Článek
Dnešní učitelé zřejmě ve velkém používají AI na vytváření testů a různých opakovacích cvičení. Je to asi rychlejší a snadnější než něco vymýšlet z hlavy, ale výsledek může být někdy opravdu bizarní. Například tzv. „Test pro pátý ročník“ mého syna obsahoval hned několik perel.
Poeticky znějící věta o dopravních prostředcích, které se vždy snaží vypadat vkusně („Nová auta elegantně parkovala“) byla ještě ta nejméně divná. Dál od reality pak byla věta „Motýli barevně poletovali nad loukou“. Básníkům to možná divné nepřijde, ale já jako přízemní člověk pořád nějak nemůžu přijít na to, jak přesně v letu vypouštěli tu barvu.
Další část testu by zřejmě všem z Čech přišla naprosto normální, ne tak mně jako obyvateli Moravskoslezského kraje. Úkolem bylo přidat správné koncovky několika slovním spojení v různých pádech, která v 1. pádu zní: „červený jablka“ nebo „barevný růže“. Věta, která má nejspíš správně znít „Navštívili nás naši hodní strýcové a tety“, se zase příliš nehodí do českého prostředí, kde rozhodně nemáme klanová společenství a (až na výjimky) příliš rozvětvené rodiny. Věta „Koupili jsme si čerstvé červené jablko“ se do aktuálního českého prostředí naopak hodit může vzhledem k rostoucím cenám a stále menší kupní síle průměrné české rodiny. Alespoň, že na to jedno jablko měsíčně to vyjde. Malá představivost mi ale opět nedovoluje pochopit větu „Babička uvařila chutné hovězí polévky“. Že by jednu pro rodinu a druhou pro hosty a rozdělila je, protože do té druhé třeba plivla? Nevadí, hlavně že byla pořád chutná.
A má nejoblíbenější věta na závěr „Včera líný kocour pomalu spal na pohodlném polštáři a malá štěňata si hrála s míčem“. Jaképak to asi je spát pomalu? A jaké to je spát rychle? A spím vůbec správnou rychlostí??
Na to mi tenhle test asi neodpoví. Nevadí, snad dokážu usnout i bez toho. Škoda, že za našich časů bývaly školní testy tak nudné.