Hlavní obsah
Názory a úvahy

V kolika letech jsou děti schopné přebírat zodpovědnost za své činy?

Foto: Pexels

V jakém věku jsou děti schopné zvážit následky svých činů? Školy nejsou často ochotné cokoliv udělat, i po naléhání, aby šikaně zabránila. Co s tím udělat? Zakázat sociální sítě? Lépe proškolit pedagogy o šikaně? Snížit hranici trestní odpovědnosti?

Článek

Kdy jsou děti schopné přijmout zodpovědnost za následky svých činů?

Vrhnou se na svého vrstevníka, kopou ho, mlátí a vše si natáčí na mobil. Pak se svým činem chlubí na sociálních sítích. Rodiče často se školou řeší vleklé problémy a násilné chování ze strany spolužáků. Kolik takových případů se musí ještě stát, aby se takové problémy začaly řešit? Kde je Achillova pata českého školství?

Zakázat sociální sítě?

Je snadné jako první obviňovat sociální sítě, protože ty jsou metla lidstva! Co s tím jenom udělat? Zablokovat sítě dětem, přestože snadno mohou lhát o svém věku nebo si pořídit VPN cizí země, kde nejsou sociální sítě mladistvým zapovězené? A přece když se nad tím zamyslíte, šikana existovala dávno před nimi.

Kde začíná šikana?

Důvodů, proč začne být dítě šikanováno, je mnoho. Jakákoliv drobnost se může stát terčem jeho šikanátorů. Nejpřímočařejší je, zaměřit se na fyzické rysy. Obezita, vychrtlost, zrzavá barva vlasů, barva pleti, velký nos, uši jako plácačky, nešikovnost ve sportech… Za co se posmívali Vám?

Častěji jsou také šikanováni introverti, jejich zamlklost, odtažitost a submisivita, nahrávají k tomu, aby se stali třídními otloukánky. Mnohdy jsou taky chytří a mají skvělé známky. což může být dalším hřebíčkem do rakve.

I v některých školách v České republice děti nosí školní uniformy, jejich nespornou výhodou je jednotnost a uniformita. Děti si nezávidí a nikdo se nechlubí značkovým oblečením, které si jiní nemohou dovolit.

I finanční situace rodiny ovlivňuje život Vašeho dítěte. Matka samoživitelka nemůže konkurovat ostatním. Nemůže svému potomkovi dopřát to, co mají děti, kterým se věnují oba rodiče a dopřávají jim nejnovější elektroniku, značkové oblečení, dovolené a lyžovačky nebo nejlepší školní pomůcky.

Druh školy, poloha a kolektiv

Někde se třídní problémy řeší víc než jinde. To podle mě záleží na výše zmíněných faktorech.

V některých případech může být kolektiv třídy pohodový, bohužel například ve třídě výš propadne žák, se kterým jsou věčné problémy. I jediný takový člověk může způsobit rozklad dobrých vztahů ve třídě, stejně jako červ může zničit krásné jablko.

Jindy je už od začátku ve třídě dusná atmosféra, protože si děti zkrátka vzájemně nesednou.

Výjimečně však může za neshody stát i třídní učitel. Je-li od začátku na některé zasedlý a k jiným milý, může se stát, že se žáci takto rozdělí a budou proti sobě vést boje.

Kde se škola nachází a o jakou školu jde, může mít také vliv. Určitě bychom viděli rozdíly mezi průměrnou základkou a kde jakým víceletým gymnáziem.

Kvalita škol, učitelů nebo učebních pomůcek se může měnit kraj od kraje, město od města i čtvrť od čtvrtě. Kolik peněz dávají kraje do svých škol i platové ohodnocení kantorů jsou další ukázkou kvality školství.

Je-li například v okolí spousta zeleně a žáci se mohou o přestávkách volně pohybovat po škole, i mimo ní, a nadýchat se třeba na jaře čerstvého vzduchu na školní terase, působí to lépe na psychiku dětí.

Rozpadlé socialistické školní budovy nepůsobí ani reprezentativně, ani nepodněcují v dětech zájem o učení.

Přístup školy, vyškolení pedagogů i studentů a zaměření na psychiku

V mnoha případech se zdá, že školy nechtějí o šikaně slyšet a zavírají před takovými problémy oči. Mám takový pocit, jakoby mnoho pedagogů ani netušilo, jak takové problémy řešit. Mnohdy především postarší učitelé ze staré školy, kdy jedna facka vyřešila půlku světových problémů, bagatelizují počátky šikany a zaměňují je za obyčejnou klukovinu.

Pokud se od začátku učitelé a žáci mohou podílet na školeních a besídkách o šikaně, zdravém kolektivu apod., mohou společně předcházet problémům ve škole, v kroužcích a nebo mohou pomoct i oběti mimo svou školu.

V dnešní době je i běžnou praxí, mít třídní psycholožku, jenž kolektivně i individuálně s dětmi řeší problémy, které je tíží. Mohou pomoct i v případech, kdy žák nemá nikoho, komu by se s problémy svěřil nebo mu může pomáhat i v případě, kdy se v jeho rodině vyskytnou i mimoškolní problémy (domácí násilí, sexuální obtěžování, rozvod rodičů…).

Snížení hladiny trestní odpovědnosti

Jak byste se tvářili, pokud by byla trestná odpovědnost již od 13 let? Přijde mi, že už jsou nejen učitelé, ale i policie a sám zákon, docela bezzubí, mají-li zasáhnout proti delikventům mladším patnácti let. Objevují se i problémy s mladistvými gangy nebo násilnostmi vůči učitelům ze strany dětí. Po případu, kdy trojice studentů před devíti lety utýrala učitelku Ludmilu, vznikl také systém pravidel, jež zaručuje i ochranu obětem v řadách učitelů.

Mezitím se dál a dál objevují žáci, jenž skáčou učitelům po hlavách, z poznámek nebo důtek si nic nedělají a přístup jejich rodičů je ví než laxní, přece nebudou své zlatíčko v ničem omezovat. Kdy se kdo postaví za učitele v takové situaci?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:
Letní školy
Střední průmyslové školy
Dívčí školy
Školy v přírodě
Střední odborné školy
Útok ve škole
Školní budovy
Zákon o vysokých školách
Česká rada dětí a mládeže (ČRDM)
Kriminalita dětí a mládeže
Status studenta

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz