Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Už žádní zlí šéfové. Richard Branson dokázal, že dostat ze zaměstnanců to nejlepší jde i po dobrém

Foto: Wikimedia Commons - Gulltaggen 2010, Creative Commons Attribution 2.0 Generic

Sir Richard Branson

Existují příběhy o tom, jak velcí vizionáři dřou ze zaměstnanců kůži, nutí je pracovat od rána do noci a jejich emoce a potřeby neberou v potaz. Zakladatel Virgin Group nicméně dokázal, že i s pozitivním přístupem je možné docílit velkých věcí.

Článek

Určitě jste se za život setkali s nadřízeným, který se nechoval přesně podle vašich představ – třeba toho po vás chtěl moc, neustále kritizoval nebo na vás hledal chyby. Teď nemám na mysli jen šéfy v práci, ale vzpomeňte si třeba na učitele ze základky nebo ze střední. Vybavíte si někoho, kdo byl třeba nespravedlivý nebo vymýšlel nesmyslná pravidla? Někoho, kdo vás ponižoval nebo kritizoval, přestože on sám byl samá chyba? Věřím, že si na někoho takového vzpomenete a pokud ne, gratuluji – musíte mít v životě opravdu štěstí.

Někteří nadřízení mají zkrátka tendenci šikanovat své podřízené. Možná se domnívají, že na to mají právo – jsou přeci nadřízení. Navíc zvýšit si sebevědomí na lidech, kteří musí poslouchat, je jistě skvělý bonus. Rozhodně se ale najdou i takoví šéfové, kteří jsou přísní na podřízené, ne protože rádi ubližují ostatním, ale protože jsou motivovaní dosáhnout velkých cílů. Koho mám na mysli? Samozřejmě vizionáře.

Vede krutost k úspěchu?

Je veřejně známou věcí, že Steve Jobs nebyl nejpříjemnějším člověkem pod sluncem. Často křičel na své zaměstnance, kritizoval sebemenší detaily a vyhazov pro něj nebyl složitou operací. Stejně tak Elon Musk nepobral příliš mnoho empatie. Vždy po pracovnících vyžadoval maximální nasazení a pokud někdo šílené tempo nezvládal, mohl se sbalit a odejít. Možná si vzpomenete i na další příklady přísných podnikatelů, kteří sice dokázali zázraky, ale z mnoha podřízených udělali trosky. Třeba jedním z takových je i váš šéf.

Anketa

Jste spokojeni se svým nadřízeným?
Rozhodně ano
25,2 %
Spíše ano
24,5 %
Spíše ne
9,1 %
Rozhodně ne
41,2 %
Celkem hlasovalo 143 čtenářů.

Úspěchy těchto významných vizionářů dokazují, že krutý přístup k zaměstnancům může přinést ovoce. Stojí to ale za to? Řekl bych, že nad touto otázkou se zamýšlí spousta lidí, kteří uvažují o kariéře podnikatele nebo manažera. Příběhů o tvrdém přístupu šéfů je tolik, že to vypadá, jako kdyby to jinak ani nešlo. Naštěstí dala Velká Británie světu podnikatele, který dokázal fantastické věci, a přitom se svými podřízenými zacházel láskyplně a s úctou.

Richard Branson

Zakladatele skupiny Virgin není třeba ve většině zemí západního světa představovat, ale v České republice je situace odlišná. Plno lidí nemá o existenci Richarda Bransona ani ponětí, což je škoda, protože podle mě se jedná o jednoho z nejvíce inspirativních podnikatelů světa.

Nejen, že se mu podařilo vybudovat konglomerát Virgin Group, do kterého patří více než 400 firem operujících v desítkách rozdílných odvětví, ale také se stal miliardářem, přeletěl Tichý a Atlantský oceán v horkovzdušném balónu, přeplul kanál La Manche v obojživelném autě, koupil si ostrov na Britských Panenských ostrovech (British Virgin Islands), byl pasován na rytíře, vytvořil několik charitativních a ekologických organizací a co mě fascinuje ze všeho nejvíc, ve věku sedmdesáti let se podíval do vesmíru v kosmické lodi, kterou vybudovala jeho společnost. Tento výčet by mohl pokračovat dál, ale řekl bych, že pro představu stačí. Richard Branson je zkrátka člověk, který zkouší nové věci, je snad neustále optimistický a užívá si život, jak to jenom jde. Zároveň ale myslí na ostatní a snaží se, aby si i oni užívali a cítili se skvěle, což je dost možná klíčem k úspěchu jeho společností.

Foto: Wikimedia Commons - D. Miller, CC BY 2.0

Zaměstnanci musí mít radost z práce

Říká se, že zákazník je na prvním místě. Ačkoliv se tímto heslem plno firem neřídí a podle toho vypadají jejich služby, pro mnoho podniků se jedná o pravidlo číslo jedna. Richard Branson přišel s lehce odlišnou strategií, která ale ve výsledku odpovídá tomuto ponaučení. Ve Virgin Group totiž na prvním místě není zákazník, ale zaměstnanec. Možná se vám to může zdát nelogické, ale ve skutečnosti to dává dokonalý smysl.

Richard Branson vysvětluje tento přístup tak, že když se postará o zaměstnance, věnuje jim péči a učiní je šťastnými a motivovanými, oni se na oplátku postarají o zákazníky. Musíme si uvědomit, že Virgin jsou především služby a služby jsou zase především o lidech. Když bude zaměstnanec chodit do práce s úsměvem, bude přenášet pozitivní energii i na zákazníky – a to je hlavní.

Lidé potřebují svobodu

Máte rádi, když vám někdo říká, co a jak máte dělat? Samozřejmě pokud jste zaměstnanci, tak se tomuto nevyhnete a ani ve Virgin Group nemají pracovníci absolutní svobodu. Přesto je jejich volnost větší než ve většině dalších firem. Týmy fungují jako samostatné jednotky a vrcholový management se snaží spíš pomoct, než aby diktoval, jak se co bude dělat. Díky tomuto přístupu si zaměstnanci budují lepší schopnost sebeřízení, a to je určitě pozitivum.

Experimentování

Sám Richard Branson vždy rád zkoušel nové věci a také rád riskoval. Ve své autobiografii dokonce vypsal veškeré momenty, kdy se přiblížil smrti – na jednu stránku se to rozhodně nevešlo. Přestože ho tento přístup k životu mnohokrát málem zmrzačil nebo dokonce zabil, přinesl mu mnoho úspěchů. I proto po zaměstnancích Virgin žádá podobný postoj. Chce, aby se nebáli být kreativní, chce, aby experimentovali, aby zkoušeli nové postupy a hledali nová řešení. Pokud neuspějí, není to tak velký problém. Hlavní je, že se aspoň o něco pokusili.

Láska ke značce

Ve Velké Británii patří Virgin mezi nejpopulárnější a nejdůvěryhodnější značky, což se jistě podepisuje i na motivaci jejích pracovníků. Když jdou do práce, vědí, že mají zodpovědnost a že jsou součástí obrovského celku – uvědomují si, že jejich úsilí má smysl. Zkuste se teď zamyslet nad svou prací. Vidíte v ní smysl? Cítíte zodpovědnost vůči značce? Jste pyšní na to, co děláte? Upřímně doufám, že se vám vaše práce líbí, ale je mi jasné, že se najde plno lidí, které jejich zaměstnání spíše připravuje o životní energii, než aby je naplňovalo.

Jak už jsem uváděl, Virgin jsou především služby, takže většina zaměstnanců ví, že jméno značky je na jejich bedrech. To, jak budou přistupovat k zákazníkům, se podepíše na celkovém vnímání společnosti a i proto jsou motivovaní vykonávat kvalitní práci.

Optimismus a pozitivita

Jak Richard Branson, tak zaměstnanci Virgin se snaží ke všemu přistupovat s nadšením a optimismem. Dokonce i když se stane nějaká katastrofa, jako například když vykolejil vlak Virgin Trains nebo když havaroval kosmický letoun VSS Enterprise, každý ve firmě se snažil najít aspoň něco pozitivního, a především situaci ustát. Richard Branson při takových událostech vždy vyjadřoval vděčnost zaměstnancům, že takové momenty zvládli a nenechali firmu napospas osudu.

Je takový přístup správný?

Existuje mnoho způsobů, jak namotivovat pracovníky a těžko se dá odhadnout, který z nich je nejlepší. Šéfové ve stylu Elona Muska sice donutí své podřízené k maximálnímu výkonu a třeba i dosáhnou velkých cílů, ale dost možná zanechají šrámy na zdraví a psychice podřízených.

Když se ale zamyslíme nad pozitivním přístupem ve stylu Richarda Bransona, může nás napadnout, že takový systém nemůže dost dobře fungovat. Lidé bývají líní a nechtějí pracovat na plný výkon. Každý si rád odpočine a proč by se dřel? Pracovníci, na které se nekladou velké nároky a vychází se jim neustále vstříc, mohou postrádat disciplínu a třeba ani nebudou dosahovat tak dobrých výsledků, jakých by mohli. Virgin Group je nicméně důkazem, že i pozitivní přístup může být úspěšný.

Každý šéf se zřejmě musí rozhodnout sám, jaký systém zvolí. Někdo možná přirozeně táhne spíš k autoritářství a má tendenci diktovat lidem život. Jiný naopak dovolí podřízeným dělat věci po svém a plete se jim do života jen minimálně. Řekl bych, že jak šéfům, tak zaměstnancům mohou vyhovovat jiné styly řízení, a proto také záleží, jací lidé se potkají. Jeden univerzální přístup, který by za všech okolností vedl k úspěchu, dost možná ani neexistuje.

Branson, R. (2017). Finding my virginity: The New Autobiography. Penguin.

Inc. (2016, March 4). Richard Branson: Put your staff 1st, customers 2nd, & shareholders 3rd | Inc. magazine [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=NPiCYoX-S_I​

Pendexter, M. (2019, June 21). This is How Richard Branson Motivates His Team. Ezzely Blog. https://blog.ezzely.com/this-is-how-richard-branson-motivates-his-team/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz