Hlavní obsah
Automobily a vozidla

„Elektronická ručka je pro zlost,“ s ní skončila nejen veškerá zimní zábava

Foto: Freepik

Přidat plyn, prudce zatočit, zatáhnout ručku a od srdce se zasmát. Tahle zábava s novým autem skončila.

Článek

Elektronická ruční brzda je moderní vychytávka, která má usnadnit používání auta. Jak? Když dojedu, na voliči převodovky zvolím „P“ a vypnu motor, brzda se zatáhne automaticky. Při rozjezdu stačí navolit „D“, lehce přidat plyn a sama se povolí. Nemusím nic mačkat, nikde hrabat, nemusím tahat ani povolovat velkou, nevzhlednou páku. Z tohoto pohledu je to skvělé, jednoduché a efektivní. Ale jízda autem by měla být také zábava, nebo ne?

Konec srandy

Nedávno napadl sníh. Každoročně to pro mě znamenalo okamžitě sednout do auta, vyrazit na opuštěné parkoviště či větší plochu a pobavit se jízdou se zataženou ruční brzdou. Byla to nejen legrace, při které jsem si připadal jako malý kluk, ale vlastně i trénink na zimu. Při každém sklouznutí jsem se učil udržet smyk nebo z něj rychle vyjet. Taková škola hrou – zábava, která navíc řidiče může něčemu přiučit, pokud ji nepraktikuje na rušných silnicích.

Letos je ale po srandě. Můj současný vůz už nemá klasickou mechanickou ruční brzdu. Místo ní je tu maličké, nenápadné tlačítko na středovém panelu, které svítí, když je brzda zatažená, a zhasne, když se povolí. Funguje to sice spolehlivě, ale je to příšerná nuda.

Nuda a nepraktičnost

Ano, sama se zatáhne, sama se povolí. Jenže to je vážně všechno? To má být inovace? Že s klasickou ručkou bylo možné zažít zábavu i trénovat zvládání smyku, je jen jeden z benefitů staré dobré klasiky. Vzpomeňte si na autoškolu a rozjezdy do kopce. Jak jsme trápili spojku a motor, když jsme se snažili rozjet bez couvnutí. Kolikrát nám pomohla právě ruční brzda, kterou jsme mohli pomalu povolovat, zatímco jsme si hráli se spojkou a plynem.

Dobře, já už se rozjet umím i bez ručky, navíc mám automat, který mi pomůže. Ale co začátečníci s manuální převodovkou a elektronickou ruční brzdou? Jasně, v kopci ji zatáhnou a při rozjezdu se sama uvolní. Ale co když plynu přidají málo a spojku drží moc dlouho? Auto začne couvat, oni znejistí a kdo ví, co se stane. Mám tedy jasno. Elektronická ručka je pro zlost – spolu s ní skončila veškerá zimní zábava i pomoc začátečníkům při prvních rozjezdech do kopce.

Kolik stojí?

A to ještě neřeším, kolik stojí případná oprava nebo servis této elektroniky. Za starých dobrých časů stačilo lanko a opravu zvládl skoro každý šikovnější kutil. Dnes? Bez autorizovaného servisu to půjde stěží. Škoda.

Anketa

Jakou ruční brzdu v autech preferujete?
Klasickou mechanickou
87,9 %
Novou elektronickou
12,1 %
Celkem hlasovalo 66 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz