cena.
Včelařství postoupilo své prvenství jiným oborům lidské činnosti, ale jeho tradice v našich zemích zůstala. Význam včelařství už také nyní nezáleží jen na produkci medu a vosku, nýbrž i na výrobě ostatních včelích produktů, např. propolisu, mateří kašičky a včelího jedu, v nichž jsme soběstační a nemusíme je pro náš průmysl dovážet. Včely jako opylovači hmyzomilných kultur jsou nepostradatelnou součástí zemědělské velkovýroby.
Takže máme-li z pohledu současnosti hodnotit ono sporné Čechovo rozhodnutí, je třeba přiznat, že Čechové byli nejen statní, ale i moudří i prozíraví junáci, i když jejich příklad je dokladem pravidla: „Čiň, co činíš, všem se nezavděčíš“.