Hlavní obsah
Nakupování

Když si chudí žijí nad poměry

Foto: Andrea Piacquadio / Pexels

Není nic směšnějšího než když člověk schrastí pár drobných, dostaví se do „lepšího“ obchodu a očekává, že se tam z něj všichni posadí na zadek. Na druhou stranu, dobrá prodavačka má takovou situaci zvládnout a chovat se vždy slušně a na úrovni.

Článek

Dnešní nákupy často připomínají směšné divadýlko, kde se zástupci střední a nižší třídy pasují do rolí „náročných zákazníků“ v rádoby luxusních obchodech. Tyto podniky, kde kabát za 12 000 Kč a kabelka za 5 000 Kč mají představovat luxus, jsou přitom sotva vyšší střední třídou.

Královny bez království

Prodavačky v těchto obchodech často trpí iluzí, že jejich pozice z nich dělá vysoce postavené lidi, vždyť přece prodávají výjimečné zboží. A výsledek? Neprofesionální, arogantní chování, kdy hrubost a nevychovanost jen ukazují, jak nízko si ve skutečnosti stojí. Pokud si myslí, že jejich přístup budí dojem exkluzivity, mýlí se – jen ukazují, že jejich místo je spíše za kasou v supermarketu než za pultem „luxusního“ butiku.

Iluze o vlastní výjimečnosti

Na druhé straně stojí zákazníci, kteří ve své touze po tom být alespoň na chvílí „někdo“, přicházejí do obchodů a očekávají zážitek, který jim tyto obchody nemohou nabídnout. Ceny sice mohou být vyšší než v běžných řetězcích, ale opravdový luxus není jen o číslech na visačce – je o kultuře, prostředí a přístupu. Představa, že bunda za 8000 Kč je vrchol exkluzivity, je tragikomická.

Když se tyto dva světy střetnou, výsledek bývá katastrofální. Drzá a neurvalá prodavačka, která považuje zákazníka za někoho pod její úroveň, a zákazník, který místo vděku za příležitost utratit své těžce vydělané peníze, očekává chování hodné pětihvězdičkového hotelu. Nemají si co vyčítat, trapní jsou oba stejně.

Iluze o luxusu v Česku

Problém je ale hlubší – Češi mají tendenci nazývat luxusem to, co jinde představuje běžný standard. Málokdo je natolik soudný, aby si byl vědom toho, že zlatnictví v okresním městě není Cartier, obchod s cenami vyšší střední třídy není Hermès, a prodavačka, která si myslí, že má právo soudit zákazníky, rozhodně není ambasadorka vysoké módy. Všichni si hrají na co nejsou. A pokud někdo schrastí poslední peníze, aby si mohl koupit na své poměry „luxusní“ kousek, měl by si střízlivě uvědomit, jestli je ten kousek skutečně luxusní a podle toho přizpůsobit svá očekávání ohledně servisu v obchodu.

Skutečná úroveň člověka

Spousta lidí by si měla především uvědomit, že skutečná třída a elegance nejsou o tom, kolik peněz máte, ale jak se chováte – a to platí jak pro zákazníky, tak pro prodavače. Hrubé prodavačky se trestají samy: přicházejí o tržby, zákazníky i práci. A zákazníci, kteří si hrají na něco, co nejsou, jen plýtvají svým časem, energií i penězi. Úroveň si za peníze nekoupíte.

Příště, než vejdete do obchodu, si položte otázku: hledám kvalitu, nebo si chci jen hrát na honoraci?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz