Článek
V posledních letech se stále více hovoří o inflaci. V posledním roce téměř každý den. Bohužel se to podepsalo i na rodinném rozpočtu a finanční situaci několika tisíc lidí. Poměrně nový je však fenomén schrinkflace. A co si pod tím představit? Jedná se o nenápadné a pozvolné navyšování cen, ale výrobky se neustále zmenšují. A obchodní strategie jsou na to přizpůsobeny, protože spoléhají na to, že si toho zákazník nevšimne.
Ceny se dotýkají každého z nás
Navyšování cen se dotýká každého z nás. Většina rodin se v posledních měsících dostává do velké dluhové pasti a neřešitelné situace. A kde nejlépe nevýšit ceny než na výrobku, který si musí koupit každý z nás? Ano, jsou to právě potraviny, které jdou raketově nahoru a nedá se tomu nijak zabránit. Ačkoliv vláda tvrdí, že inflace klesá, a tím pádem si mohou domácnosti oddychnout, opak je pravdou.
Zmenšování balení při ponechání původní ceny je jednou z forem inflace. Výrobci samozřejmě mají právo, aby si určili, jak velká balení budou vyrábět. Problém však spočívá v tom, že mnozí spotřebitelé výrobky kupují v domnění, že jsou stále stejné.https://t.co/A4T7oJiaZi
— Štěpán Křeček (@stepankrecek) July 25, 2022
Ceny se neustále zvyšují, a to zcela nenápadným způsobem. Jdete do obchodu, koupíte si své oblíbené zboží, zaplatíte a jdete domů s pocitem, jak jste dobře nakoupili. Vůbec by vás nenapadlo, že byste se měli zaměřit na to, jak je balení velké. Zjistíte to až doma zcela náhodou, když porovnáte dva stejné výrobky vedle sebe, aniž by jste je cíleně chtěli poměřovat.
Zákazníci o navyšování cen nevědí
Jak se v posledních dnech ukázalo, spotřebitelé o umělém navyšování cen a zmenšování balení ani nevědí. Mnoho obchodních řetězců v posledních měsících zavádí speciální akce, kdy nabízí rodinná balení za extra výhodnou cenu. Jenže, problém je v tom, že si zákazníci už nepřečtou, jaká je skutečná cena za měrnou jednotku, například za 100 g daného zboží. „Zmenšování balení při ponechání původní ceny je jednou z forem inflace. Výrobci samozřejmě mají právo, aby si určili, jak velká balení budou vyrábět. Problém však spočívá v tom, že mnozí spotřebitelé výrobky kupují v domnění, že jsou stále stejné,“ napsal na sociální síť X ekonom Štěpán Křeček.
Důležité je kontrolovat ceny
Jak se následně ukázalo poté, co se několik produktů postupně zmenší, se následně objeví jiný výrobce, který vymyslí větší a původní verzi produktu, kterou často nalezneme pod zcela jiným názvem i obalem. A tento postup se opakuje stále dokola. Je tedy vidět, že pokud jdeme do obchodu, nesmíme dát na první dojem. Měli bychom se důkladně zaměřit na cenu za základní množství výrobku. Jedině tak zjistíme, zda je pro nás koupě daného výrobku výhodná či nikoliv.
Zdroje: LP-Life, skrblik.cz