Článek
Je časné ráno. Paprsky vycházejícího slunce se plíží do tichého bytu na Manhattanu. Pavlína po špičkách vchází do ložnice s hrnkem čaje pro manžela. „Rici?“ zašeptá do přítmí. Žádná odpověď. Nepřipravená na chlad, který ucítí, když se dotkne jeho tváře.
Nemusí kontrolovat pulz, aby pochopila, že životní láska je pryč. Ric Ocasek, hudebník a partner Pavlíny Pořízkové posledních třicet let, leží nehybně na lůžku. Ještě včera mu pomáhala po operaci. Teď svět kolem ztichl a Pavlína cítí, jak se jí hroutí půda pod nohama. V šoku volá syny, slova se jí zadrhávají v hrdle. Netuší, že tahle bolest není poslední, která ji čeká.
O půl století dříve. Babiččin dům v Prostějově obléhají novináři. Čtyřletá holčička se učí usmívat do objektivů, i když nechápe proč. Je rok 1968 a Pavlína Pořízková se stává „případem“ v novinách – roztomilou tváří příběhu dvou mladých emigrantů, kteří zoufale bojují za návrat své dcery.
Její rodiče Anna a Jiří utekli z okupovaného Československa na motorce pár dní po srpnové invazi vojsk Varšavské smlouvy. Zůstala tu tenkrát jako tříletá, v náruči prarodičů, zatímco máma s tátou prchali přes Vídeň do Švédska za vidinou svobodného života.
Za svobodu zaplatili krutou daň – režim je odsoudil v nepřítomnosti za trestný čin opuštění republiky. Hůř však bolelo odloučení od malé Pavlíny. Ve Švédsku spustili kampaň, která obletěla média: mladí manželé s dcerkou za železnou oponou.
Psaly o nich noviny, v televisních zprávách prosili o pomoc. U československé ambasády v Stockholmu drželi hladovku, sepsali petice, zoufale obcházejí úřady a dokonce švédského premiéra Olofa Palmeho.
Pět let bojují, aby znovu spojili rodinu. A mezitím v Prostějově cvakají spouště fotoaparátů: Pavlína si zvyká, že cizí lidé chtějí její fotografie – „holčičky, kterou rodiče nemohou mít u sebe“.
Naučí se do objektivu nejen smát, ale i plakat na povel. Nevědomky tak zahájí dráhu před kamerou dřív, než doopravdy pochopí, co je to být středem pozornosti.
Rodiče mezitím zvažují i riskantní plány. Ve chvíli, kdy úřední cesty selhávají, přichází nabídka dvou mladých švédských pilotů – dobrodruhů, kteří se rozhodnou Pavlínu unést ze socialistického Československa.
Vymyslí troufalou akci: s legendou, že kupují sportovní letadlo, přistanou na brněnském letišti a jedou k prarodičům. Malý dům obklopí napětí, když se piloti snaží přesvědčit babičku, aby vnučku vydala. Odmítne jedním slovem: „Riziko“.
Akce se nezdaří. Matka Anna však nehodlá čekat. Sedmý měsíc těhotenství, paruku na hlavě, silné brýle, falešný pas – a letí osobně pro svou dceru. Vše končí během hodin: Státní bezpečnost návštěvníky odhalí a zatkne. Piloty odsoudí na šest let, Anna putuje do vyšetřovací vazby a poté na tři roky do domácího vězení. Pavlína svou mámu znovu ztrácí – a možná navždy.
Nakonec pomůže až mezinárodní tlak a milost. V roce 1974 dovolí komunistická vláda Anně vycestovat i s dětmi do Švédska. Pavlíně je devět let a poprvé od tří vidí svého tátu. Titulky novin jásají, že „šťastná rodina je konečně pohromadě“, realita však chutná hořce.
Tatínek je pro Pavlínu cizí pán a mezi ní a maminkou zeje propast. Rodiče se záhy rozvádějí – Jiří si našel jinou, Anna zůstává sama se dvěma dětmi. Devítiletá Pavlína je vytržená z bezpečného světa babiččina domova a hozena do ciziny, jejíž jazyk nezná. Malého bratra Jáchyma chová v náručí ona, zatímco máma se potýká s vlastními démony.
Ve škole je vysoká hubená dívka z Východu snadným terčem šikany – smějí se jejímu oblečení, jejímu přízvuku. Osamělá dospívající dívka prožívá krušné časy. Dokonce ji napadají i myšlenky na sebevraždu, jak po letech přizná – zoufalé volání o pomoc tehdy patnáctileté Pavlíny.
Naštěstí do jejího života vstoupí něco nečekaného. Neobyčejná krása, kterou Pavlína podědila po mamince, jí otevře dveře do světa, o jakém se jí nesnilo. Jednoho dne vezme kamarádka z hecu pár fotografií Pavlíny a pošle je modelingové agentuře.
Čtrnáctiletá dívka s výškou skoro 180 cm a uhrančivýma očima okamžitě zaujme – do roka letí poprvé fotit do Paříže. V patnácti už se sama stěhuje z domova, buduje kariéru modelky a posílá mámě první výplaty. Brzy vydělává tolik, že matce může koupit vysněný dům a sama se usazuje v New Yorku.
Příběh Pavlíny Pořízkové nabírá pohádkové obrátky. V osmnácti pózuje na obálce slavného plavkového vydání Sports Illustrated – jako jedna z nejmladších modelek v historii a první žena ze střední Evropy.
Ironií je, že tehdy netuší, co to znamená. Myslela, že fotí obyčejný katalog plavek, vzpomíná později s úsměvem. Netrvá dlouho a zná ji celý svět. Její tvář zdobí titulky amerického i britského Vogue, stává se žádanou hvězdou přehlídek i reklamních kampaní.
V roce 1988 podepisuje s kosmetickým gigantem Estée Lauder smlouvu na šest milionů dolarů – v té době nejlukrativnější kontrakt v historii modelingu. Časopis Harper’s Bazaar ji řadí mezi deset nejkrásnějších žen světa.
Luxus, sláva, bohatství – tím vším Pavlína v jednadvaceti doslova žije. „Je to pravda, nemám ráda modeling. Co mi však nabídl, je svět,“ přizná později v televizi upřímně. Svět, který leží u nohou dívce z Prostějova.
A právě ten svět jí přihrává další osudovou kartu. Na natáčení hudebního videa v roce 1984 se Pavlína seznamuje s charismatickým zpěvákem Ricem Ocaskem, démonickým frontmanem americké rockové kapely The Cars.
Je o 21 let starší než ona, vysoký a hubený, s tmavými vlasy a šarmem bohéma – Pavlína později vtipkuje, že jí připomínal vlastního tátu, „vysocí, elegantní muži, kolem kterých se točí celý svět“. Osudová přitažlivost je silnější než překážky.
Ric je sice ženatý, ale kvůli Pavlíně opouští druhou manželku a v srpnu 1989 si Pavlínu bere za ženu. Svatba topmodelky a rockera plní titulky bulváru. Někdo říká kráska a zvíře, jiní prostě závidí. Navenek zářivý pár stráví spolu následujících pětadvacet let, narodí se jim synové Jonathan a Oliver.
Usazují se v New Yorku i na venkovském sídle, Pavlína se kromě modelingu věnuje herectví a psaní, Ric sklízí ovace s kapelou. Zdálo by se, že tohle je konec pohádky: …a pak žili šťastně až navěky. Jenže život tak přímočarý nebývá.
Za zavřenými dveřmi jejich domu se odehrává méně viditelný příběh. Teprve s odstupem let Pavlína pochopí, že vztah s Ricem byl složitější, než si dlouho přiznávala – plný lásky, ale také kontroly a manipulace.
„Dělala jsem vše, co si přál, po mnoho let. Když jsem s tím přestala, náš vztah se začal kazit,“ napíše otevřeně ve své memoárové knize No Filter. Ric chtěl mít krásnou manželku stále na blízku. Řídil její pracovní smlouvy, mluvil jí do oblečení, toužil, aby se svět točil jen kolem něho.
A Pavlína? Zbožňovala ho a ochotně se podřídila – dlouhá léta jí tenhle styl manželství vlastně vyhovoval. Hledala v něm ochranu a pozornost, kterou postrádala v dětství. Až mnohem později, během terapie, si uvědomila, že to, co pokládala za lásku, byla spíš závislost. Když se konečně rozhodla vydobýt si víc svobody, narazila. Jeden stroj se porouchal.
V květnu 2018 Pavlína veřejně oznámí, že se s Ricem rozešli v dobrém. „My dva už nejsme pár, ale láska, kterou k sobě chováme, je tak silná, že nemůže jen tak zmizet,“ ujišťuje fanoušky na Instagramu.
Vypadá to na kultivovaný rozvod rockové hvězdy a supermodelky – žádné skandály, jen tichý konec jednoho velkého příběhu. Pavlína tehdy věří, že i přes rozchod zůstávají s Ricem přátelé, rodina, která jen změnila podobu. Netuší, jak hluboké trhliny se skutečně otevřely.
Osud zasáhne v září 2019. Ric se léčí po náročné operaci a Pavlína ho chodí každé ráno kontrolovat. A pak přichází onen mrazivý úsvit, kdy ho najde bez známek života.
Její výkřik protne ticho prázdného domu – ztrácí životního partnera, otce svých dětí, muže, který byl navzdory všemu stále „nejdůležitějším mužem jejího života“.
Jenže tragédie tím nekončí. Krátce nato vychází najevo šokující obsah poslední vůle Rica Ocaseka. Rozvod ještě nebyl dokončen, přesto ji Ric v závěti vydědil. Černé na bílém stojí, že „Pavlíně Pořízkové nenáleží nic z dědictví… manželka nic nedostane, protože mě opustila“.
Slova studená a krutá jako ostří nože. Pavlína zůstává prakticky bez prostředků, přestože veškeré milionové výdělky z modelingu vždy vkládala do společného majetku. Zanedlouho sedí proti právníkům a musí se pustit do vleklé právní bitvy, aby získala aspoň to, co jí náleží podle zákona.
Ještě horší je bitva vnitřní. Pavlína se cítí podvedená a zlomená. Dlouho trpěla úzkostmi, ale nyní padá až na samotné dno – záchvaty paniky ji brzdí natolik, že má problém vyjít z domu.
Probírá se klíčovými okamžiky svého života, znovu přehodnocuje vztahy, které ji formovaly, a přemítá nad svou uvadající kariérou. Bylo jí přes padesát, modelingový svět patří mladým, to věděla vždycky. Něco se v ní ale zlomí – místo aby bojovala s věkem pomocí skalpelu a injekcí, rozhodne se ukázat světu své pravdivé já, včetně vrásek.
Po měsících tiché tmy přichází zvláštní impuls. Jednoho dne Pavlína ve svém newyorském bytě namíří kameru mobilu na uplakanou tvář a zmáčkne „sdílet“. Na Instagramu se objeví video, ve kterém se bývalá supermodelka přiznává ke svému žalu, zmatku a strachu.
Je to křehký, zranitelný pohled do duše – a veřejnost reaguje silným objetím podpory. Tisíce žen i mužů píší, že v jejích slzách vidí své vlastní. Pavlína, kdysi obdivovaná pro svůj vzhled, najednou zjišťuje, že její upřímnost a otevřenost mají větší sílu než dokonalé fotografie.
„Poprvé v životě mě lidé opravdu poslouchají,“ uvědomuje si s překvapením; „být slyšena je lepší než být jen viděna. To vás teprve činí skutečnou.“ Ta „paní, co pláče na Instagramu“ – jak ji poznávají neznámí lidé na ulici – dává ostatním odvahu sdílet vlastní bolest a pochybnosti. A tím postupně hojí i ty své.
Po nekonečných měsících soudů se Pavlíně podaří získat zpět část majetku, na který měla nárok. S koncem téhle bitvy přichází nečekaný klid. Dva roky po manželově smrti se usměvavá Pavlína objevuje ruku v ruce s novým mužem na červeném koberci – po boku oscarového scenáristy Aarona Sorkina září na udílení cen jako kdysi.
Románek netrvá dlouho, ale Pavlína je za něj vděčná: „Pomohl mi znovu se uzdravit a najít sama sebe,“ napíše později na sociální sítě. Zjišťuje, že i po padesátce se může zamilovat jako školačka – a že na lásku nemáme věkový limit.
Následující kapitola jejího života by mohla začít nadpisem „Nová láska“. Ve svých 58 letech potkává producenta a scenáristu Jeffa Greensteina, muže s podobným smyslem pro humor a jiskrou v oku. Poznají se přes seznamku pro „známé tváře“, pár měsíců si jen volají přes půl Ameriky – on v Los Angeles, ona v New Yorku – a pak přeskočí jiskra i naživo.
Pavlína bere Jeffa v létě 2023 do Česka, na místa svého dětství. V Karlových Varech spolu popíjejí minerálku na filmovém festivalu, ruku v ruce chodí uličkami Prahy. Ukazuje mu prostějovský domek, kde vyrůstala s babičkou, i školní dvůr, kde se kdysi cítila tak sama. Jeff poslouchá se zaujetím – a Pavlína v jeho očích vidí něhu a respekt. Možná vůbec poprvé, napadne ji, mě někdo miluje takovou, jaká doopravdy jsem. Když v létě 2025 Pavlína oznámí zasnoubení s Jeffem, na fotce na Instagramu se směje od ucha k uchu.
Zdroje:
https://en.wikipedia.org/wiki/Paulina_Porizkova
https://www.novinky.cz/clanek/zena-styl-pavlina-porizkova-i-po-padesatce-jsme-krasne-a-zadouci-40438596
https://m.bizinet.cz/clanek/pavlina-porizkova-chuda-dcera-emigrantu-dobyla-svet-plavkami-2222270
https://www.theguardian.com/fashion/2022/nov/27/being-heard-is-better-than-being-seen-supermodel-paulina-porizkova
https://people.com/paulina-porizkova-says-she-learned-to-embrace-her-wrinkles-after-being-terrified-of-them-8784294
https://www.idnes.cz/onadnes/moda/pavlina-porizkova-modelka.A200405_224634_modni-trendy_syk
https://www.blesk.cz/clanek/celebrity-ceske-celebrity/162142/paulina-porizkova-pribeh-holky-ktera-ve-ctrnacti-zacinala-v-parizi.html
https://www.thetimes.com/life-style/health-fitness/article/paulina-porizkova-the-supermodel-who-dared-to-look-her-age-nfhz8c6kn





