Hlavní obsah
Nakupování

Práva spotřebitele při koupi zboží

Foto: A. Barešová

Narazila jsem na internetu na dotaz týkající se vrácení zakoupeného zboží a uplatnění reklamace, z něhož bylo patrné, že se tazatelka ve svých právech pěkně zamotala.

Článek

A protože se to občas stává každému, i když se to může zdát jako banální věc, tak si to můžeme zkusit rozmotat. Práva jsou trochu odlišná při uzavření smlouvy v obchodě a na internetu.

Spotřebitel má v souvislosti s uzavřením kupní smlouvy spoustu práv. Některá se týkají okolností, které rozhodují o koupi (cena, kvalita, účel užití), některá souvisí s povinností výrobce a dovozce i dalších článků v řetězci (například právo na bezpečný výrobek, právo na informace o výrobku, upozornění na rizika z nesprávného použití výrobku, jeho nesprávné údržby, atd.).

Tak si pro zjednodušení představme, že jsme si vybrali zboží, už máme výrobek zaplacený, vybrali jsme si přesně to, co jsme chtěli a nyní ho chceme užívat.

Pokud jsme to udělali v kamenné provozovně a neuzavřeli smlouvu přes internet, to znamená, že jsme si do prodejny došli, vybrali a zaplatili tam a zboží je pro vlastní potřebu, máme právo si výrobek nechat předvést, požádat o doklad o zakoupení. Když si ho odneseme, máme v případě zjištění vady právo na uplatnění reklamace, tedy uplatnění práva z vadného plnění. Pro ujasnění – předvedení je možné s ohledem na povahu výrobku, doklad o zakoupení má prodávající povinnost vydat na žádost spotřebitele a na žádost spotřebitele má také povinnost vydat písemné potvrzení o povinnostech z vadného plnění (náležitosti může splňovat i doklad o zakoupení). Tyto povinnosti stanovuje zákon o ochraně spotřebitele v ust. § 15 a 16.

Při nákupu pro účely podnikání je však postup odlišný, neboť zákon definuje spotřebitele jako fyzickou osobu, která nejedná v rámci své podnikatelské činnosti. Při následném uplatnění práv z vadného plnění se na takový nákup nevztahuje ust. § 19 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele (ZOS), to znamená, že postup reklamace nemusí být totožný, jak je v něm uvedeno (neplatí například 30denní lhůta na odstranění vady). Postup a vyřízení reklamace se v takovém případě řídí příslušnými ustanoveními zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.

U nákupu v kamenné provozovně za podmínek postupu popsaného shora nemá spotřebitel právo na vrácení zboží do 14 dnů bez důvodu, takové právo lze uplatnit pouze při nákupu prostředky komunikace na dálku (např. internet) a nebo po dohodě, některé obchody to umožňují i po delší dobu. Idea, že si v pěti obchodech nakoupí boty, doma si je vyzkouší ke svatebním šatům a pak nevhodné vrátí, se nevyplatila jedné nevěstě, která spoléhala právě na toto právo. Nakupovala v kamenných provozovnách, kde jí boty následně odmítli vrátit.

Pokud se ukáže, že zboží zakoupené přes internet nebo přes katalog nefunguje a zjistíte to ve 14denní lhůtě, pak je nejjednodušší odstoupit od kupní smlouvy, a to písemně. Pro účely uplatnění práva na odstoupení od smlouvy musíte o svém odstoupení prodávajícího informovat (uvést jméno kontaktu, obchodní název, adresu sídla, telefon, e-mail) formou jednostranného právního jednání (například dopisem zaslaným prostřednictvím provozovatele poštovních služeb, faxem nebo e-mailem). Můžete využít vzorový formulář, není to však vaší povinností. Zpravidla je umístěn na stránkách e-shopu, včetně dalších podmínek pro uplatnění práva. Osobně bych nedoporučovala uplatnění práva bez možnosti později toto prokázat (uplatnění e-mailem tedy není vhodné a dopis posílejte raději s dodejkou). Komunikaci přes SMS nebo telefonicky rovněž nedoporučuji, v případě sporu se obvykle nedá prokázat.

Pokud je již po dvoutýdenní lhůtě a výrobek vykazuje vady, lze uplatnit právo odpovědnosti za vadná plnění. Prodávající má dle § 19 ZOS povinnost vždy reklamaci přijmout, sepsat o tom protokol, vyřídit nejpozději ve 30denní lhůtě, pokud se nedohodnete na lhůtě delší (do lhůty se počítá i odstranění vady). Spotřebitel má povinnost uplatnit právo ihned, jakmile zjistí vadu výrobku. Rozhodně se nevyplatí otálet, či čekat, až se výrobek rozbije ještě víc, aby byla vada ještě větší. Někdy se v praxi stává, že prodávající požaduje po spotřebiteli, aby reklamační protokol vyplnil sám (stává se to třeba u reklamací v e-shopech) a následně se třeba vymlouvá, že kupující toto nesplnil. Tak tuto povinnost spotřebitel nemá.

Aby to nebylo tak jednoduché, tak u zboží, které přebírá dopravce k doručení, může vzniknout vada i v průběhu dopravy. Toto právo se pak uplatňuje jinak, ale tím se nyní nechci zabývat, vše je možné dohledat v občanském zákoníku.

Se svolením http://www.ochranatrhu.cz/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám