Článek
Automobilová doprava je bezesporu skvělou vymožeností, bez které bychom si dnešní svět už snad ani nedokázali představit. Jezdit autem je velmi příjemné, ale nesmíme tím nikoho ohrožovat. Zejména dodržování povolené rychlosti ve městech a obcích by mělo být důsledně kontrolováno. Když už nemáme pevné radary na každém kroku, měli bychom je mít minimálně na místech, kde je dodržení rychlosti doslova životně důležité. Jsou to místa s vyšším výskytem chodců, jsou to školy, silnice okolo dětských hřišť a podobně. Zde je naprosto nezbytné dohlédnout na to, aby si nikdo silnici nepletl se závodní dráhou. A výskyt pevného radaru, o kterém každý ví, je víceméně zárukou toho, že drtivá většina aut tudy pojede tak, jak má.
Radary jako byznys
Ano, takto by to mohlo vypadat, kdyby obcím skutečně ležela na srdci bezpečnost silničního provozu. Jenomže prostředky získané z pokut za rychlou jízdu, které obec vybere díky pevným radarům, putují rovnou do obecní pokladny. Takový radar u dětského hřiště, kde na sinici stejně přes den bývá provoz, by moc nevydělal. Představme si ale pevný radar, úplně na kraji obce, kam už lidé prakticky nechodí, a kdo to tam nezná, tak už si je téměř jistý, že se v obci nenachází. Takový radar to je zlatý důl. Co na tom, že jestli tam auto jede padesát nebo šedesát, už na bezpečnost nemá pražádný vliv. Samozřejmě, zákon hovoří jasnou řečí, a plynový pedál by měl řidič sešlápnout až za cedulí s přeškrtnutým názvem obce.
Hutopečským jde vybírání pokut skvěle
Nádherným příkladem takového „kradaru“, pardon, radaru, je radar v obci Hustopeče na Břeclavsku. Tady dokonce místní filištíni instalovali takové „strážce bezpečí“ hned dva. Jeden u výjezdu směrem na obec Šakvice a druhý na tahu na Břeclav. Oba tyto radary se nacházejí v oblastech, kde pěšího člověka potkáte jen v neděli a ve svátek. Ale radary jedou čtyřiadvacetihodinové směny na plné obrátky a neodpustí prakticky nic. Jsou postrachem i pro místní, kteří přesně vědí, kde jsou. Ale i ti občas vinou nepozornosti na těchto místech rychlost třeba o 6 km/h překročí, a hned jim přijde od obce pozdrav za 500 Kč. Co teprve lidé, kteří to tu neznají. Radary jsou umístěny vyloženě za obcí, ale ještě před cedulí. Nikdo mi nikdy nevymluví, že tato zařízení nemají s bezpečností v Hustopečích vůbec, co do činění. Město prostě zjistilo, že takto lze legálně okrást velkou část projíždějících řidičů.
Oběma těmto hustopečským radarům by bylo daleko lépe na místech, kde je skutečně potřeba zajistit, aby řidiči jeli pomalu. Nejde přeci o ty řidiče, kteří na konci obce jedou 56 km/h, ale o ty, kteří beztrestně prolétnu okolo školy 80 km/h. Ano, chápu, těch druhých je mnohem méně a obecní pokladna by zaplakala, kdyby radní přemístili radar. Ale ruku na srdce, 100 aut a rychlost 56 km/h prakticky za obcí, jen před cedulí, nebo jedno auto a rychlost 80 km/h u školy? Kdo představuje větší hrozbu? Je to jasné, ale finanční analýza hovoří jasně a hustopečské vedení má tedy jasno. Čert vem bezpečnost, havně když to sype.
V žádném případě nechci nijak obhajovat jakékoliv porušování dopravních předpisů. I na kraji obce by se rychlost dodržovat měla. Ale pokud se obec rozhodne koupit jeden nebo dva radary, neměla by je umisťovat tak, aby nachytala nepozorné, ale slušné, řidiče. Měla by je dát tam, kde zkrotí bezohledné, potenciálně nebezpečné, řidiče. Nebo pouvažovat například o umístění příčných prahů do míst, kde je to potřeba. Nejsou to ale jen Hustopeče, je mnoho dalších obcí, které na vybírání pokut postavily velmi výnosný byznys. Podle mě jde o bezostyšné okrádání lidí. A co více, probíhá na úkor bezpečnosti. Obce by měly mít povinnost umísťovat radary na základě odborné studie, která stanoví místa, kde je radar potřeba umístit jako první. Rozhodně jsem pro, umístit radar úplně všude, ale začít by se mělo právě tam, kde skutečně může zachránit něčí život a ne tam, kde se nejlépe hodí obecní pokladně.
Zdroje: