Hlavní obsah
Názory a úvahy

Neustálé zácpy v Praze jsou mýtus, na okrajích je auto pořád nejrychlejší

Foto: Seznam.cz

Honza Koubek je automobilový novinář, který z titulu své práce už seděl za volantem lecčeho. Bavíme se o Dakaru, vztazích s automobilkami nebo muzice. A o aktuálním tématu – elektromobilitě.

Článek

Honza Koubek funguje jako automobilový novinář více než dvacet let, stál u vzniku časopisu Autocar, byl jedním z tuzemských pionýrů videožurnalistiky a znát ho můžete hlavně z vlastního pořadu Meziplyn.

V podcastu Akordy Václava Hnátka vzpomíná na to, že novinařina nebyla jeho první volba, k autům ho to však táhlo odjakživa. „O střední škole jsem se rozhodoval ještě těsně před revolucí, takže bylo ve hře, jestli nejít na automechanika, ale to byl tehdy obor, kam se dalo dostat jen přes obrovskou tlačenku,“ říká.

Baterie jako zátěž

Na sociálních sítích Koubek vede věčné diskuse o budoucnosti elektromobility, fungování s auty v centru metropole i kouzlu městské cyklistiky.

„Na Národní třídě jsem si půjčil elektrický bicykl, přejel most a na úpatí Holečkovy ulice jsem zjistil, že kolo jede, ale nefunguje v něm ta elektřina. Takže jsem ho tam nechal, protože šlapat Holečkovu nahoru ještě s těžkou baterkou, bych fakt nechtěl. A to je problém – zvlášť při větším rozšíření těhle služeb je logisticky náročné zajistit, aby všechny sdílené motorky, kola a auta fungovaly, a mohli jste se na ně spolehnout.“

Anketa

Jaký způsob dopravy preferujete v Praze?
Auto
47,1 %
MHD
44,1 %
Kolo
2,9 %
Chůzi
5,9 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 34 čtenářů.

I proto si Koubek myslí, že zakázat v širším centru Prahy všechna soukromá auta je nesmysl. „Jedna skupina lidí říká, jak jsou v Praze furt zácpy, nedá se tu parkovat a všichni by měli jezdit MHD. Druhá tvrdí, že MHD je špinavé a plné smradlavých lidí. Přitom v evropském srovnání jsme v obou těhle zónách v těžké pohodě,“ vysvětluje Koubek s tím, že třeba zácpy v Římě nebo Paříži jsou mnohokrát horší a častější u nás. Stejně tak pražská hromadná doprava je relativně čistá a jezdí víceméně na čas. A dojede skoro všude.

„Jasně, z kraje do centra nebo z kraje na druhý kraj je pořád rychlejší auto, a to výrazně. To jsou případy, kdy si rád zaplatím benzín, protože ušetřím třeba dvakrát denně půl hodiny. Ale pohyb po centru zásadně tramvají a metrem,“ dodává.

Rallye na Kypru i noc v iglů

Došlo na řeč i na zážitky, které díky pracovním cestám sesbíral. „Dakar byl největší dobrodružství. V Saúdské Arábii jsem měl půjčený foťák a přežil i jemný pouštní písek. Zničil jsem mobil. Ne v dunách, ale v hotelové koupelně, kde mi spadl na kachličky,“ líčí. „Taky jsem viděl, že se tam společnost vyvíjí mílovými kroky. Mladým dochází trpělivost a ovládání náboženskými fanatiky možná brzo padne. Něco podobného teď sledujeme v Íránu.“

Z dalších akcí vypíchl Auto Show v New Yorku, přespávání v iglů v ve dvou a půl tisících metrech nad mořem v Kaprunu, rallye na Kypru nebo bizarní a potenciálně nebezpečnou story z jihoafrického Johannesburgu.

Rozhovor si můžete pustit na YouTube nebo na všech podcastových platformách. Bonus, kde řešíme elektromobilitu, najdete na Pickey.cz.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz