Článek
Přesnější by bylo napsat - Vysvědčení dětí chudých a bohatých rodičů. Kdo zde přemýšlí aspoň v průměrných rozsazích, zřejmě bude vědět, o co se jedná a co by mohly přinést příští řádky.
Další pohled souvisí s postavením dětí chudších rodičů. Vzhledem ke klesajícím reálným příjmům řady rodin matky a otcové spíše přemýšlejí, zda by dětem nestačil krajíc chleba jen s máslem, zda jim boty vydrží o nějaký ten měsíc déle nebo zda si na ně ostatní nebudou ukazovat, když budou oblečeny jen do použitých oděvů po starších sourozencích či ze second-handů. Dnes a denně svádějí názorové boje s vlastními ratolestmi, které trpí skutečností, že jejich bohatší kamarádi si nosí „moderní“ svačiny, často a pravidelně si kupují hranolky, velké láhve známých zahraničních nápojů a ne zrovna levné mražené výrobky. Jen ony jsou nuceny vytahovat pouze něčím namazané rohlíky a chleby. Buď se nechají vystavit posměškům spolužáků, nebo budou hladovět, případně si odnesou svačinu na místo, kde ji mohou zkonzumovat bez dohledu ostatních. Není přece špatné se prohlásit za hrdinu ve smyslu, že jsem tak tvrdý a pevný, že ani nemusím jíst. Nezřídka však přizvukují a říkají, kdo má takové blafy jíst, aniž by si uvědomily jejich hodnotu v korunách českých a kolik za jejich vytvořením stojí úsilí a času.
Ač děti chudších rodičů v řadě případů dosáhnou stejných výsledků nebo dokonce i lepších, musejí se vzhledem k panující společenské situaci a rozvrstvení hmotných statků a finančních prostředků v ní smířit s mnohem nižší a mnohdy naprosto neodpovídající odměnou. I dobře myšlený a motivující krok prodejce v rámci reklamní kampaně „počítač a kolo za hezké vysvědčení“ v takovém případě může být vnímán úkorně, jako výsměch, nedosažitelná meta, jízlivé gesto a bolestné píchnutí do srdce těch, kterých se bezprostředně týká. Vlastně netýká - právě kvůli penězům. Dětem se s pocitem - „my na to nemáme, jsme chudí“ žije neskonale hůře, protože peníze a věci vnímají jako prestižní záležitost a finanční nedostatečnost rodiny jako silně negativní zásah do osobnosti a především do svého postavení ve školní třídě. Role chudáka je nezáviděníhodná a snášet poznámky bohatších spolužáků není žádný med. Vzhledem k nízké životní zkušenosti, / negativnímu / působení reklamy a kvůli nátlaku vrstevníků nevlastní důležité poznání, že hodnoty leží / také / jinde a že sice v životě jde o peníze, ale ne jen o ně - a že peníze nemusejí vždy ležet na prvním místě. Každý by si zde měl najít - pokud možno - ujasněné místo.
Navíc není dobré, když se uvedené podstatné poznatky od svých rodičů ani nedozvědí. Ideální ovšem není ani stav, kdy nic jiného neposlouchají. Pak cítí, že se z nouze vyrábí ctnost a tzv. chudé řeči jim nejen lezou krkem, ale značně ovlivňují jejich sebevědomí a budoucí profesionální dráhu. Někdy se dokonce mohou cítit viníky, protože vlastně spotřebovávají dost peněz, ale ničím do rodinného rozpočtu nepřispívají. Ve společenském prostředí neujasněných nebo / částečně / pokřivených hodnot běží o další krok ke zvýšení nejistoty, které už tak není zrovna málo. Zamysleme se nad celou oblastí. Vysvědčení se vydává již za pár dní a hodin.