Článek
Projednávaný recyklační poplatek za komerční tištěné letáky by znamenal jedinou věc. Náklady na jejich uvedení do světa vzrostou, což by mohlo mít za následek nejenom omezení jejich distribuovaného množství, ale mohlo by to vést k jejich úplnému zrušení. Místo tištěných slevových letáků by mohly být k dispozici jen ty elektronické. Dohledatelné na webu, nebo v aplikacích. Proti jsou hlavně senioři.
Ekologie v hlavní roli
Tištěné slevové letáky představují významnou ekologickou zátěž na několika úrovních. Prvotním problémem je spotřeba papíru. Pro výrobu papíru se používá dřevo, což vede ke kácení stromů, a tím k degradaci lesních ekosystémů. Každý strom, který je poražen, znamená ztrátu životního prostoru pro mnoho druhů živočichů, a tím i snížení biodiverzity. Lesy hrají klíčovou roli v zachytávání oxidu uhličitého, takže jejich úbytek přispívá ke změně klimatu. Navíc se při výrobě papíru spotřebovává velké množství vody a energie, což dále zvyšuje ekologickou stopu.
Dalším problémem je použití chemikálií při výrobě a tisku letáků. Během procesu bělení papíru se používají různé chemické látky, které mohou být toxické a při nesprávném nakládání s odpady mohou kontaminovat vodní zdroje a půdu. Tiskové barvy obsahují těžké kovy a další škodlivé látky, které mohou při nesprávném likvidování letáků proniknout do životního prostředí a negativně ovlivnit zdraví živočichů i lidí.
Po distribuci letáků nastává další ekologická výzva v podobě odpadu. Většina těchto materiálů skončí v odpadkových koších, často po krátkém prohlédnutí nebo dokonce bez jakéhokoli využití. Ačkoli je papír recyklovatelný, mnoho letáků se nerecykluje správně, což vede k jejich skládkování nebo spalování. Skládky produkují skleníkové plyny, jako je metan, což přispívá ke globálnímu oteplování, a spalovny uvolňují toxické látky do ovzduší. I když jsou některé letáky recyklovány, proces recyklace sám o sobě vyžaduje další spotřebu energie a vody, čímž dochází k dalšímu zatížení přírodních zdrojů.
Mezigenerační technologická propast
Je jasné, že z pohledu ekologie nejsou tištěné slevové letáky ideálním nositelem informací a jakoukoliv snahu o jejich omezení by měl rozumně smýšlející člověk vítat. Pravdou je, že dnešní mladé, nebo produktivní generace, se to nijak extra nedotkne. Mobilní telefony, počítače, notebooky, tablety, ty jsou běžnou součástí našich životů a dohledat si konkrétní elektronický leták na tomto zařízení, není a nebude žádný problém.
Ale jinak to už má starší generace. Ne, nechci paušalizovat, nechci házet všechny seniory do jednoho pytle. Čest výjimkám a smekám před těmi, co dokázali naskočit na technologickou vlnu a bez problémů používají počítače, smartphony, platební karty, chytré hodinky a náramky. Jsou ale i tací, kteří podobná zařízení odmítají, tací, která je nevlastní a nejsou ochotni se s nimi naučit. Doteď byli zvyklí si tištěný leták vzít ze schránky, nebo přímo z obchodu a doma ho prolistovat. Pokud leták nebude, co bude technologicky negramotný senior dělat? Zjistí, že se bez tištěných letáků v pohodě obejde.
Na co leták?
Nic proti slevám. Také v nich nakupuji. Proč dávat za kilo masa 200, když můžu dát stovku. Proč kupovat šunku za plnou cenu, když stačí týden počkat a mám ji za polovinu. Ale upřímně, kolik toho takový senior žijící sám nebo ve dvou, vlastně potřebuje, kolik toho týdně nakoupí a kolik potravin doma musí mít do zásoby? A kolik jich denně, týdně nebo měsíčně zkonzumuje?
Slevy přece nezmizí. Ty budou v supermarketech dále. Jediné, co možná zmizí, budou tištěné letáky. Tak se holt technologicky negramotný senior nepřipraví na nákup předem doma, ale vyrazí do obchodu rovnou. A tam ty slevy uvidí. Přece uvidí i díky barevně odlišné cenovce, že by si měl koupit radši akční kýtu než neakční plec. Uvidí, že má ve slevě šunku od kosti, a ne klasickou výběrovou. Uvidí, že je v akci krabice mléka, pytlík cukru, stejně jako uvidí že vejce nebo mouka zrovna v akci není.
Na co dělat metrové seznamy nákupu a syslit potraviny, na co kupovat do zásoby. Pokud chci ušetřit, koupím to, co je v akci, a z toho si vymyslím snídani, oběd, večeři i svačinu. Vzhledem k tomu, že některé letáky mají i desítky stran, je zlevněná stejně dobrá čtvrtka obchodu. Tak holt tento týden nebude plec, protože tu mají patrně v akci jinde, ale uděláme kýtu. V čem je problém?
Člověk má kupovat buď podle toho, na co má chuť (a potom neřeší slevy), nebo podle toho, co je v akci a co zrovna potřebuje. Dělat si zásoby na týdny dopředu podle slevového letáku je přežitek a pozůstatek socialismu, kdy se stalo, že něco i týdny chybělo. Ne, milí senioři, teď se vám podobná věc opravdu nestane.
Anketa
Zdroj: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-konec-papirovych-slevovych-letaku-seniori-ztrati-majak-jak-na-nakupech-setrit-258085, https://medium.seznam.cz/clanek/tomi-forik-konec-letaku-jako-pohroma-nejen-pro-seniory-kdepak-nedelejme-z-nich-technologicke-negramoty-82041, https://medium.seznam.cz/clanek/zdenek-barta-seniori-biji-na-poplach-konec-slevovych-letaku-konec-sveta-80566, https://cnn.iprima.cz/konec-letaku-v-cechach-ministerstvo-planuje-uvalit-na-retezce-poplatky-seniori-nesouhlasi-445008?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu