Hlavní obsah
Zdraví

Zanedbávají zubaři péči o pacienty? Rentgen ano, nebo ne?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Zdeňka z Babic

„Plomba, plomba, plomba… Zbytek dobrý. Je vidět, že zuby máte pospravované a jsou v pořádku. Kdyby něco, přijďte.“ Hodina v čekárně a pět minut v ordinaci. I takhle může probíhat vstupní prohlídka nového pacienta.

Článek

Od prezidenta České stomatologické komory Romana Šmuclera víme, že v České republice je dostatek zubařů, jen jsou ke škodě pacientů špatně rozmístěni. Za to může vláda, zdravotní pojišťovny a obecně špatné financování. Ale ještě je tu zdravotní pojišťovna, na kterou se můžete obrátit, a ona vám dá kontakt na nejbližšího poskytovatele zdravotní péče. Nesmíte se ovšem divit, když to bude pěkná štreka. V praxi by to ale mělo znamenat, že cesta k zubnímu lékaři nesmí trvat déle než 35 minut autem.

Jiný kraj, jiný mrav

Když se na vás usměje štěstěna a zubaře si najdete, čeká vás vstupní prohlídka. Člověk by čekal, že vstupní prohlídky budou všude stejné, ale zdání může klamat. U mého prvního zubaře v Brně (15 let zpět) mě čekal nejprve rentgen, na kterém zubař zhodnotil celkový stav, a poté vizuální prohlídka za pomoci zrcátka a háčku. Následně jsme se domluvili, co je nutné udělat ze zdravotního hlediska a co by se dalo vylepšit z hlediska estetiky.

Když jsem se přestěhovala a našla si zubařku na menší obci, žádanku na rentgen mi poslala e-mailem, protože ho v ordinaci neměla. Pak jsem se i s vytisknutým snímkem (ano, je to přesně ten úvodní nahoře) dostavila na vstupní prohlídku. Stihla mi vyřešit jeden problém a pak bohudík pro ni, odešla do předčasného důchodu.

Krátkou epizodou, která by snad ani nestála za zmínku, byla návštěva zubaře ve Zlíně, kdyby si ovšem za vstupní prohlídku neúčtoval 1000 Kč, i přestože měl smlouvu s mou pojišťovnou. Ale jelikož se na Zlínsku nedají zubaři přehazovat vidlemi, brala jsem to tak, že aspoň budu mít zubaře! A rentgen? Žádný. Jenže zubař už byl pro mě jako neřidičku daleko, tak jsem hledala zubařskou péči blíže. A našla jsem. A hádejte, co vstupní rentgen? Proběhl! Jenže zubařka za rok skončila praxi a odstěhovala se do Čech. A tak jsem před třemi měsíci znovu zmobilizovala své síly a jala se do dalšího hledání.

Rentgen ano, nebo ne?

Pomohla mi pojišťovna, na kterou jsem se v této záležitosti obrátila, protože už jsem měla plné zuby odmítnutí na sto a jeden způsob. Dočkala jsem se tedy další vstupní prohlídky, tentokrát proběhla přesně tak, jak jsem psala v první větě. A po zkušenostech se ptám: Existuje nějaký standard vstupní prohlídky? Stačí zhodnocení pohledem, rentgen je zbytečný? Nebo je to bez rentgenu jako věštění z křišťálové koule? Protože to vypadá, že každý zubař si jede svůj způsob a pacient se jako spolujezdec veze s ním.

Proto budu ráda, když mi v komentářích zanecháte vaši zkušenost s průběhem vstupní prohlídky.

Anketa

Byl vám proveden na vstupní prohlídce rentgen?
ANO
69,4 %
NE
30,6 %
Celkem hlasovalo 206 čtenářů.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz