Hlavní obsah
Názory a úvahy

Konec sdílených koloběžek v Praze

Foto: pixabay.com

Turistická atrakce, výhodná služba pro dopravu městem, praktická pomoc chodcům, nebo jenom zlo?

Článek

Sdílené koloběžky tu s námi tráví už pár let, takže je možné vyhodnotit, jak dalece nám slouží, nebo škodí. Začnu svými poznatky. Cestou do práce potkávám místa, kde koloběžky a kola parkují. Je zajímavé sledovat, jak se nám někde chodníky změnily na parkoviště kol a koloběžek, paradoxně tak, že chodci jsou vytlačeni skoro na silnici. U Smíchovského nádraží je jich opravdu dost. Během dne se to mění, jak si lidé zapůjčují koloběžky a kola k užívání, při jejich návratu už je nedávají spořádaně na místo určení, někdy se tam válí bez ladu a skladu. To je sice neohrožující poznatek, ale jistě by se dala místa rozmělnit, aby chodce neomezovala. Navíc na tom místě, v případě začátku jízdy, je docela provoz na chodníku i na silnici, je tam rušno celý den, nepovažuji to za šťastné umístění.

Těch nedomyšlení je víc. Například ochranné prostředky. Z vlastní zkušenosti mohu napsat, že je to docela praktická věc, manžel mi kdysi koupil motorovou koloběžku a při jízdě na nerovném terénu úraz přišel skoro okamžitě. Praha má dost nerovných povrchů, chodníky, silnice, dlažby, všelijaké překážky, jet rovně je prakticky nemožné. Použití ochranných pomůcek se nabízí, odřená kolena a lokty nejsou žádná vzácnost. Navíc zákon o silničním provozu stanovuje povinnost pro cyklisty pod 18 let nosit cyklistickou přilbu. Když vidím řidiče elektro koloběžky, jak se řadí do provozu na Smíchově mezi auta i autobusy směrem na Barrandovský most, tak mám skoro strach. Mít přilbu je naprosté minimum. I při setkání s koloběžkáři na pěší zóně nebo na Národní třídě, kde se vyhýbají chodcům, mám také katastrofické představy. Ale možná je to jenom profesí, kdy jsem léta hledala katastrofy i tam, kde nikdy nebyly.

Přesto statistika hovoří docela jasně.

V roce 2024 bylo na území ČR evidování 529 nehod s účastí elektro koloběžek. Z toho 2 úmrtí, 36 těžce zraněných a 402 lehce zraněných. Příčiny jsou: nesprávný způsob jízdy, nepřiměřená rychlost, nedání přednosti, významný podíl hraje alkohol, celkem v 279 případech. V letošním roce za prvních 7 měsíců oproti stejnému období roku 2024 stoupl počet nehod o 41 %.

78 % jezdců nemělo při nehodě přilbu (legislativa to neřeší). Z hlediska věku – byli zraněni i senioři, nejvíc nehod však způsobili jezdci ve věku 25-54 let.

Možná není zákaz to úplně nejlepší řešení, snad by pomohla určitá regulace – omezení použití do 18 let, zavést přilby, a především zakázat alkohol. Také určité oblasti nejsou vhodné pro jízdy na koloběžce, centrum Prahy pro to není zrovna stvořené. Ale proč je nenechat v místech, která slouží k odpočinku, relaxaci, kde jsou vybudované cyklostezky a koloběžky se nemusí proplétat mezi davy turistů. Proč se o tom nepobavit? Zakážeme koloběžky a za chvíli se vymyslí jiná podobná služba, která možná nepřinese žádnou změnu k lepšímu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz