Hlavní obsah
Jídlo a pití

Co prozradila čínská studie

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: A. Barešová

Nedávno se mi dostala do ruky kniha Thomase Colina Campbella „Čínská studie“, která vypovídá o tom, jaký vliv má strava na choroby, které nás provázejí životem.

Článek

Autor je americký biochemik, který se specializuje na vliv výživy na dlouhodobé zdraví. Je známý svou obhajobou nízkotučné a celistvé rostlinné stravy. Jeho publikace Čínská studie“ se stala jednou z nejprodávanějších amerických knih o výživě. Je to nejobsáhlejší a nejucelenější studie o zdraví a výživě, které kdy byla v dějinách moderní medicíny provedena.

O tom, že strava velmi ovlivňuje náš zdravotní stav, jsem od mládí přesvědčená. Jednak vlivem studia, jednak sama ze své zkušenosti, kdy mne zdravotní stav donutil částečně změnit své zdravotní zvyklosti a později se efekt dostavil. Ostatně to není nic nového, známe spoustu diet, které musíme dodržovat a nikoli proto, abychom dosáhli štíhlé postavy. To nás učili už ve škole.

Z podkladů, které jsem si za předchozího života nastudovala, jsem se také leccos dozvěděla a za účelem štíhlejší linie jsem také vyzkoušela spoustu rad, které měly být zaručeně zdravé a doporučené jako ten nejlepší životní styl. U některých rad mi zasvítila pomyslná červená kontrolka, kdy mě cosi varovalo, že to není zrovna nejlepší. Móda je totiž vrtkavá a moje generace vyzkoušela mnoho módních způsobů zdravého životního stylu. Proto jsem byla zvědavá, jak to dopadlo právě v této studii, abych si mohla získané informace vyhodnotit.

Upřímně řečeno, ještě jsem to celé nedočetla, ale leccos už si mohu domyslet. A mnohé mě docela překvapilo, protože studie vypovídá, že skutečnost je jiná, než většina doporučení, že i některé směry výživy, které mohou dávat poměrně smysl a jsou možná účinné z hlediska hubnutí, mohou ublížit jinak a že pořád máme mnoho zkreslených informací o tom, co je pro nás dobré a co ne.

Autor doporučuje převážně veganskou stravu a v důsledku toho snížený příjem zpracovaných potravin a rafinovaných sacharidů. Jeho hlavní propagované myšlenky jsou, že bychom se neměli spoléhat pouze na doplňování živin jako způsobu výživy a geny jako určující faktory našeho zdraví. Ve svém zájmu bychom měli konzumovat celistvé potraviny rostlinného původu (veganská strava).

Campbell sám dodržuje z 99 % veganskou stravu od roku 1990, neboť spojuje konzumaci živočišných bílkovin s rozvojem rakoviny a srdečních chorob. Tvrdí, že kasein (bílkovina nacházející se v mléce savců) je nejvýznamnějším karcinogenem, který konzumujeme.

Čínská studie

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám