Hlavní obsah
Nakupování

Prodávat elektrokolo bez baterie? To myslíte vážně?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Cinefil / Microsoft Copilot AI

Někteří prodejci elektrokol v honbě za atraktivními cenami lákají zákazníky velmi zavádějícím obchodním trikem. Aneb opravdu by si někdo koupil elektrokolo bez baterie?

Článek

Již nějaký ten měsíc nám venku panují jarní, až letní teploty, což pro cyklisty znamená dvě věci: oficiální zahájení sezóny a doprodej kolekce z minulých let s atraktivními slevami. Během covidových let se kola a elektrokola prodávaly jako housky na krámě. Ti, kteří nakoupili, udělali setsakramentsky dobře, protože se od té doby jejich ceny rapidně vyšplhaly z důvodů zvýšení nákladů za materiál, součásti a také bateriové články. A je zcela nepravděpodobné, že by se někdy měly vrátit na únosnou mez.

Pro ty, kteří o koupi nového kola uvažují teprve nyní, to může být velký problém. Dát sto tisíc za nové elektrokolo může být totéž, co za ojetý vůz. Z toho důvodu někteří u nás zastoupení prodejci kol přišli s marketingovým trikem, jak ceny za nová elektrokola zdánlivě zpřístupnit větší skupině zákazníků. Mají ale jeden velmi podstatný háček: v propagované ceně nejsou zahrnuty náklady na baterii, bez níž elektrokolo podstatně ztrácí svůj význam.

Slevy na kola jsou nyní masivní. Ceny jsou však stále vysoké

Na tento prazvláštní reklamní trik bych pravděpodobně nepřišel, kdybych si letos sám nekupoval své první elektrokolo. Vzhledem ke stále se zvyšujícím cenám jsem veškeré předsudky o elektrokolech (o nichž nyní vím, že byly zcela liché) hodil za hlavu a řekl si: buď teď, nebo zřejmě nikdy. Během zimy jsem tak procházel jeden e-shop s koly za druhým, aby si následně ty nejvážnější nabídky otestoval naživo, abych věděl, do čeho jdu a co mi bude nejlépe vyhovovat.

Spolu s kombinací brouzdání e-shopy a blížící se cyklistické sezóny, která je tradičně doprovázena nevyhnutelnou záplavou reklam na internetu a v televizi, jsem si začal všímat inzerátů lákající na až 50% slevy nových kolekcí elektrokol, které byly zlevněné třeba ze sta tisíc na pouhých padesát. To je velmi atraktivní sleva, řekl jsem si a klikl na internetový inzerát. A protože vy už také víte, v čem byl háček, neskrýval jsem při jeho odhalení své rozčarovaní. Ani ve snu by mě totiž nikdy nenapadlo, že by se někdo mohl pokoušet nabízet elektrokolo bez baterie, a přitom dělat jakoby nic. Ke všemu se dnes podstatná část elektrokol vyrábí s bateriemi umístěnými přímo do rámu, a tak podobně jako u elektromobilů jsou součástí konstrukce, byť odnímatelnou.

Pokud se o elektrokola také zajímáte, nebo jste si v poslední době jedno takové dokonce pořídili, pak zřejmě víte, na čí reklamu tu narážím. V porovnání s ostatními e-shopy, při mé zkušenosti, totiž žádný z nich nikdy neuváděl základní cenu elektrokola bez baterie. Výsledná cena se vždy lišila pouze ve velikosti rámu, rozměrů kol a u profesionálnějších modelů ještě výkon motoru a ano, i baterie, respektive její kapacita. Ovšem každý z nich byl vždy od začátku jednou takovou již vybaven, jejíž cena byla zahrnuta do té výsledné. Potud tedy naprosto v pořádku.

Poprosím jedno elektrokolo a baterii s sebou, děkuji

Co ale nedává žádný smysl je nabízet elektrokolo bez baterie, když si ji k němu stejně musíte dokoupit. A následně přichází další studená sprcha. V některých případech se příplatek za baterii vyšplhá i na 20-30 tisíc. To je jako by někdo nabízel auto bez motoru, nebo ještě lepší příklad, elektromobil také bez baterie. V takovém případě by zákazník musel vytáhnout další půl milion, na kolik průměrně vychází výměna baterií u elektromobilů.

Netvrdím, že je zvolená cenová taktika nejmenovaného prodejce kol za hranou obchodního zákona, pouze mi celkový přístup připomíná taktiku nekalých prodejců úmyslně zakrývající skutečné náklady, aby v zákazníkovi vzbudili co největší zájem a následně už bylo pozdě z obchodu vycouvat. Také bych ledasco prominul, kdyby byla výsledná cena elektrokola + baterie výrazně nižší než u srovnatelné konkurence, jenomže ona ani o moc není. A vzhledem k tomu, že jsem si jedno takové i ze zvědavosti osobně na prodejně vyzkoušel, musí dodat, že jeho poměrně vysoká cena neodpovídala kvalitě zpracování. Ale to je už můj osobní názor.

Kdo si dnes chce pořídit pořádné elektrokolo, které zvládne náročnější terén při zachování vysokého dojezdu pro celodenní výlety, musí si připravit alespoň 100 tisíc. A tuto cenu již nemá v dnešní době smysl jakýmikoliv zavádějícími triky zakrývat a tvářit se, že jsme levnější než konkurence, když v součtu nejsme.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz