Článek
Jak přimět dítě k disciplíně
Můj nadpis se netýká středověku ani první republiky. Základní školu K lesu v Praze na Kamýku jsem odchodila v letech 1982 -1989. Přestože jsem patřila mezi bezproblémové děti, měla jsem párkrát to „štěstí“ ochutnat výchovné metody paní třídní učitelky Roubíčkové. Mluvení při hodině netolerovala. Nic víc by si nikdo ani netroufl. Když dítě její napomenutí nepochopilo, přiblížila se a už to lítalo. Dvě hlavy, co rušily výuku, chytla za vlasy a bouchla s nimi o sebe. Aby by se jim rozsvítilo!
Co z nás vyrostlo
Nedávno jsme se se spolužáky sešli. Bylo nás fakt hodně. Z 35 žáků nás dorazilo 27. Za večer jsme nestihli zjistit, jak se všichni mají a co dělají. Užívali jsme si, že se po 33 letech znovu vidíme a že se vůbec poznáme. Rozjeli jsme samozřejmě hlavně vzpomínky na učitele a zážitky ze základky. Zajímavé bylo, že přes všechno příkoří, co nám ta Roubíčková provedla, na ni vzpomínáme rádi. Určitě i díky jejím metodám jsme dneska takoví, jací jsme. Normální a slušní lidi.
Anketa
Hranice mezi autoritou a vyhořelým pedagogem
Abyste si nemysleli, že obhajuji násilí na dětech. Jen ze své zkušenosti už vidím rozdíl mezi skutečnou autoritou a učitelem, který neví kudy kam. Jednoho takového jsem měla tu „smůlu“ potkat při vzdělávání svého syna na speciální škole. To už byl rok 2014. Děti mu rostly přes hlavu, myslím doslova. Učitel pak se svými 155 cm měl potřebu výrostkům ukázat, kdo je ve třídě pánem. Pan učitel měl pocit, že kopání do žáka ležícího na zemi, doprovázené hrubými výrazy, je přiměřené dané situaci. Řešením bylo najít novou školu.
Kdo školní trest nezažil, jako by tam nechodil
Každý z nás určitě zažil nějakou formu školního trestu. Myslím, že se nabízí široká škála možností, jak dětem naložit, ale trest musí mít pedagogický přínos a zároveň nesmí směřovat k narušení důstojnosti žáka. Nepřípustné je, léčit si na dětech svoje komplexy i kdyby porušovaly všechny body školního řádu najednou.
Při svém studiu angličtiny denně konverzuji s kamarádkou, učitelkou základní školy. Často slyším, jak pro své žáky připravuje zajímavé projekty, co ve škole zažívají. Za celý rok, co se známe, jsem neslyšela nic o nezvladatelnosti dětí. Řekla bych přirozená autorita pedagoga, vzájemný respekt a úcta dětí ke svému učiteli podpořená rodiči by mohla být solidním základem pro kvalitní prostředí ve školách.
Zdroj: