Hlavní obsah
Lidé a společnost

Elsa Martinelli: příběh italské Popelky. Z chudé dívky filmovou hvězdou a úspěšnou podnikatelkou

Foto: By Pèter - screenshot catturato da me, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=31863236

Narodila se jako Elisa v toskánském Grossetu roku 1935 do velmi prostých poměrů. Otec býval sedlák, máma měla plno práce s 8 dětmi. Když bylo Else 9 let, rodina se přestěhovala do Říma – malá Elsa Tia Faleschini se rázem ocitá ve vřavě velkoměsta.

Článek

Dětskýma očima hltá nádražní haly, rušné ulice a honosné vily. Zatím však rodina bydlí v chudinské čtvrti a otec nastupuje jako poslíček u státních drah. Elsa už jako dítě pochopí, že na světě není nic zadarmo. Dvanáctiletá holčička roznáší v Římě nákupy cizím paničkám a bosýma nohama zdolává kilometr za kilometrem rozpálených chodníků.

Do školy chodila jen do páté třídy – pak musela začít vydělávat. V poválečné Itálii je to pro dívku z chudé rodiny normální. Jako dospívající se proto živí, jak se dá: prodává v kloboučnictví, myje nádobí jako pomocná síla a nakonec skončí za barovým pultem.

Každé ráno se upraví, učísne své havraní vlasy a odchází míchat drinky do baru blízko Via Po. Uvnitř se usmívá na hosty, ale občas pohlédne ven přes výlohu. Ulice města jsou plné elegantních žen a slavných herců – je to doba sladkého života La Dolce Vita. Může takový svět někdy patřit i jí? Hubené, chudé holce bez vzdělání?

Okouzlující tmavooká barmanka nicméně neušla pozornosti všímavých očí. Jednoho odpoledne roku 1953 vstupuje do jejího baru pohledný muž v dokonale střiženém obleku. Elsa zdvořile nabídne svůj úsměv a přijímá objednávku.

Netuší, že ten muž je Roberto Capucci, jeden z nejprogresivnějších mladých módních návrhářů Itálie. Capucci na ní může oči nechat. Vysoká, štíhlá dívka s labutí šíjí a vrozenou elegancí – přesně taková múza mu chybí na přehlídkovém molu.

Foto: By Fondazione Capucci, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=84736311

Roberto Capucci s jedním ze svých děl v roce 2007

Elsa omámeně souhlasí. V tu chvíli možná ani nevěří, že se jí život navždy mění – ale do týdne stojí před objektivy fotografů, na sobě model z Capucciho nové kolekce. Jedno mrknutí oka a z chudé holky je rázem vyhledávaná manekýna. Zrodila se moderní Popelka.

Elsina odlišnost je přitom do očí bijící. V padesátých letech vládnou filmu i módě vyzývavé křivky žen plných tvarů, jako jsou Gina Lollobrigida či Sophia Lorenová. Jenže Elsa? Útlá, vysoká 176 cm – což byla na Italku té doby výška téměř nevídaná – prostě nezapadá do tradičního ideálu krásy té doby.

Místo bujného poprsí nabízí křehkou chlapeckou siluetu, místo jižanských vnad spíš aristokratickou noblesu a dlouhý labutí krk. Její tvář je ostře řezaná, lícní kosti vystupují. Někomu může připadat až moc jiná. Ale časy se mění – a Elsa ztělesňuje nový trend.

Co na to ona sama? Uvědomuje si, jak boří dosavadní představy o ženské kráse? Její vlastní slova z poloviny 60. let mluví za vše: „Říkají mi, že mám moderní zjev, asi proto, že jsem hubená. Dnešní ženy musí hodně pracovat, jsou uběhané a s tloušťkou by se daleko nedostaly. “ S těmito slovy Elsa přesně vystihla, čím ve své době vynikala.

Právě tahle nevšední aura z ní udělala hvězdu. Dívka s rodným příjmením Tia přijímá umělecké jméno Martinelli a za pomoci Capucciho a dalších návrhářů prorazí do světa mezinárodní módy. Krůček za krůčkem se stává známou tváří přehlídkových mol v Paříži i New Yorku.

V jednadvaceti se objeví dokonce na obálce prestižního časopisu Life. A tam si jí všimne osudový muž – hollywoodský herec Kirk Douglas. Píše se rok 1955, Kirk Douglas právě zakládá vlastní producentskou společnost a pro svůj nový film hledá neokoukaný talent. Když náhodou uvidí italskou modelku na titulce magazínu, neváhá: Tahle žena má zvláštní kouzlo. Chci ji do svého filmu. Douglas přesvědčí produkci a Elsa dostává životní šanci – roli indiánské dívky ve westernu Indiánský bojovník.

Foto: By Unknown author, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=19914066

Kirk Douglas

Letí tedy do Hollywoodu. Neumí anglicky, nemá mnoho našetřeno, a přece jde vstříc dobrodružství. V drsném příběhu ze sklonku 19. století ztvární mladičkou Siouxku, která se zamiluje do bělošského stopaře v podání samotného Kirka Douglase. Pro svět je to první setkání s Elsou Martinelliovou – a doslova nezapomenutelné. Ve slavné scéně vystupuje z jezera a stane se jednou z prvních žen, které se v americkém filmu objevují (byť cudně) nahé.

Doba je šokována, ale okouzlena. Elsa na plátně nepotřebuje slova; její postava jich ostatně mnoho nemá, a tak herečka skrývá svou lámanou angličtinu za mlčenlivost indiánky. Přesto je působivá. Má v sobě cosi tajemného, jemného a zároveň erotického.

Jeden novinář v USA ji tehdy trefně popíše jako „a kind of Audrey Hepburn with sex appeal“ – něco jako Audrey Hepburnovou, ovšem se sexappealem navíc. Elsa vskutku působí jako éterická Audrey zkřížená s divokou kočkou.

Úspěch na sebe nenechá čekat. Indiánský bojovník slaví v roce 1955 úspěšnou premiéru a z neznámé Italky je rázem mezinárodní herecká hvězdička. Kirk Douglas ji bere pod ochranná křídla a podepisuje s ní smlouvu na několik dalších filmů. Jenže mladičká Elsa má vlastní hlavu.

Foto: By Rogers & Cowan, Public Relations., Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=21969636

pro svůj úsměv byla často přirovnávána k Audrey Hepburnové

Hollywood ji sice okouzlil, ale také vyděsil. V interview později naznačí, že Douglasovi vadila její „nevychovanost“ – prý se příliš starala o svůj vzhled a málo o herecké zdokonalování. Faktem je, že žádný další film už pro jeho společnost netočí. Kontrakt je zrušen a Elsa se s neskrývanou úlevou vrací do rodné Itálie.

Doma na ni čeká sladká odměna – titulní role v romantické komedii Donatella. Příběh o chudé sekretářce, již si spletou s bohatou dědičkou, jako by zrcadlil její vlastní pohádku. Elsa hraje okouzlující dívku, která se shodou náhod ocitne v přepychovém světě horních deseti tisíc.

Něžný humor snímku i Elsin přirozený půvab si získají publikum. A nejen to – v roce 1956 přebírá Elsa Martinelliová v Berlíně Stříbrného medvěda pro nejlepší herečku. Teprve jednadvacetiletá dívka z toskánského venkova tak poráží slavné kolegyně a vstupuje definitivně mezi hereckou elitu.

Kritikové žasnou, kde se v téhle nenápadné dívce bere takové kouzlo. Elsa, od hlavy k patě oděná v elegantních šatech a s úsměvem Audrey Hepburnové, se stává symbolem poválečného „italského snu“. Národ má novou hvězdu – a tisk ji překřtí na „italskou Audrey Hepburnovou“.

Foto: By Utente:Vabbè - Fotogramma, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=42711991

zpočátku byla obsazována zejména do rolí mladých krásek

Koncem 50. let je Elsa Martinelliová na vrcholu popularity. Natáčí až pět filmů ročně. Pendlovala mezi Římem a Paříží, sem tam přijala roli i v Hollywoodu. Hrála s Jeanem Maraisem v historickém dobrodružství Kapitán, s Trevorem Howardem v britském dramatu Černý pasažér (kde jako naivní dívka ukrytá na lodi obměkčí srdce přísného kapitána), objevila se v kriminálním příběhu z prostředí římských prostitutek La notte brava podle scénáře Piera Paola Pasoliniho, zahrála si dokonce v Rudé a černé podle Stendhala.

Její herecké portfolio sahá od komedií po horory. Tolik tváří v jednom člověku – a všechny stejně okouzlující. V Rogeru Vadimovi našla druhého velkého obdivovatele: obsadil ji do poetického hororu A umřít z rozkoše, kde Elsa coby snoubenka hraběte bojuje o jeho lásku s upírskou sokyní. Snímek s tematikou vampýrismu byl odvážnou variací na lesbickou povídku Carmilla.

Pracuje s legendami: režisér Orson Welles si ji vybírá do epizodní, leč výrazné role svůdné Hildy ve vlastní adaptaci Kafkova Procesu. Elsa se v jediné scéně pokouší svést strážce soudu Anthonyho Perkinse. Na plátně se mihne pár minut, ale divákům utkví: elegantní, osudová žena v černých šatech, která marně svádí muže lapeného v absurdní noční můře.

Ani Wellesův daleko slavnější film Proces však není to, co by si sama Elsa pouštěla pro radost. Mnohem raději vzpomíná na natáčení dobrodružné komedie Hatari! v africké stepi. Film s jejich věčnými hádkami a žertovným škádlením má ohromný úspěch. Elsa Martinelliová tu dokazuje, že umí být nejen dramatická múza, ale i temperamentní komička.

Okouzlující jsou její scény s mláďaty slonů, která do filmu přivedl režisér Howard Hawks – Elsa je krmí z kojeneckých lahví a s rošťáckým výrazem jim zpívá Manciniho melodii Baby Elephant Walk. Tady někde se z rodící se divy stává zralá žena, co má život pevně v rukou. Před kamerou vedle Johna Waynea, za kamerou s rodinou divokých slůňat – a doma? Doma ji čeká dvouletá holčička, malá Cristiana.

Osud totiž Else do cesty přihrál i lásku jako z červené knihovny. Když se s hrabětem Francem Mancinellim seznámila, měla za sebou několik bouřlivých románků. Krátce randila s Olegem Cassinim – slavným americkým návrhářem, bývalým snoubencem Grace Kellyové – i s italským komikem Walterem Chiari, zůstalo však vždy jen u dočasného vzplanutí.

Hrabě Franco byl jiný. Urozený mladý muž z jedné z nejstarších rodin v Římě, krásný a bohatý. Bezhlavě se zamiloval do herečky, která nepatřila do jeho světa. V březnu 1957 za ní přiletěl do Londýna, kde zrovna Elsa natáčela – jen aby jí předal darem luxusní kožich z sobolí kožešiny. Tehdy se poprvé políbili.

O měsíc později se Elsa ocitla před římským soudem kvůli banální dopravní potyčce – strážníci ji zastavili za špatné parkování a ona je prý v návalu vzteku počastovala tak hrubými urážkami, že ji soud nekompromisně odsoudil k osmnácti měsícům vězení nepodmíněně. Šok a ostuda.

Tisk měl senzaci – hvězda filmového plátna se bude zpovídat z veřejného pohoršení! Elsa k soudu nešla, raději uprchla z Říma za prací a nastalé potíže řešili právníci. Nakonec se po sérii odvolání trest snížil a vězení ji minulo. Ale mladá herečka si tehdy dobře uvědomila, že sláva s sebou nese i svoji stinnou stránku: veřejný zájem a bulvární škodolibost.

Jediný, kdo v té kritické době stál při ní, byl hrabě Franco. Jeho láska byla slepá k jakémukoli skandálu. Po červnové svatbě roku 1957 odjel pár na líbánky do Hollywoodu. Jenže návrat do Říma byl trpký.

Stařičká hraběnka Margherita nikdy nesouhlasila s tím, že si její syn vzal „komediantku“. Pro zkostnatělou aristokracii byla filmová hvězda z lidu jen krůček od nevěstky. A tak Franco musel zaplatit nejvyšší cenu. Matka ho vydědila a odstavila ho od rodinného jmění.

Foto: By Lucio Fulci, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=99518564

ve své kariéře se nebála ani odvážnějších scén

Franco se náhle ocitl bez prostředků. A hrdá Elsa? Ta odmítla jakékoli kompromisy. Neprosila o odpuštění. Místo toho pronajala menší byt a začala vydělávat ještě víc. Během následujících dvou let stihla porodit dceru Cristianu a zároveň nezpomalit svou kariéru. Hrála ve filmech po celé Evropě, každý honorář rozumně investovala.

Nakupovala chátrající domy a byty v Římě i v Paříži, které vlastníma rukama upravovala a s bystrým obchodním talentem pronajímala. Ve třiadvaceti z ní byla nejen mezinárodní hvězda, ale i cílevědomá podnikatelka. Franco mohl být hrdý na to, jak silnou ženu pojal za manželku. Přesto se jejich vztah rozpadl.

V polovině 60. let se z Elsy Martinelliové stala žena dvou tváří. Jednou nohou stála v přepychu a blýskavém šumu večírků Dolce Vity, druhou však stále pevně v realitě. Pořád pilně točila filmy – komedie, dramata, spaghetti westerny, co přišly.

Natočila pop-artový sci-fi thriller Desátá oběť o smrtící hře, v němž hrála po boku Ursuly Andressové a Marcella Mastroianniho; mihla se ve velkofilmu Nejstarší řemeslo světa; jako zrzavá banditka Belle Starr dokonce stanula v jednom z mála westernů režírovaných ženou (Lina Wertmüllerová jí v roce 1968 svěřila titulní roli ve Ve Belle Starr).

Nikdy nedosáhla hvězdné slávy Lorenové či Lollobrigidy, ale možná ani nechtěla. Byla to pro ni práce – práce, kterou milovala, ale uměla se od ní také odpoutat.

Když se konečně roku 1966 dočkala po zdlouhavých církevních procedurách anulace prvního manželství, nečekala ani den navíc. Okamžitě přijala nabídku k sňatku od muže, kterého milovala už léta. Pařížský fotograf Willy Rizzo byl Elsou okouzlen od první chvíle, kdy ji v roce 1960 potkal.

Svatba se konala v listopadu 1968 v Paříži – a byla to jedna z událostí roku. Ženich Willy Rizzo byl nejen uznávaný fotograf časopisu Paris Match, ale také designér a  bohém.

Jejich domy v Paříži a Římě se staly salony pro setkávání elit: u večeře s nimi sedávali režiséři Luchino Visconti i Federico Fellini, přátelili se s Jacqueline Kennedyovou-Onassisovou, kterou Elsa učila italsky, hostili u sebe malíře Salvadora Dalího či tenoristu Luciana Pavarottiho.

V polovině 70. let patřili mezi hvězdy, které trávily léto na Azurovém pobřeží ve společnosti aristokratů i filmových magnátů. Bulvár rád psal o jejich setkáních s Onassisovými – dokonce se v novinách objevila fotografie, na níž Elsa sedí v kavárně tváří na tvář Aristotelu Onassisovi a smějí se.

Nové manželství Else přineslo především klid. Willy Rizzo ji zbožňoval, podporoval a rozuměl světu celebrit, kam patřila. Koncem 60. let ještě natočila pár větších hollywoodských produkcí: třeba hvězdné melodrama V.I.P.s, kde s grácií sobě vlastní ztvárnila upovídanou italskou herečku po boku Orsona Wellese; anebo akční dobrodružství Rampage, kde hrála ženu zmítanou mezi atraktivním Robertem Mitchumem a starším manželem Jackem Hawkinsem.

Foto: By Astor Pictures - IMDb.com, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=84157619

původní filmový plakát ke snímku „Trial“

S příchodem 70. let se ale rozhodla, že skončí na vrcholu. Přijala už jen minimum rolí. Zato si otevřela designové studio a vrhla se – společně s manželem – do navrhování nábytku. Zprvu prodělali majlant s jednou avantgardní kolekcí futuristických křesel, ale nevzdali se a podnikali dál.

Manželství s Willym Rizzem však po deseti letech ztroskotalo. Možná příliš velká ega pod jednou střechou, možná prostě jen vyprchala láska – Elsa o tom nikdy nemluvila veřejně. Bylo jí čtyřiačtyřicet, když se v roce 1978 podruhé rozvedla. Tentokrát však zůstala bohatá, samostatná a hrdá.

Nebolelo to tolik jako poprvé. Její dospívající dcera Cristiana tou dobou přecházela do péče otce (tak zněla dohoda – do třinácti byla s matkou, pak ji dostal do výchovy otec, hrabě Mancinelli). Elsa tedy po letech zůstala úplně sama.

Po rozvodu se naplno věnovala práci. Její designérské a realitní aktivity vynášely slušné peníze. O to méně už ale točila filmy. V 80. letech se objevila jen v pár televizních seriálech a pak se z filmového světa načas vytratila docela.

Když se v devadesátých letech vrátila, bylo to už jako někdo jiný. Nebyla to ta krásná, žádoucí Elsa, kterou milovaly fotoaparáty. Přišla jako vyzrálá dáma s životním nadhledem – a s chutí vyprávět svůj příběh. V roce 1995 vydala vzpomínkovou knihu Sono come sono. Dalla Dolce Vita e ritorno – v překladu „Jsem taková, jaká jsem. Zpět z Dolce Vity“. Bilancovala v ní svůj bouřlivý život bez růžových brýlí.

Otevřeně psala o radostech i pádech, o láskách i prohrách, a vůbec poprvé přiznala, že se vlastně vždycky cítila tak trochu sama. Možná proto, že musela být neustále silná. Pro bulvár nebylo v knize moc senzací .

A pak najednou přišla opět nabídka z filmového světa. Bylo jí sedmdesát a dostala možnost zahrát si v populárním televizním seriálu Orgoglio. Měla představovat zlovolnou vévodkyni, opravdu zlou a intrikánskou dámu z aristokratických kruhů.

Elsa se tomu srdečně zasmála – jaká ironie! Ona, kterou před padesáti lety nepřijala šlechtická rodina, teď má hrát krutou šlechtičnu v televizi. „Mám na tu roli postavu,“ vtipkovala s nadsázkou v jednom rozhovoru. „Jsem tak vysoká, tak hubená, tak povýšená – nemohla bych přece hrát jeptišku nebo babičku…“

Svou vévodkyni pak hrála dokonale – studenou jako led, nemilosrdnou. Jako by se v ní mihla ozvěna dávné vzpomínky na jednu starou hraběnku, která kdysi stála na schodech římského paláce a dívala se na ni s podobným pohrdáním.

Dne 8. července 2017 se v Římě rozezněly zvony kostela Santa Maria del Popolo. Lidé v černém zaplnili lavice a v tichosti vzhlíželi k rakvi přikryté bílými liliemi. Elsa Martinelliová se naposledy vrátila do svého města - ve věku 82 let zemřela na rakovinu.

Ve stejné barokní lodi, kde kdysi vítali papeže a krále, se teď sešlo mnoho známých tváří i obyčejných fanoušků, aby vzdali hold ženě, která byla pro poválečnou Itálii ikonou stylu a elegance. U oltáře tiše stála i Cristiana, její dcera – dnes také herečka, nesoucí hrdě matčino jméno.

Zdroje:

https://en.wikipedia.org/wiki/Elsa_Martinelli

https://www.theguardian.com/film/2017/jul/14/elsa-martinelli-obituary

https://www.iltempo.it/cultura-spettacoli/2017/07/09/news/addio-a-elsa-martinelli-la-audrey-italiana-1031335/

https://www.repubblica.it/spettacoli/cinema/2017/07/08/news/addio_a_elsa_martinelli_i_mille_volti_dell_attrice_che_da_cinecitta_arrivo_a_hollywood-170304339/

https://www.whosdatedwho.com/dating/elsa-martinelli

https://filmstarpostcards.blogspot.com/2017/07/elsa-martinelli-1935-2017.html

https://www.csfd.cz/tvurce/53059-elsa-martinelli/prehled/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz