Hlavní obsah
Lidé a společnost

Český sen: hypermarket, který nikdy neexistoval, a přesto získal dotaci 19 milionů korun

Foto: Sora.com

„Nechoďte, nenakupujte, netlačte se…“ hlásaly plakáty a televizní spoty na nový hypermarket Český sen. Přesto 31. 5. 2003 dorazily na okraj Prahy tisíce lidí, aby se na vlastní oči přesvědčily o zázračných slevách v obřím obchodě, který neexistoval.

Článek

Na počátku nového tisíciletí rostly v Česku hypermarkety „jako houby po dešti“ – velká nákupní centra se stala symbolem porevolučního blahobytu a cílem rodinných výletů. Dva tehdejší studenti FAMU, Vít Klusák a Filip Remunda, se rozhodli této nákupní horečce postavit zrcadlo odvážným experimentem.

Jejich plán byl jednoduchý a provokativní: vymyslet fiktivní hypermarket, spustit na něj masivní reklamu a pozvat lidi na slavnostní otevření – i když za otevíracími dveřmi nebude vůbec nic. Tímto neotřelým způsobem chtěli prozkoumat fenomén doby, kdy celé rodiny tráví volný čas nakupováním, a především zjistit, nakolik lidé slepě podléhají tlaku všudypřítomné reklamy.

Autoři svůj nápad představili jako absolventský filmový projekt s názvem Český sen. Název odkazoval jednak k onomu „českému snu“ o levném nakupování, jednak ironicky evokoval americký sen – vizi spokojeného života skrze materiální hojnost.

Překvapivé je, že recesistický projekt získal podporu oficiálních míst: Klusák s Remundou obdrželi grant ve výši 19 milionů Kč od Ministerstva kultury a přispěla i jejich domovská fakulta, Státní fond pro podporu a rozvoj kinematografie či Česká televize. Z dvojice filmových studentů se rázem stali „manažeři“ tajemného hypermarketu – a mohli rozjet mystifikační akci nevídaného rozměru.

„Nechoďte tam!“

Aby fiktivní hypermarket Český sen působil věrohodně, najali si filmaři renomovanou agenturu Mark/BBDO, která jim pomohla připravit skutečně profesionální marketingovou kampaň. Propagace probíhala v několika fázích: nejprve se objevil jen barevný štětcový slogan Český sen s datem otevření, poté se veřejnost dozvěděla, že jde o zbrusu nový hypermarket, a nakonec reklamní masáž odtajnila i místo, kde má vyrůst – na zelené louce na kraji Prahy.

Billboardy, plakáty v metru, televizní reklamy i rozdávané letáky – médii se valila lavina upoutávek, které byly na první pohled podivné: namísto obvyklých lákadel obsahovaly „varování“. Na plakátech stálo velkými písmeny třeba „Nechoďte!“ nebo „Nenakupujte!“ – paradoxy, které budily zvědavost. V televizi běžel barevný spot s usměvavou „ideální rodinkou“ a chytlavou znělkou; i tam zazněla nezvyklá hesla typu „Nepřijďte!“ či „Netlačte se!“.

Tato zdánlivě odrazující sdělení měla ve skutečnosti jediný cíl: přitáhnout co nejvíce lidí. Reklama schválně slibovala nemožné a současně diváky pošťuchovala, ať na otevření raději vůbec nechodí – čímž v nich pochopitelně vzbudila o to větší zvědavost. Vít Klusák to později vysvětlil slovy: „Šlo o to, jestli lidé přijdou na slavnostní otevření na základě chytlavosti reklamní kampaně, která záměrně odrazovala od nákupu.“

Celá kampaň byla tedy založena na rafinované ironii a manipulaci – tvůrci vytvořili umělou touhu po něčem, co ve skutečnosti neexistuje, a zároveň si alibisticky dávali pozor, aby „nelhali“. (Všechna ta hesla opravdu říkala pravdu: k otevření nemělo dojít, takže nechoďte!)

Reklamní masáž gradovala. V soutěži byla vybrána „největší nákupní rodina“ Kudrnových, která se stala tváří hypermarketu a účinkovala v reklamách jako důkaz, že Český sen je hypermarket pro obyčejné lidi. Z rádia zněla optimistická znělka hymny Českého snu, kterou nazpíval dětský sbor.

Do schránek i na ulici mířily barevné letáky s neuvěřitelně výhodnými cenami – ovšem psanými drobným písmem a hvězdičkou, aby se agentura mohla hájit, že „reklama nesmí lhát“. Vše bylo promyšleno do nejmenšího detailu a celé měsíce rostlo napětí, co se skrývá za reklamním příslibem. Když pak nastal den D, tisíce lidí musely na vlastní oči uvidět, co je ten záhadný Český sen vlastně zač.

Den D

V sobotu 31. května 2003 kolem desáté dopoledne se na louce v pražských Letňanech (na místě, kde se v budoucnu skutečně počítalo s obchodním centrem) shromáždil dav několika tisíc nedočkavých zákazníků. Přicházely celé rodiny s dětmi, senioři, studenti – zkrátka lidé ze všech koutů Prahy i okolí, které nalákala bombastická kampaň. Mnozí dorazili vybaveni nákupními taškami, někteří už od časného rána čekali, aby byli mezi prvními.

Atmosféra připomínala pravé nákupní šílenství: odhodlané tváře, dychtivé pohledy směrem k tomu, co v dálce vypadalo jako pestrobarevná fasáda nového hypermarketu. Na kraji louky byla natažena symbolická otvírací páska a pořadatelé (v roli manažerů právě Klusák s Remundou, navlečeni v padnoucích oblecích) popocházeli nervózně kolem. Jeden z nich naoko mluvil do vysílačky a posledními pokyny koordinoval „personál obchodu“. Ve vzduchu viselo napětí a očekávání – za pár minut se Český sen konečně stane skutečností!

Konečně zazněla ze zesilovače slavnostní fanfára a konferenciér oznámil otevření. „Stříháme pásku – teď!“ Manažeři přestřihli pásku a dav se dal do pohybu. Nejrychlejší návštěvníci se rozběhli přes louku k pestrobarevné fasádě hypermarketu v domnění, že za vstupní branou na ně čekají regály plné zlevněného zboží. Pohled to byl neuvěřitelný – stovky lidí běžící trávou směrem k velké plachtě s logem Český sen.

Ženy držely děti za ruku a pobízely je k rychlosti, muži si mezi sebou žertovali o tom, kdo ukořistí větší slevu. S úsměvem a nadšením překonávali zbylé metry… až najednou první řady strnuly těsně před „vchodem“.

Bezmála stometrová plachta se třepotala ve větru a ti, kdo k ní dorazili, teď nevěřícně zírali skrz falešné „dveře“ přímo na modré nebe a prázdné pole. Hypermarket tu nestál. Žádné regály, žádné zboží – jen obrovská tištěná kulisa, upevněná na lešení.

Chvíli vládlo ohromené ticho; jako by si lidské mozky nedokázaly připustit, že je něco takového možné. „To má být všechno?!“ vykřikl po chvíli jeden z příchozích rozhořčeně. Jiná paní v první řadě pouze bezmocně rozhodila rukama: místo vytouženého nákupu jí před očima doslova splaskl sen. Na tvářích mnoha lidí se zračilo zklamání a deziluze. V předních řadách se objevily i rozčílené výrazy – někteří začali tušit, že se stali obětí promyšleného podvodu.

Vztek podvedených zákazníků

Když první šok pominul, začaly se mezi lidmi šířit různé reakce. Mnozí to vzali s hořkým humorem: „Tak jsme jim naletěli, no,“ pronesl trpce jeden pán a pokrčil rameny. „Aspoň ušetříme,“ zkoušela vtipkovat mladá žena vedle něj, ale v očích měla slzy. Jinde se ozýval hněv a rozhořčení: „Podvodníci!“ křičela starší paní a mávala při tom letákem Českého snu, „Tohle si k nám nemůžou dovolit!“ Přidávali se další – hlas nespokojeného davu sílil.

Skupinka nejvíce naštvaných zákazníků se dokonce rozběhla směrem k organizátorům celé akce, kteří postávali opodál. Vít Klusák a Filip Remunda, dosud hrající role uhlazených manažerů, teď museli čelit reálnému hněvu podvedených lidí. „Okamžitě vysvětlete, o co tady jde!“ dožadoval se rázně muž středního věku v kšiltovce a další mu přizvukovali. Chvílemi to vypadalo, že situace se může zvrtnout i fyzicky: někdo strčil do Klusáka, jiný mladík v davu výhrůžně zatínal pěsti. Napětí, vztek a pocit ponížení visely ve vzduchu.

Oba autoři nakonec vystoupili z role a snažili se lidem vysvětlit, že všechno je součástí filmového experimentu o moci reklamy. Rozhořčeným tvářím to ale byla slabá útěcha. „Kdo nám zaplatí benzín?!“ rozčiloval se jeden pán a jiní mu přitakávali – mnozí vážili cestu přes celou Prahu či z okolních měst jen kvůli neexistujícím slevám.

„Takhle si z nás dělat blázny… Styďte se!“ kárala autory starší žena s nákupní taškou napůl prázdnou. Padala ostrá slova i nadávky. K žádné skutečné potyčce nakonec nedošlo a většina podvedených zákazníků se po chvíli rozmrzele rozcházela pryč z louky – s prázdnými taškami a hořkou zkušeností. Mnozí se ještě zastavovali u reportérů a kamer, které tu celou událost zaznamenávaly, aby si postěžovali.

Ironií celého dne bylo, že letáky i plakáty Českého snu ve skutečnosti už od začátku pravdivě varovaly „Nechoďte!“ – jen málokdo tuhle hru na pravdu a lež prohlédl. A další paradox: zatímco autoři v dokumentu odhalovali, jak reklama manipuluje realitou, sami neváhali pro efekt trochu zinscenovat některé dramatické momenty.

Později vyšlo najevo, že krátká „rvačka“ a záběry, jak filmaři utíkají před rozzuřeným davem, byly sehrané, aby výsledný film působil napínavěji. V tu chvíli to ale podvedení zákazníci netušili – jejich emoce byly skutečné. Nadšení z lovu slev se během pár minut proměnilo v pocit zesměšnění a vzteku. Na pražské louce zůstala opuštěná plachta s nápisem Český sen skloněná ve větru a hořká pachuť v ústech těch, kdo na vlastní kůži okusili, jak snadno dokáže reklama člověka napálit.

Mediální bouře

Zpráva o „velkém podvodu na české nakupující“ se šířila médii rychlostí blesku. Ještě týž den televize i rozhlas hlásily, že „tisíce Čechů naletěly reklamní kampani na neexistující hypermarket“. Následující dny a týdny pak přinesly ohromný mediální ohlas – akce Český sen vyvolala lavinu vášnivých diskusí, které měly ozvěny dokonce i v parlamentu.

V novinách se objevovaly komentáře s titulky jako „Podvod století?“ nebo „Zrcadlo konzumní společnosti“. Jedni publicisté a sociologové projekt nadšeně vítali jako odvážnou kritiku konzumerismu, druzí naopak tvůrce odsuzovali za to, že si krutě vystřelili z obyčejných lidí a zneužili je pro svou slávu.

Do debaty se zapojili i politici a známé osobnosti. Například tehdejší místopředsedkyně Poslanecké sněmovny Miroslava Němcová (ODS) veřejně označila akci za ponižující vůči občanům. „Lidé přišli nakupovat, a aniž o tom věděli, byli zneužiti pro nějaký projekt,“ kritizovala autory s tím, že takové manipulace do společnosti nepatří.

Němcové vadilo hlavně to, že účastníci byli natáčeni a vtahováni do „hry“ bez souhlasu a stali se nedobrovolnými „herci“ cizího filmu. Na druhé straně zaznívaly i hlasy na obranu Klusáka a Remundy. Podle zastánců projektu šlo o svérázný sociální experiment, který v praxi odhalil, jak naivně důvěřivá je veřejnost vůči reklamě a jak málo stačí, aby se dav nechal nalákat na pozlátko. „Kam až může zajít umělecký projekt?“ ptali se komentáře – a Český sen posunul tuto hranici opravdu daleko.

Kromě vášnivých etických polemik přinesla akce tvůrcům i obrovskou publicitu. Když byl o rok později dokončen jejich dokumentární film Český sen, přilákal do kin i k televizním obrazovkám množství diváků zvědavých na celý příběh. Film sklidil mezinárodní uznání: na festivalu v Krakově získal hlavní cenu, ocenění si odnesl i z jihlavského festivalu dokumentů a promítal se na desítkách přehlídek po celém světě.

Z Českého snu se stal doslova český fenomén. Zprávy o „hypermarketovém hoaxu“ se objevily i v zahraničních médiích a otevřely diskuzi o moderních marketingových technikách globálně. Pro Víta Klusáka a Filipa Remundu znamenal tento debut raketový vstup na dokumentaristickou scénu – jejich jména se rázem stala známými. A česká veřejnost ještě dlouho používala termín „český sen“ jako pojmenování pro něco falešného, iluzorního, co láká masy lidí.

Celá recese Český sen nakonec splnila svůj účel: upozornila na sílu reklamy a zaslepenost konzumní společnosti. Klusák a Remunda svým odvážným kouskem dokázali, že marketing dokáže vytvořit poptávku doslova z ničeho – stačí chytlavý slogan, líbivý obrázek a veřejnost uvěří i snu o hypermarketu na zelené louce.

Jejich záměrem nebylo nikoho zesměšnit jednotlivě, ale spíš nastavit zrcadlo celé společnosti: ukázat, jak běžní lidé často bezmyšlenkovitě následují to, co jim reklama předhodí. Mnohé scény z dokumentu – rozjásané rodiny nad katalogem slev, davy ženoucí se za iluzí levného nákupu – působí jako výmluvný obraz doby, kdy se konzumerismus stal novým „náboženstvím“ a hypermarkety svatostánky každodenního štěstí.

Český sen také vyvolal debatu o mediální gramotnosti v Česku. Ukázal, že v roce 2003 byla česká veřejnost reklamou velmi snadno ovlivnitelná a možná poněkud naivní v důvěře k masmédiím. Po dvou dekádách od akce se ledacos změnilo – lidé jsou dnes vůči reklamním trikům snad o něco ostražitější.

Zdroje:

https://www.vlasta.cz/doporucujeme/hypermarket-cesky-sen-klusak-remunda-dokument/

https://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cesk%C3%BD_sen

https://www.filmovyprehled.cz/cs/film/23443

https://radiozurnal.rozhlas.cz/reakce-na-akci-cesky-sen-6351399

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz