Článek
Většina učitelů a učitelek v regionálním a středním školství je zařazena do platové třídy 12 (viz tabulka). Začínající učitel tedy nastupuje za 35 120 Kč hrubého, na konci profesního života bere o cca 10 tisíc víc, takže 45780 Kč hrubého. I kdyby byla pravda, že poměr tarifní : nadtarifní složka je 80 : 20 (což vždy a všude pravda není), tak by začínající učitel bral cca 42 000 Kč hrubého a učitel zralý a zkušený cca 56 000 Kč hrubého. Už samotné to rozpětí je ponižující a trapné v kontextu hesla všech volebních programů „Školství je prioritou“.
V neděli večer, 6.7. 2025, prohlásil ministr Bek v reportáži jedné televizní stanice, že slibovat učitelům 130% průměrné mzdy byla chyba.
Statistiky ukazují, že průměrný plat ve školství v porovnání s vývojem průměrné mzdy nejenže neroste, ale stagnuje a bude klesat.
(https://archiv.hn.cz/c1-67750220-zapomente-na-130-procent-platy-ucitelu-vzhledem-k-prumerne-mzde-budou-dal-klesat-spocitali-ekonomove)
Zdánlivě se nic neděje. Školy fungují. Děti se učí. Dostávají vysvědčení, jsou přijímány na střední školy, posléze i na vysoké školy, v mezinárodním srovnání si nevedou tak špatně. Učitelé pracují, nestávkují, nebouří se, neupalují se na protest před MŠMT. Školské odbory jsou vstřícné k panu ministrovi, občasné výkřiky o krizi a o učitelských letních brigádách na přilepšenou bagatelizují a udržují sociální smír a svá teplá místečka. Ani rodiče, přes občasné si zanadávání nebo výkřiky o 3 měsících prázdnin a práci od 8 do 12, zdá se nejsou nějak výrazně nespokojeni, aby tlačili na své politiky. Jejich zlatíčka ráno odejdou a odpoledne přijdou, systém funguje. Takže pohoda, klídek, tabáček.
Ne tak docela. Hodila by se spíš slova jako „časovaná bomba“, „doutnající sopka“ či „mez pevnosti“.
A není pomyslných za pět minut dvanáct, je za tři minuty půlnoc. Proč?
- průměrný věk učitele se pomalu ale jistě blíží 50
- končí generace pedagogů, kteří vystudovali ještě za předchozího režimu, kdy povolání učitele mělo svou prestiž a výhody, především bytové. Mladé gymnazisty už studium učitelství nemá čím přilákat - ani prestiží, ani platem, ani bonusy.
- lidé opravdu kvalitní ze školství buď již odešli nebo odcházejí
- s příchodem internetu, mobilních telefonů a umělé inteligence se zcela změnil a mění způsob učení a to vyžaduje motivované a nadstandardně inteligentní lidi
- rizika, právní nejistota, rostoucí byrokratizace a psychická náročnost tohoto povolání na rozdíl od platů rostou exponenciálně. Učitel je obrazně řečeno stále jednou nohou v kriminále. Za ani ne průměrný plat.
Systém je před kolapsem a pokud se neudělají rázné a nepopulární, leč nutné a potřebné kroky, zhroutí se do 10 let. Asi si říkáte: „No co, já už mám děti velké.“ nebo „To už moje děti budou ze školy venku.“ , ale to je krátkozraké, když uvážíte jeden fakt - průběžný důchodový systém. I vás budou jednou živit úplně cizí nevzdělané děti. A nevzdělané děti budou mít malé platy a malé odvody.
I když … jak je vidět, i velmi vzdělané děti (učitelé) mohou mít malé platy a malé odvody.
Komenský s námi, drazí spoluobčané. Komenský s námi a všichni učitelští svatí.