Článek
Nejdříve ale k filmu samotnému. Drama Máma z období 80. let je příběhem mladé matky Lilian a dcery Malvíny. Osud k oběma nebyl zrovna milosrdný. Maminka je mentálně zaostalá a o ní i o dceru se stará paní Holasová. Do idylického soužití tří žen ale tragicky zasáhne smrt té nejstarší z nich. Život mentálně zaostalé Lilian a Malvíny se tak totálně změní doslova z hodiny na hodinu. Drama je vystavěno na dvou časových osách, kde se odvíjejí souběžně. V té první příběh vypráví malá a tu druhou už starší Malvína, která coby 15 letá nejdřív utíká z dětského domova, snaží se vše pochopit a pokouší se smířit s tím, co se kdysi stalo.
Větší Malvína je chytrá dívka, která je ale poměrně svá, vyrůstá v dětském domově a studuje na gymnáziu. Malá Malvína se snaží po smrti opatrovnice paní Holasové zachránit sebe i maminku a obě jsou od této události prakticky stále na útěku. Dožene je ale zima, malá Malvína onemocní. Když matka hledá pomoc, stane se neštěstí a žena skončí na psychiatrii. Film končí jakýmsi pozitivním smířením, i když vlastně velmi smutně.
Konzultace s psychiatry a práce s postiženými
Podle informací České televize, kde měla Máma v neděli 14. 12. televizní premiéru, bylo natáčení docela náročné. Jednak jak zajistit vhodnou lokaci, protože se děj odehrává před zhruba 40 lety a pak tu byla především hodně náročná příprava ženských postav. Podle Jiřího Stracha, který film režíroval, musel spolu s Elizavetou Maximovou (hraje hlavní roli postižené maminky) absolvovat konzultace s psychiatry a navštívit ústav pro podobně postižené. „Nešlo jen o to si všechno přesně definovat, ale cítit a snažit se pochopit, jak takový člověk, ke kterému se osud zachoval ne příliš přátelsky, komunikuje s okolím, sám se sebou, jaké jsou jeho pocity, gesta a jak vlastně žije,“ upřesnil přípravy režisér .
Film natáčelo brněnské studio ČT v září a říjnu 2024 v Brně a okolí a ve filmu si zahrál zámek Račice, Ivančice a také areál Psychiatrické léčebny v Kroměříži.
Scénář vznikl tak, že před lety jsem si přečetl článek, kdy mentálně postiženou matku a její dceru po čtrnácti dnech, kdy byly nezvěstné, našli v lesích v západním Německu. Položil jsem si otázku, jak se tam dostaly. Co jedly? Jakou měly motivaci utéct do lesů? Tak jsem to zkopíroval a poslal jsem to Markovi Epsteinovi s tím, že by z toho byl krásný scénář.
Jelizaveta Maximovna Švačko už má za sebou jednu nominaci na Českého lva
Herečka, která v Mámě excelovala v hlavní roli matky, Elizaveta Maximová, se před 33 lety narodila v Rusku v Tatarstánu coby Jelizaveta Maximovna Švačko, ale do školy už chodila v České republice. Její alma máter je DAMU, kde své první herecké kroky udělala pod vedením Jany Hlaváčové nebo Ladislava Mrkvičky. Hostuje v několika divadlech a v roce 2020 byla také nominována na Českého lva za vedlejší roli ve skvělé minisérii s Janem Cinou s názvem Herec.
Přibírala jsem osm kilo, protože jsem cítila, že jsem ve velmi dobré fyzické kondici, a že potřebuji trochu povolit tělo. Potřebovala jsem nevnímat ženské křivky a mít tak trochu větší vrstvu. Potřebovala jsem to ale sama pro sebe.
Film Máma byl podle slov Maximové její srdcový projekt kvůli kterému se připravovala půl roku tak, že docházela jako dobrovolnice do nemocnice a chodila na procházky s pacienty, kteří mají stejné postižení jako její postava ve filmu. Režisér Strach jí před filmem varoval, že to bude to nejtěžší, co v životě hrála. Musela absolvovat fyzickou proměnu a přibrala kvůli roli 8 kg. Jak řekla pro Český rozhlas v jednom rozhovoru, ve tři ráno tak stála nad pánvičkou a nutila se do smaženého jídla.
Vizuální proměnu vedla umělecká maskérka Lenka Nosková. Vznikla horní a spodní čelist s výplněmi, změnila jsem barvu vlasů a každé ráno se nanášely vrstvy seschlé kůže. Z proměny jsem měla upřímnou radost - pomáhala mi do role zcela vstoupit.
Dvě dívčí herečky doplnily skvělý ženský herecký trojúhelník
Velmi přesvědčivý výkon ve filmu předvedla také Sophia Šporclová (dcera Barbory Kodetové a Pavla Šporcla) a stejně tak perfektní byla i nejmladší z ženských hereček, a to Valentýna Bečková.
Drama Máma získalo už dvě ocenění na Dětském filmovém a televizním festivalu Oty Hofmana v Ostrově, a to hned hlavní cenu Ostrovský dudlík a Sophie pak dostala cenu za nejlepší dívčí herecký výkon. Myslím, že to ale rozhodně nebudou ceny poslední. Kterákoliv ze tří hereček má podle mne určitě minimálně našlápnuto i na nominaci na Českého lva.
O FILMU
Režie: Jiří Strach
Scénář: Marek Epstein
Kamera: Martin Šec
Obsazení: Elizaveta Maximová, Sophia Šporclová, Valentýna Bečková, Dana Syslová, Pavel Kříž, Lenka Krobotová, Veronika Freimanová, Oldřich Navrátil
ZDROJE:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Elizaveta_Maximov%C3%A1
https://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/pro-media/zaprasena-perla-z-supliku-jiri-strach-toci-na-jihu-moravy-film-mama/
https://podcasty.seznam.cz/podcast/kavky
https://www.irozhlas.cz/kultura/film/nemocnice-i-osm-kilo-navic-mama-je-nejtezsi-vec-co-jsem-kdy-delala-rika_2507072337_elev
https://www.csfd.cz/film/1567302-mama/prehled/
https://cs.wikipedia.org/wiki/M%C3%A1ma_(film,_2025)
https://magazin.aktualne.cz/kultura/film/televizni-film-mama-jiriho-stracha-bude-v-ct/r~e0b2836cc5ec11f0b2180cc47ab5f122/?lp=1

Píšu hlavně o školství, ale občas také o médiích, filmech či seriálech.





