Hlavní obsah
Finance

Multikina opět zdražují. Cinema City s nesmyslnými poplatky překračuje hranici 300 Kč

Foto: Cinefil

Pražské Cinema City Flóra, jediný IMAX sál v Česku

Síť multikin Cinema City po roce pokračuje ve zdražování vstupenek. Jejich kontroverzní a mnohými hlasitě kritizované chování vyhnalo výslednou cenu přes 300 Kč.

Článek

Návštěva filmu v multikinech se s dalším rokem stává pro mnoho lidí méně dostupným kulturním zážitkem, na který se v již tak napjatém měsíčním rozpočtu leckomu jen těžko hledají volné stovky. A že je těch stovek k jediné návštěvě potřeba čím dál víc dokazují nové ceníky v tuzemsku nejrozšířenější síti multikin, Cinema City (CC). Zajít si dvakrát třikrát do měsíce na nový film totiž může pořádně provětrat vaši peněženku. Přitom si za srovnatelné peníze můžeme předplácet jednu nebo dvě streamovací služby s „neomezeným obsahem“.

Ať už pravidelní návštěvníci nebo občasní zabloudilci budou nad výslednými cenami zřejmě valit bulvy. Ačkoliv cenovka za základní vstupenku (tedy dospělá osoba na 2D film) podražuje oproti minulému roku o pouhých pět korun na 240 Kč, tato částka ani zdaleka nemusí být pro mnoho zákazníků konečná z důvodu jejich unikátní cenové politiky se skrytými poplatky.

Manipulační online poplatek 24 Kč je nehoráznost, kterou si žádná konkurence nedovolí

Prvním z nich je svým tak kontroverzním a dosud neopodstatnitelným způsobem legendární „nevratný manipulační poplatek“ 24 Kč. Tento poplatek byl léta zákazníkovi účtován za každý nákup online vstupenky a nic se na tom nemění ani s novým ceníkem (štěstí, že alespoň zůstává na stejné částce).

Zatímco konkurence v podobě CineStarPremiere Cinemas má tendenci za nákup online vstupenky zákazníka odměnit slevou 10–20 Kč, popř. si neúčtovat nic jako třeba zlínské Golden Apple Cinema, v CC si řekli, že takového zákazníka jednoduše oškubou za to, že není ochoten se osobně dostavit na kamennou pokladnu – to je totiž jediný způsob, jak těchto čtyřiadvacet kaček ušetřit.

Čtyřiadvacet kaček sice není samo o sobě příliš, aby to zákazníka hned předem od návštěvy odrazovalo, ovšem celá záležitost je ještě zapeklitější. Manipulační poplatek je totiž účtován za každou online vstupenku zvlášť. Když budete chtít kupovat třeba 4 lístky naráz v domnění, že bude poplatek naúčtován pouze jednou, CC vás rychle vyvede z omylu, jakmile si všimnete, že je výsledná cena o bezmála stovku vyšší (24 × 4 = 96 Kč) než by měla být.

Jen o něco málo levnější to mají rodiče s dětmi v rámci rodinné vstupenky, která se v CC pohybuje v rozmezí 585–825 korun dle počtu dětí, v jejíž ceně je onen poplatek, nyní „pouze“ 20 Kč, již zahrnut. Že musí být v CC tímto poplatkem posedlí dokazují opakované dotazy rozčilených zákazníků na sociálních sítích i internetu, jimž se dostalo pouze odpovědi, že se „nejedná se o poplatek za platbu platební kartou“, jak se mnozí původně naivně domnívali.

V Praze a Brně si v Cinema City povinně připlatíte o téměř 50 korun navíc

Ve výsledku to tedy znamená, že kdokoliv nakupuje nebo musí nakupovat lístky výhradně online, protože se z různých důvodů nemůže dostavit na kamennou pobočku, stojí ho lístek ne 240, nýbrž vždy minimálně 264 Kč.

Pokud totiž zákazník hodlá navštívit některé z mnoha multikin Cinema City v Praze nebo Brně, připlatí si dalších 45 Kč. Pokud je jeho konkrétní cílovou destinací pražské obchodní centrum Westfield Chodov, je to dokonce rovných 50 Kč.

Jedná se o jakýsi poplatek za velkoměsto, který ovšem v tomto případě připočítává také konkurence, ovšem v daleko nižších sumách. CineStar si účtuje za Prahu a Brno +26 Kč, Premiere Cinemas pouze +16 Kč (Cinemax a Golden Apple si neúčtují nic, jelikož se v těchto městech nenacházejí).

Rozumím tomu, že jsou nájmy a náklady na zaměstnance v těchto metro a šalino-polích obecně o něco vyšší v porovnání s Ostravou, Plzní, Ústím, Libercem či Pardubicemi (zde je onen příplatek naprosto zbytečných a trapných 5 Kč), v nichž CC také sídlí. Proč ale musí být tak okatý a v porovnání s konkurencí o dost vyšší? A proč místo něj nedorovnávají rozdílné náklady svým předchozím manipulačním poplatkem, který dozajista končí jen a pouze v jejich kapse?

Abych to tedy znovu shrnul: v případě velkoměstských diváků startuje základní vstupenka rovnou na ceně 285–290 korun + dalších 24, pokud si ji zakoupí online. To už jsme na více jak třech stovkách za obyčejný 2D film. Nemluvě o tom, že před filmem jsme „povinni“ zhlédnout 20 minut reklam a trailerů, kvůli kterým jsme do kina nepřišli.

Jen pro srovnání: základní ceny v CineStar a Premiere Cinemas v těchto dvou velkoměstech startují na 255 (229 + 26), respektive 225 (209 + 16) korunách za 2D film.

Se členstvím sice dostanete slevu, není ale zadarmo

Je pravda, že s aktivním členstvím Cinema City Club můžete na každé vstupence získat zpět 20 korun + 20 online bodů, s nimiž můžete slevou nebo zcela zdarma následně nakupovat pochutiny či samotné lístky, avšak toto členství je zpoplatněné stokorunou za každý aktivní rok (dříve 70 Kč) na rozdíl od takových supermarketů, které své věrné zákazníky odměňují „zdarma“.

Tímto je členství v klubu de facto podmíněné alespoň pěti návštěvami ročně, aby se investice vrátila. Hodí se proto spíše pro opravdové filmové nadšence či rodiče s dětmi nežli zabloudilce, který přišel do kina jednou za půl roku pouze zabít čas. Těm bych ale osobně doporučil se z tohoto důvodu kinům Cinema City pokud možno zcela vyhýbat.

Jednosálová kina jsou jednou tak levnější. Avšak ne vždy jsou ideální náhradou

Finančně zdravější alternativou obvykle jsou jednosálová kina, jejichž ceny jsou zpravidla daleko lidovější a přitom, pokud v uplynulé dekádě prošly rozsáhlou modernizací, nabízí srovnatelný, ne-li lepší filmový zážitek díky pohodlným sedačkám, výkonné klimatizaci a kvalitnějším promítačkám nebo prostorovému ozvučení Dolby Atmos.

Například v pražském kině Světozor stojí lístek okolo 175 Kč, v brněnské Scale či olomoucké Metropoli pak 160 Kč. To je prakticky o polovinu méně než za stejný film v CC. Kina v okresních městech pak na tom nejsou o mnoho jinak, nebo mohou být ještě levnější.

Bohužel mají tato kina jeden zásadní problém, a tím je omezený počet sálů. Každý film se provozovatelé snaží spravedlivě prostřídat s jinými v různých časových slotech, které nemusí divákovy zrovna vyhovovat. Pokud zájem o konkrétní film rychle opadne, klidně už po dvou týdnech vyklízí pole. V multikinech jej přitom mohou hrát po celý měsíc xkrát za den ve všech dostupných variantách (titulky, dabing, popř. 3D).

S takovými cenami se vyplatí zůstat doma třeba u Netflixu

V Cinema City jim pro změnu ještě hraje do karet IMAX, který se v celé republice nachází pouze v pražském obchodním centru Flóra a kvůli kterému tak musí divák chtě nechtě zkousnout veškeré výše vypsané poplatky a příplatky včetně dalšího za tuto samotnou technologii, jež činí 35 Kč.

Stát se také může, že je Cinema City jediný distributor, který v Česku promítá určitý film, po němž ostatní z důvodu nedostatečného diváckého zájmu nesáhli. Někdy tak zarytým filmovým fanouškům nezbývá mnoho jiných variant, jak si dopřát kinematografický zážitek, a musí se spokojit nějakým z multikin sítě Cinema City.

Doufejme, že se ceny na nějakou dobu konečně zastaví, přičemž konkurenci nenapadne kopírovat nesmyslné poplatky, jinak diváci na protest definitivně zakotví na streamovacích platformách, které sice podobně postupně zdražují, za měsíční tarif místo jednoho filmu nabízí celou škálu nejrůznějších pořadů ve vysoké kvalitě a (zatím) bez reklam.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:
Cinema City

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz