Článek
Modelová situace: Dvojčata, která se narodila v září, jsou ve skupině starších dětí -předškoláků, protože v jejich ročníku je málo dětí. Všichni spolužáci jdou k zápisu a příští rok má být celkově pět předškoláků a budou s menšími dětmi. Rodiče váhají, a tak se objednají na poradnu, ať jim poradí.
Holčička - extrovertní, komunikativní, kreativní a tvrdohlavá
Chlapeček - introvert, nemá rád změny a cizí prostředí, poslušný, přemýšlivý
Zpráva ze školky -holčička nezralá, nedbá pokynů učitele (možná povahový rys), příliš obdivovaná rodiči
- chlapeček - zralý, plní zadané úkoly, bezproblémový
Před vyšetřením - rodiče se s dětmi o návštěvě PPP baví, děti do školy chtějí, budou tam všichni jeho kamarádi
Den vyšetření:
Čekárna poradny - velká bílá místnost, sem tam obrázek, žádné hrací prvky, dlouhé čekání
Přicházejí dvě pracovnice, s rodiči si podají ruku a odvádějí si děti. Holčička okamžitě začne povídat, mlčí jen, když spí. Chlapeček se tváří, jako když jde na popravu, slzy na krajíčku, těžký stres. „Maminko, opravdu nemůžete jít s ním.“
Po deseti minutách je holčička zpět - zralá jít do první třídy. Po dvaceti minutách rodiče jdou za chlapečkem do kanceláře (úzká a tmavá nudle s kancelářským nábytkem, psacím stolem, sedací soupravou). „Skoro jsem ho nevyšetřila, nechtěl mluvit, ale pak jsme to nějak dali.“ Je nezralý.
Chlapečka teď chápu, proč by se měl v cizím (dost sterilním a nepřátelském) prostředí bavit s úplně cizí ženou.
Ta vyšetření dopadla přesně obráceně než doporučení ze školky. „Tak co tam chcete napsat?“
Matka má pochybnosti, otec v tom má jasno - zralí oba. Nemůžeme je rozdělit a jak taky. Podle doporučení poradny, kde děti viděli pár minut v cizím prostředí? Podle školky, ve které děti tráví šest hodin denně, a učitelky je znají? Zralí oba, opakuje otec a zpráva je napsána.
V první a v dalších třídách se ukáže, že holčička má svou hlavu. Proč by měla malovat žluté kolečko, když růžové je hezčí. Chlapeček zvládnul změnu pomocí sestry a kamarádů a už byste nepoznali, že je introvert, který nemá rád změny.
Jako učitelka se setkám se zprávami z poradny a jsou jedna jako druhá. Poradny jsou zahlceny dětmi. Pokud by měly vydávat objektivní zprávy, musely by děti sledovat v jejich prostředí. Na to nejsou peníze, čas a hlavně vůle. Tak dělají pomocí různých testů ve svých kancelářích to, co se po nich chce stát a rodiče. Když rodič naléhá, tak tam napíšou alespoň podezření na…
S odklady školní docházky je to podobné. Dnes to není nic těžkého napsat, že dítě není zralé. Děti mají různé rady výslovnosti, odmítnou komunikovat v neznámém prostředí a na to se už odklad napsat dá.
Nechci rozhodně snižovat kvalitu práce PPP, ale tak, jak je to dnes nastavené, se z odborníků stali úředníci s razítkem, kteří vyhoví požadavkům, a to asi není to pravé.