Článek
Reportáž o neakceptovatelném chování učitelky vůči předškolním dětem nenechala snad žádné rodiče v klidu.
Máme za to, že naše dítě je v dobrých rukách, má hodnou paní učitelku, která je chápavá, milá, trpělivá a tolerantní.
Jaký nastává šok, když vidíme, že se děje pravý opak.
Ještě horší je, když se to děje zrovna našemu dítěti.
Pro tak malé děti není vstup do školky jednoduchý. Jsou zvyklé být s maminkou, sem tam na písečku nebo procházce, kde je pár dalších dětí. Pak jsou vrženy do cizího prostředí, kde je spousta cizích dětí a neznámé paní učitelky.
Někde se začíná postupným zvykáním, a paní učitelky jsou opravdu trpělivé.
Pro děti to je jistě velký krok, asi jako když jde do školy prvňáček.
Určitě to s sebou doprovází obavy nejen dítěte, ale také maminky. Přesto dětem říkáme, aby se nebály, že tam budou mít nové kamarády a onu „hodnou“ paní učitelku.
Bohužel ne vždy je tomu tak, že paní učitelka je skutečně člověk na svém místě.
Na tuto roli je jistě potřeba mít vše potřebné, zejména také empatii, citlivost a onu trpělivost. Péče se týká velmi malých dětí, která je může velmi ovlivnit do dalších let, a to především psychicky.
Z reportáže jsme se mohli dozvědět, že učitelka v mateřské škole dětem ubližovala fyzicky, křičela po nich a nutila je klečet pod nástěnkou s pravidly, aby konečně pochopily, že pravidla se budou dodržovat.
Ale na pravidla, jak se má chovat pedagog, zřejmě paní učitelka zapomněla. Zde se zřejmě žádná ustanovení dodržovat nemusí.
Později se ohledně této školky ozvala také bývalá paní kuchařka, která byla svědkem toho, že v šatně bylo schválně ponecháváno pomočené dítě.
A aby toho nebylo málo, zjišťuje se, že takových případů je u nás více. A co je nejhorší, rodiče se nedočkají téměř žádného řešení.
Školní inspekce nechá většinou rozhodnutí na řediteli školky. Ten školku buď zavře, nebo dá učitelce jiný postih, který ve výsledku nic neřeší. Případně učitelka přestoupí jinam.
Vyjádření ministra školství Jana Mareše:
Je to hrubé porušení pravidel. Školský zákon hovoří o zajištění bezpečnosti a ochrany a zdraví dětí. Tohle není adekvátní chování a vystupování pedagogického pracovníka. Fyzické násilí do školství nepatří.
Ani my bohužel nemáme dobrou zkušenost.
Když jsme jednou šli pro syna nečekaně dříve, byli jsme zděšeni.
Učitelka nebyla upozorněna zvonkem, protože nás zrovna někdo kdo odcházel, pustil dovnitř.
Jaký šok byl, když jsme viděli naše čtyřleté dítko třesoucí se pod ledovou sprchou a v mrazivém průvanu. Byl tehdy leden. Rty měl úplně fialové a třepal se. Zmohl se jen na větu, že se stydí a je mu zima. Musel tam být už pěknou dobu.
A paní učitelka? V klidu si seděla u kávy.
Když jsme se zjevili ve třídě, začala poletovat a smát se, že nás nečekala a že náš syn se zrovna umývá, protože se počůral!
Tehdy jsme neřekli půl slova a rozhodli se tak nějak tiše vysledovat, co se to ve školce vlastně odehrává. A proč syn ze školky už několikrát utekl. To nám tehdy řekla druhá paní učitelka, která byla naopak velmi hodná a právě našeho syna měla moc ráda.
Netrvalo dlouho a ozývali se další rodiče. Náš syn si nikdy nestěžoval, ale bylo jasné, že se ve školce děje něco, co by nemělo. Ukázalo se, že učitelka děti také pohlavkovala a slovně ponižovala, pokud je tedy nenutila stát pod ledovou sprchou.
Zde naštěstí došlo k okamžitému vyloučení ze školky. Jestli byla přijata na jiném místě, to netušíme.
Podobný případ se odehrál ve školce v Klášterci nad Ohří. I zde dokonce několik učitelek dětem močilo hlavu do ledové vody, schválně zadávaly úkoly, které byly pro děti nesplnitelné a ony je mohly trestat.
Ačkoli ohledně tohoto případu probíhal soud, a vypovídali rodiče dětí, podle paní ředitelky bylo vše v pořádku.
Soud ale nedávno rozhodl, a učitelky dostaly podmínku a zákaz práce s dětmi do věku 6 let.
Toto ale lidi vcelku rozhořčilo:
„Podmínka? Zákaz práce s dětmi do 6 let? Jako, že vlastně nevadí, když někdo s takovým myšlením a přístupem se bude chovat nevhodně ke starším dětem? Po dvou letech v pohodě mohou zase pracovat i s postiženými, i když jsou pro ně očividně něčím podřadným, k nimž nemají žádnou úctu? Co to říká společnosti? Že to bylo nějaké pochybení spíš ve smyslu, že to měly dělat lépe a nenechat se odhalit? Toto totiž není trest, který by byl úměrný tomu, že zranitelní byli vystaveni psychickým i fyzickým útrapám!!! Nemají u dětí ani jiných zranitelných osob (třeba seniorů) co dělat. Do konce života. Myšlení lidí je silně zakořeněno. Jsme 35 let po převratu, žijeme v době spousty vymožeností, ale máme jako společnost silně zakořeněno, že násilí je řešení. Jenže není.“
Vše by měla změnit novela, kde bude jasně stanoveno, co si může pedagog dovolit a co ne. Vše má být zcela jasným záchytným bodem pro to, aby soudy, ředitelé i policie věděli, že se jedná o porušení práv dětí. Psychické a fyzické tresty budou zakázány.
Jaké stopy to zanechává na tak malých dětech je snad každému soudnému člověku jasné. Navíc po takovéto zkušenosti se už dítě bojí i dalšího kroku, a tím je nástup do školy. Zde bohužel nastává někdy navíc i velmi diskutovaná šikana. A je zřejmé, že nejjednodušším terčem bude právě dítě, kterému se ve školce děly nepěkné věci a ono je uzavřené, tiché a často má strach se bránit.

šikana
Necitlivým zacházením ve školce je zastaven správný psychický vývoj. Z dítěte se stává nesebevědomá oběť, která může mít různé poruchy.
Zdroj:
https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/604424-rev-pohlavky-klecici-deti-rodice-odhalili-otresne-praktiky-ve-stredoceske-skolce
https://nasregion.cz/ucitelky-ve-skolce-udajne-tyraly-deti-nutily-je-do-jidla-a-polevaly-je-studenou-vodou-391640/