Proč jsme se ještě nesetkali s mimozemšťany? Důvodů je několik

Foto: Pixabay - KELLEPICS

Existují mimozemské civilizace? A pokud ano, proč se nám s nimi ještě nepodařilo navázat kontakt?

Kdybyste se před sto lety někoho zeptali, zda věří na mimozemšťany, pravděpodobně by se vám vysmál. Dnes se také najdou lidé, kteří existenci života mimo naši planetu zásadně odmítají, ale zároveň tu jsou tací, kteří mají opačný názor. Ať už má pravdu jedna, nebo druhá strana, doposud se nenašel jasný důkaz, který by tuto teorii potvrzoval nebo vyvracel. Jestli ale mimozemšťané skutečně existují, proč nám o sobě ještě nedali vědět?

Jsme ve vesmíru sami

Tím nejjednodušším vysvětlením, které by jistě potěšilo odpůrce celé teorie, je, že žádní mimozemšťané neexistují. Na první pohled by se tento názor zdál být tím nejrozumnějším, ale když se nad ním člověk pořádně zamyslí, musí mu dojít, že absolutně nedává smysl. Odhaduje se totiž, že jen v naší galaxii Mléčné dráze se nachází více než 100 miliard planet – a to je pouze jedna z mnoha galaxií ve vesmíru. Šance, že se život vyvinul jen na planetě Zemi, je tedy dost nepravděpodobná.

Jsme nejvyvinutější civilizací ve vesmíru

Pokud tedy mimozemský život skutečně existuje, je možné, že se s ním v budoucnu setkáme při prozkoumávání vesmíru. Lidstvo by mohlo narazit na planetu, kde bude teprve začínat nová civilizace. Třeba se místní obyvatelstvo bude nacházet teprve v pravěku nebo tam ani nebude inteligentní život a nalezneme pouze bakterie. Je možné, že lidé jsou první a nejvyvinutější civilizací ve vesmíru, takže bychom se nemuseli nikdy s inteligentnějšími druhy setkat. Taková možnost je ovšem také dost nepravděpodobná.

Nechtějí se s námi setkat

Když ještě zůstaneme u objevu méně pokročilého života a zamyslíme se nad jeho důsledky, možná nás napadne, že navázání kontaktu by nemuselo být nejlepším nápadem. Jednak by zaostalejší druhy mohly být agresivní, anebo by jim technologický pokrok vůbec nepomohl, protože by na něj nebyli připravení. Pro nás jako lidstvo by mohlo být zajímavější jen pozorovat přirozený vývoj a nechat ho jít si vlastní cestou. Právě toto by mohl být důvod, proč se s námi pokročilejší mimozemšťané nechtějí spojit. Třeba nás jen pozorují a chtějí zůstat skrytí.

Neví o nás

Další možností je to, že o nás inteligentní mimozemšťané ani nevědí. Vesmír je obrovský a existuje tedy možnost, že se jiná civilizace vyvinula příliš daleko, aby nás mohla objevit. Navíc veškeré signály (včetně světla), která naše planeta vysílá do vesmíru, se pohybují relativně pomalu, takže by mohlo trvat tisíce let, než by dorazily k planetě s inteligentním životem.

Vyhynuli

S novými technologiemi je naše civilizace čím dál vyvinutější a mocnější. Naše činy mají mnohem větší důsledky, než kdysi mívaly. Například ve středověku probíhalo velké množství válek, ale z globálního hlediska nebyl dopad na lidstvo až tak velký. Dnes může spadnout několik atomových bomb a veškerý život tohoto světa tak rázem ukončit. Je tedy možné, že se každá civilizace dostane do bodu, kdy se sama zničí. Pokud se mimozemšťané nepozabíjí navzájem, je tu celá řada dalších možností, jak vyhubit veškerý život na planetě. Stačí, aby například dopadl meteorit, změnila se intenzita hvězdného záření nebo se zhoršilo klima a život může definitivně zmizet.

Vyplývá tedy, že šance na setkání s mimozemskou civilizací je celkem malá, ale určitě není nulová. Nakonec je tu ovšem otázka, zda by takové setkání bylo prospěšné nebo ne. Jak víme z vlastní historie, i ti vyvinutější umí být agresivní a mohou zapříčinit vyhynutí nebo zotročení méně vyvinutých. Na druhou stranu, setkání s mimozemšťany by mohlo znamenat technologický rozvoj, který by pomohl překonat naše problémy. Ať tak nebo tak, objevení života mimo planetu Zemi by ovlivnilo vývoj lidstva ohromným způsobem.

Anketa

Proč jsme ještě nenavázali kontakt s mimozemšťany?
Neexistují
Jsme nejvyvinutější civilizací ve vesmíru
0 %
Nechtějí se s námi setkat
66,7 %
Neví o nás
Vyhynuli
Jiné
33,3 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovali 3 čtenáři.

Anketa

Dopadlo by setkání s mimozemšťany dobře?
Ano
Ne
100 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovali 3 čtenáři.

Doporučované