Článek
Tak, jako je společnost rozdělena politicky na protiruské, proruské nebo neutrální skupiny, je rozdělena i karavanistická obec v oblasti využívání obytných automobilů. Ruští i čínští výrobci se začali zabývat hlouběji výrobou tohoto uživatelsky oblíbeného druhu vozidel a v sériovém provedení produkují poměrně zajímavé modely.
Zatím co čínské společnosti jdou cestou komfortu a využívají elektronicky ovládané příslušenství, ruští výrobci jdou cestou časem prověřených modelů vozidel s praktickým, často manuálně ovládaným příslušenstvím bez aplikací pro chytré telefony.
Jedním ze zajímavých a notoricky známých vozidel je UAZ 2208 Bajkal, lidově zvaný Buchanka. Výroba tohoto vozidla v poměrně nezměněné formě sahá někam do šedesátých let minulého století. Obytný Bajkal s pohonem i na LPG, s nezávislým topením, střešní spací nadstavbou, klimatizací, markýzou a jinými, dnes standardními doplňky, vyjde na necelý milion korun. V základní výbavě pak stojí okolo tři čtvrtě milionu korun českých. Po technické stránce jde o výkonné vozidlo, které se v terénu neztratí. Motor je stejný jako u původního modelu Buchanky. Pohonem je zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 2693 cm3 s 82,5 kW výkonem. Poháněná je standardně zadní náprava pomocí 5rychlostní manuální převodovky, s mechanicky připojitelnou přední nápravou. Standardem je též elektricky ovládaná uzávěrka zadního diferenciálu. Bajkal má propracovaný systém řazení pohonu 2H, 4H a 4L, který zaručuje odolnost a spolehlivost v nejnáročnějším terénu. Velkým plusem jsou také dvě tuhé nápravy typu Spicer. Objednat si tento skvost můžete v troj či čtyřmístném provedení.
Dalším, méně známým, ale v terénu neocenitelným vozem je GAZ GAZELLE BUSINES 4×4. Má benzínový motor o objemu 2700 cm³ s výkonem neuvěřitelných 104 koní. Tedy dohromady nic, co by se dalo považovat za okouzlující. To okouzlení je však skryté pod povrchem, konkrétně pod podlahou. Přesně tam je totiž umístěno to, co dělá Gazelu gazelou. Redukční převodovka, mezinápravový diferenciál a uzávěrka zadní nápravy. Tři nejpodstatnější orgány, u kterých srdce offroadaře zaplesá.
Přestavba GAZzelle byla obrovskou výzvou, kterou jsem z počátku nechtěl přijmout. Nakonec jsem nelitoval. Je neuvěřitelné kam se s tímto vozem v terénu dostanete. Samotná přestavba díky specifické konstrukci vozu nebyla jednoduchá, ale výsledek stál za to.
Auto vyvolávající spoustu protichůdných emocí, fabrikově ochuzené o veškeré moderní vymoženosti techniky, mezi které dnes už neodmyslitelně patří například airbag nebo centrální zamykání nákladového prostoru, dává jeho majiteli železnou jistotu v tom, že co se v autě nenachází, to se cestou určitě nepokazí. Jednoduchá technika, poctivá mechanika, opravitelné kdekoli, a co je nejpodstatnější téměř kýmkoli. Zatímco Gazela na kultivovaných evropských silnicích přebírá jízdní vlastnosti nákladního auta s ideální rychlostí přesunu 80-90 km/h, v okamžiku, kdy se jedno z jejích šesti kol dotkne štěrku, hlíny nebo bahna, mění se na terénní speciál prodírající se i náročným terénem s jistotou divé zvěře. Brutální nájezdové úhly, neuvěřitelná trakce v terénu a podvozek, který žehlí nerovnosti a-la parní válec, jsou aspekty, které dokážou posunout hranice pro dovolenou zvolených destinací.
Třetím rytířem v plné zbroji je Lada Niva. Tu všichni poznáme z dob dávno minulých i dob současných. Oblíbené vozidlo lesníky, zemědělci či geodety nezklame ani karavanisty. Do přestavby tohoto vozu se pustila moskevská společnost Lux Form, která má, mimo jiné, na svědomí i přestavbu vozidla Lada Granta. Obytná Niva zůstává i s nástavbou stále terénním vozem s délkou 4,8 m, šířkou 1,7 m a výškou 2,8 m. Zážehový čtyřválec o objemu 1,7 l s výkonem 63 kW spojený s pětistupňovou manuální převodovkou a pohon všech kol, dělá z auta v terénu spolehlivého parťáka. Sice je to auto jen pro dva, ale s plným komfortem pro cestování. V obytném prostoru najdete koupelnu s toaletou a sprchou i plně vybavenou kuchyňku s chladničkou. Nádrž na pitnou vodu má dostatečnou kapacitu 70 l a odpadní nádrž pojme 45 l vody. Samozřejmostí je nezávislé topení a přídavná baterie. Prodejní cena je v ČR cca půl milionu korun.
Na obytná auta z asijských států, případně i z Ruska, si budeme muset zvykat i na našich silnicích. Cenou i kvalitou mnohdy předčí profesionálně přestavěné dodávky na území EU, kde sice najdete komfort v podobě elektroniky, ale po pěti letech provozu musíte velkou část zařízení obměnit nebo opravit díky používaným nekvalitním materiálům některých dodavatelů. Ale to už je zase jiný příběh…