Hlavní obsah
Cestování

Otřesná zkušenost s jízdenkami do vlaků ČD

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pixabay

V létě můžete buď cestovat autem a ztrácet nervy v kolonách, nebo letadlem a smířit se s tím, že zůstanete bez kufrů… anebo je tu naprosto bezproblémové cestování vlakem! Až na to, že vůbec.

Článek

Jak jednoduché. V Moravskoslezském kraji už na regionálních tratích platí jízdenky ODIS, nikoliv Českých drah, ale samozřejmě stále jezdíte ve vlacích ČD s průvodčími ČD a jízdenky se dají koupit i online přes oficiální web ČD. Tak jsem si tak jednou přes tento web koupila jízdenky do Ostravy tam i zpět na příští den. Naklikala jsem si, kam přesně chci jet a v jakou dobu, zaplatila a chystala se ke klidnému spánku. Spánek ovšem ne a ne přijít. Najednou ve mně totiž začíná hlodat červíček pochybností. Co když nestihnu přesně ten spoj, na který mám zakoupenou jízdenku zpátky? Platí vlastně ta jízdenka celý den nebo je vystavená jen na konkrétní čas? Nebude lepší ji stornovat a raději si pak koupit jízdenku u pokladny? Odhodlávám se tedy k něčemu velmi neobvyklému – podrobně si pročíst všechny podmínky a instrukce. Otevírám jízdenku v PDF a nervózně hledám odpovědi na mé otázky. Jak dlouho platí jízdenka? Cituji slova z dokumentu: „Jízdu je nutno nastoupit v 1. den platnosti.“ Uf! Takže stačí jet jakýmkoliv vlakem toho dne a nemusím jet v přesně stanovený čas. I když je pod textem uveden jízdní řád spoje, kterým chci jet, je tam také tučně zdůrazněno (opět cituji): „Jízdní řád má pouze informativní charakter.“ No, výborně! Takže tady je to potvrzené. I když je na jízdence uveden konkrétní spoj, je to jenom doplňková informace a neznamená to, že musíte jet přímo tímto vlakem. Uchlácholena jasnými informacemi už vím, že nemusím nic stornovat a v klidu usínám.

Samozřejmě, že mi příští den nakonec ujede vlak, kterým jsem plánovala jet zpátky. Nevadí, jízdenka přece platí celý den, říkám si, když se sebevědomým úsměvem ukazuji paní průvodčí QR kód v mobilu. Úsměv mi ale rychle zamrzne. „Máte neplatnou jízdenku,“ oznamuje mi. „Měla jste jet předchozím spojem.“ To snad ne! Takže teď budu muset zaplatit za další jízdenku plus poplatek za nákup jízdenky ve vlaku… to bude pálka jak za Pendolino! Snažím se průvodčí všechno vysvětlit a ta mi naštěstí odpouští pokutu s radou, že si mám na to příště dávat pozor.

Jak je ale možné, že jsem vůbec nepochopila informace ČD na jízdence? Samozřejmě by to mohlo být mou velmi nízkou inteligencí. To znamená, že už je jen otázkou času, kdy naposílám půjčované statisíce zoufalému lékaři na zahraniční misi v Nigérii a uvěřím, že se do mě zamiloval Bryan Adams, co nutně potřebuje peníze na novou kytaru. To jsou vyhlídky… Zázrak, že jsem i s touhle inteligencí dokončila mimoplzeňskou VŠ, a to jsem přitom neměla ani prsa, ani peníze. Anebo že by tu přece jen byla jiná možnost, například, že informace ČD jsou naprosto matoucí a neodpovídající realitě?

Ať už je to jakkoliv, z nepříjemné situace jsem se oklepala podobně jako když se mi zasekne bageta v nádražním automatu, a jen by mě zajímalo, kolik lidí už mělo s jízdenkami ČD podobný problém jako já. Něco mi říká, že rozhodně nebudu jediná.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz