Hlavní obsah
Nakupování

Pro aktivní spotřebitele

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: A. Barešová

Aktivní spotřebitel nepotřebuje úřady. Ví, jak výhodně nakupovat a průběžně se vzdělává, takže ho nezaskočí skoro žádná situace. Pravidla se vyvíjí, tak neškodí si některá připomenout.

Článek

Neměl by podlehnout okamžité nabídce a porovnat si výrobek s jinými produkty – nakupující občas pod vlivem lákavé nabídky nebo intuice podlehnou. Kdo je aktivní a porovná s jinými produkty, může nakoupit výhodněji a bez rizik. Největší rizika jsou skrytá v nabídkách, kde je nutné čelit určitému tlaku ať už na předváděcí akci nebo při tvrzení, že nabídka je časově omezená, že obchod bude končit, a podobně.

Při rozhodování o koupi pomocí prostředků komunikace na dálku se nevyplatí sjednávat koupi bez důkladného seznámení s nabídkou – rizika jsou u nabídky po telefonu, či na internetu, často skrytá za anonymním prodejcem. Může být sice lákavá, ale je plná rizik. Například upozornění na nahrávaný hovor je známkou toho, že prodejce si dobře monitoruje vaše reakce, aby váš souhlas později využil jako argument při případném sporu. Nesouhlas vyjadřujte zřetelně a bez omluv. Nákupy pod tlakem bez možnosti porovnání podmínek přináší rizika. U telefonických nabídek je snadné přeslechnout, s jakým subjektem má být smlouva sjednána, a i když ji lze písemně vypovědět, možná ani nevíte, komu.

Prověřit kontakty na prodejce nebo zprostředkovatele služeb – nakupování u anonymních prodejců, popřípadě prodejců poskytujících pouze e-mail nebo telefonní číslo, jsou vysoce rizikové. Po vás chtějí zpravidla osobní informace, adresu, telefon, a proto není ani fair, ani legální prodávat anonymně. Ani subjekt tvářící se seriózně nemusí takový být. Ale v době telefonů, které jsou skoro pořád na síti je pomoc poměrně jednoduchá: na rzp.cz lze podle identifikačního čísla subjekt ověřit.

Neposkytovat osobní údaje – pouliční či telefonní výzkumy často slouží k získání osobních údajů potencionálních zákazníků. Jsou zpřístupněny dalším osobám či subjektům a pravá záminka není sdělena. Taková praktika je v rozporu s dobrými mravy, neboť data jsou využívána k obchodnímu účelu bez souhlasu osoby, která je v dobré víře poskytla. A vlastně ani nemá přehled o tom, kdo všechno je potom využije.

Vyžádat si doklad o zakoupení zboží – to se může jevit jako samozřejmost. Zpravidla to problém ani není, i když pořád existují obchody, které ty doklady běžně nevydávají. Určitě se ale vyplatí si nákupy v e-shopech zálohovat, protože třeba u spotřebičů se může vada projevit na konci tzv. „záruční doby“ a prodávající si může požádat o doklady prokazující datum nákupu. A to může být u některých dokladů problém. Tady se příliš častý úklid nevyplácí.

Tak to bylo jen pár praktických rad z našeho běžného života.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám