Hlavní obsah
Aktuální dění

Brian May rytířem a zase ten Timothy Snyder

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Yale University

Rusáci si vyskakovali v OSN a byli těžce uzemněni historikem Snyderem a Brian May se potkal s Karlem III. a byl u toho i meč! To nejzajímavější z minulého týdne v mém pravidelném newsletteru.

Článek

Ve světě Akordů je k stále dispozici rozhovor se zakladatelkou platformy Pickey Denisou Hrubešovou – můžete si ho pustit na YouTube nebo poslechnout na všech podcastových platformách. Zároveň jsem v minulém týdnu natočil a v následujícím týdnu vydám podcast, který se bude skoro výhradně věnovat Polsku. Proč? Byl jsem v sousední zemi poprvé na výletě půl roku před válkou, a potom následně loni několikrát v rámci pomoci uprchlíkům. A Polsko mě v mnoha ohledech nadchlo. Tak jsem si o něm chtěl popovídat s někým, kdo ho dobře zná. Snad nadchneme i vás.

Jinak když jsem si zařizoval podcastové studio v Domě Radost, měl jsem skutečnou radost z toho, na jaké fajnové adrese se budu pohybovat. Teď, když mám přes ulici VŠEpřes chodbu ÚSTR, bojím se trochu, aby mi nezačalo strašit v hlavě taky…

Sir Brian May

Nevěřte ničemu, co se zdá být zjevné. Baťova vila ve Zlíně je fascinující barák, v rámci festivalu filmů pro děti a mládež jsem tam zažil pár docela fajnových večírků (ano na festivalech pro děti se kalí nejlíp) a nikdy jsem nepochyboval, že ten dům stavěl slavný architekt Jan Kotěra, jehož tvorbu mám rád natolik, že jsem se v jiné jeho stavbě i ženil.

A ono prd! Kotěra tu sice nakonec zařizoval interiéry, ale celý dům má na svědomí místní stavitel František Novák, o kterém jste pravděpodobně nikdy neslyšeli, ale deset let na začátku 20. století byl třeba starostou Vizovic.

Mimochodem, prohlídky vily jsou možné každou první neděli v měsíci. Objednejte se předem a vyražte.

Dr. Brian May, astrofyzik známý též jako kytarista kapely Queen, už není doktor May, respektive už byste ho neměli oslovovat doktore, ale sire Briane. Pokud bych s ním měl ještě někdy vést rozhovor jako před sedmi lety, musím na to myslet! Ano, britský král Karel III. pětasedmdesátiletého hudebníka v Buckinghamském paláci pasoval na rytíře.

Brian May tak následuje celou plejádu slavných muzikanty. Šlechtickým titulem se mohou pyšnit například Bob Geldof, Paul McCartney, Ringo Starr, Elton John, Mick Jagger, Ray Davies (z The Kinks), Barry Gibb. Ale také Bono nebo Plácido Domingo, byť kvůli tomu, že nejsou Britové, je jejich titul pouze čestný.

Celý život hrajete v Queen a nakonec vás na rytíře pasuje král!

Rusové jako oběti?!

Rusové svolali zasedání Rady bezpečnosti OSN, aby fňukali nad „rusofobií“, tak byl přizván také uznávaný historik Timothy Snyder, aby je rozebral na atomy…

V jednom z minulých newsletterů jsem doporučoval sérii Snyderových přednášek o historii Ukrajiny. U chlapa, který se pro své zaměření naučil mluvit pěti jazyky a číst více než deseti, se není čemu divit, že trapné výtky agresorů i v OSN totálně rozmetal (anglický originál).

Anketa

Podporujete Ukrajinu (finančně, materiálně nebo dobrovolnickou činností)?
Ano, pravidelně.
25 %
Ano, pomáhal jsem na začátku invaze.
75 %
Ne, nemám prostředky ani čas.
0 %
Ne, nezajímá mě to.
0 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovali 4 čtenáři.

Mezi deseti akcemi, kterými Rusové sami jen v loňském roce způsobili sobě a své kultuře největší škody, jmenuje například „trvalý výcvik nebo výchovu Rusů k přesvědčení, že genocida je normální“. Pokud angličtině nevládnete dostatečně, Snyderův proslov přeložil Voxpot.

Mohu-li doporučit i jeden cizí placený příspěvek, pak Michal Stehlík a Martin Groman v bonusové části epizody podcastu Přepište dějiny o Riegerovi rozebrali na prvočinitele prokremelské blábolení Soni Pekové. (Lákadlo: Ježíš Kristus byl podle ní Slovan!)

Rytíři pro charitu

Napadlo vás při čtení o rytířském pasování Briana Maye, na které písni se podílelo nejvíc Britů oceněných titulem GBE (Grand Cross of the Most Excellent Order of the British Empire)? Mě při psaní ano.

Tak vězte, že s nejvyšší pravděpodobností je to charitativní singl Do They Know It’s Christmas? z roku 1984. Napsal ho Bob Geldof, produkoval George Martin (ano, pátý Beatle se stal rytířem v roce 1996) a podíleli se na něm (mimo jiných) budoucí rytíři Paul McCartney, Mick JaggerRod Stewart.

Bavil vás článek? Pravidelný newsletter vám může přistát v mailu každé pondělí. Přihlaste se zde!

Foto: Akordy Václava Hnátka

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz