Článek
Kina jsou nedílnou součástí naší historie posledního století. Mnozí z nás v něm byli na svém prvním rande, chodili do něj s kámoši nebo o víkendu s rodinou.
Poslední dobou však mnozí předpovídají, že konec kin se blíží. Vytlačují je totiž především streamovací platformy, ale to není jediný problém.
Lidem se kupříkladu do kina ani nechce a radši si užijí film v klidu sami doma. Mačkat se v sále plném lidí na bakteriemi posetém sedadle, zatímco vám někdo za hlavou křoupe popcorn, holt není pro každého.
Kina v dnešní době možná nejsou ani tou nejlevnější formou zábavy, cena vstupenek se často šplhá ke dvěma stovkám korun, v lepších kinech i více.
Navíc dnes filmový průmysl, především Hollywood, není schopen konkurovat záplavě filmového braku a snaží se vyškrábat z šedivé průměrnosti. Přestože se za poslední dobu našli filmové hity jako Duna, Barbie, V hlavě 2, Deadpool & Wolverine nebo Oppenheimer, nenajde se moc dalších filmů, jež by stály za řeč.
Nic neusnadnila ani stávka herců a scénáristů, kteří se báli, že jim umělá inteligence sebere práci. Ránou předchozích let byla též covidová pandemie, kdy se kina kompletně uzavřela a poté nějakou dobu jela v omezeném provozu, než se opět vše navrátilo do starých kolejí, dle pracovníků kin ale není nic jako dřív, zájem poklesl.
Streamovací platformy jsou jenom posledním hřebíčkem do rakve. Někdo si klidně počká pár týdnů, než se film objeví na internetu. Toto časové rozmezí mezi premiérou v kině a internetovým streamem mi přijde příliš malé, v tuzemsku je navíc občas ještě menší. Filmový průmysl si tak akorát střílí do vlastní nohy.
Co naopak pomáhá naplnit kinosály, jsou sociální sítě. Amatérských filmových kritiků je na internetu víc než dost a filmové rozbory, recenze nebo zajímavosti jsou na internetu jedno z nejoblíbenějších témat. Tito internetoví oblíbenci mohou filmům pomoct a doporučit je svým divákům, v některých případech i zcela strhat (ale kdo z vás se chce dívat na laciné horory, kde Medvídek Pú vraždí bandu teenagerů).