Článek
Anebo už se stala. Odpouštíme mu i slabší epizody, které se sem tam vyskytnou, hlavně s přibývajícími sériemi. A to hlavně proto, že v každé z nich se najde nějaký ten poklad.
Pokladem poslední, tedy sedmé série, byla hned první epizoda s názvem Obyčejní lidé. Pokud jste ji ještě neviděli a máte to v plánu, raději tento článek přeskočte, protože sice neprozradím úplně všechno, ale stejně by vám mohl při sledování chybět kýžený „wow efekt“.
Obyčejní lidé
Epizoda nás hned na začátku seznámí se svářečem Mikem a učitelkou Amandou. Ukáže nám milující pár, který se snaží o dítě. Jenže Amanda jednoho dne zkolabuje a verdikt je neúprosný – neoperovatelný nádor na mozku. Za zoufalým Mikem přicupitá Gaynor, zástupkyně nové společnosti, která má výborné řešení.
Systém Rivermind dokáže uložit část Amandina mozku zasaženou nádorem na cloud, takže je najednou možné nádor vyříznout společně se zasaženou tkání, tu nahradit syntetickou a do té zase stáhnout zálohu zpátky. A co víc, protože firma začíná, celá operace je zdarma. Jsou to přece zlatíčka, chtějí, aby jejich systém pomohl co nejvíce lidem. Bude třeba platit jenom 300dolarové předplatné každý měsíc, ale to je poměrně nízká cena za život bez komplikací, že?
Jenže komplikace přicházejí. Amanda totiž najednou začne lidem kolem sebe vyprávět reklamy. A to se samozřejmě rodičům dětí ve škole nelíbí. Ale co může čekat, když společnost zavedla dražší předplatné Plus, ale Amanda má pouze 300dolarový Basic? Mike tedy Amandě zaplatí předplatné Plus a je v klidu, jenže na trhu se objeví předplatné Lux. To už je možné propojit s aplikací a využívat dalších výhod, zatímco nižší předplatná o své původní výhody samozřejmě přicházejí. A víc už neprozradím, kdybyste se přece jen chtěli na epizodu podívat.

Seriál Black Mirror zkritizoval mimo jiné samotný Netflix
Připomíná vám to něco?
U seriálu Black Mirror jsme na kritiku společnosti zvyklí, na tom seriál stojí. Ale že se pustí do kritiky „své“ platformy, to je poměrně nečekané. Ukazuje to na nějaké uvědomění, nebo spíš na aroganci? Ve stylu „my víme, ale je nám to jedno, a dokonce o tom natočíme seriál“.
Když Netflix přišel roku 2016 na český trh, cena předplatných se pohybovala od 199 Kč za Basic po 319 Kč za tarif Ultra HD, v rámci kterého jsme mohli sledovat Netflix až na čtyřech zařízeních současně. Pokud by se jen zdražovalo, asi bychom to všichni pochopili, zdražuje se všechno. Ale Netflix přišel s dalším omezením.
Láska znamená sdílení hesla
V roce 2017 společnost Netflix sdílela tweet „Love is sharing a password“, tedy „Láska znamená sdílení hesla“. A ten v roce 2023 vyzrál jako víno. Protože v roce 2023 už sdílení hesla žádnou lásku neznamenalo. Společnost se rozhodla zasáhnout proti lidem, kteří své heslo sdělují uživatelům mimo svou domácnost, v e-mailech odeslaným předplatitelům výslovně sdílení účtů zakázala. Ale dalšího člena mimo domácnost si přidat můžete, za 99 Kč měsíčně.
Je libo pár reklam?
Už i na to došlo. Předplatná s reklamou zatím nejsou dostupná v České republice, ale uvidíme, jestli a kdy je Netflix zavede. Tarify se zobrazovanou reklamou jsou samozřejmě ty nejlevnější, ale existují pořady, které kvůli licenčním podmínkám v této variantě předplatného ani nejdou přehrát.
Od roku 2026 budou navíc uprostřed filmů a seriálů vyskakovat reklamy generované umělou inteligencí. Určitě to bude moc pěkné…
Díl Black Mirror Obyčejní lidé samozřejmě nebyl kritikou pouze Netflixu, ale všech společností fungujících v režimu předplatného. (My Češi bychom mohli vyprávět s nedávnou změnou Voyo na OnePlay…) A jsou změny, které nám tyto společnosti neustále připravují, špatně, nebo ne? Ani jedno. Samozřejmě máme volbu, můžeme jejich služby využívat, ale také nemusíme. Nikdo se však nemůže divit, že když se služby zhoršují a ceny zvyšují, tak se budou uživatelé vztekat.
Zdroje
Webové stránky Netflix - Reklamy na Netflixu