Článek
Slogan společnosti Bark Air zní: „Jsme tu, abychom způsobili revoluci v létání pro psy. 100% skutečná letecká společnost pro psy“.
Inaugurační let této nové boutique letecké společnosti se uskutečnil 22. dubna na trase New York – Los Angeles a reálný provoz byl zahájen 23. května. Na palubě bylo šest psů různých plemen od čivavy po zlatého retrívra a jedenáct lidí.
Společnost je dceřinou společností firmy BARK zabývající se zejména online prodejem psích produktů. CEO společnosti Matt Meeker je skutečným milovníkem psů a na tomto nápadu prý pracoval mnoho let. Jistě, takový obchodní záměr není otázkou měsíců.
S hubem na soukromém terminálu New Yorského letiště Westchester County Airport (HPN), první linky směřují nejen do Los Angeles, ale také do Londýna a brzy se má přidat Paříž. Společnost slibuje rozšíření spojení s dalšími domácími, což znamená americkými, tak mezinárodními destinacemi.
Abyste se ale nedomnívali, že se dostanete na Heathrow, Gatwick, Charles de Gaulle nebo Orly. Ve všech případech se jedná o malá soukromá letiště, ovšem v metropolitním dosahu. Takže pokud poletíte do New Yorku z Londýna, budete se muset nejprve dostat do Biggin Hill (BQN), či z Paříže do Le Bourget (LBG). Společnost ale na svých webových stránkách nabízí službu pozemní přepravy do okruhu 30 mil v ceně letenky.
Pro upřesnění uvádím, že lety společnosti Bark Air nepřepravují pouze zvířata, ale ke každé prodané letence se automaticky vydává i přepravní doklad pro lidský doprovod a lze prý zakoupit i další.
Tady ale platí jedno významné omezení, které je vzhledem k charakteru pasažérů zřejmě pochopitelný. Zatímco pro psy neexistuje pro lety žádné věkové či váhové omezení, lidský pasažér musí dosáhnout alespoň 18 let věku, takže rodina s dětmi se prozatím za dobrodružstvím společně nevydá.
Společnost hlásí, že kabina je designovaná maximálně pro 15 psů s doprovodem, ale že kvůli pohodlí neprodávají víc než 10 letenek na jednotlivý let.
Jak takový let, alespoň podle stránek společnosti, vypadá? Nečekejte, že poletíte přeplněným Boeingem nebo Airbusem a psa si strčíte někam pod nohy. To koneckonců můžete udělat s některými aerolinkami už teď. Pokud tedy váš pejsek má maximálně 8 až 10 kg i s přepravkou a máte jej předem schváleného a rezervovaného. Nová společnost využívá ke svým charterovým letům typ letounu Gulfstream G5s.
Bark Air do toho šlápli zostra. Jejich lety jsou totiž skutečně zařízené pro psy, kteří jsou hlavními pasažéry, nikoli trpěnou možností.
Kabina je prosycená uklidňujícími prvky, hudbou a vůní levandule. Palubní personál netvoří letušky, ale „concierge,“ což už samo o sobě dodává pocit luxusního soukromého, spíš než veřejného letu, přestože se společnost pyšní charakteristikou veřejné charterové přepravy.
Takže tento „concierge“ má připravenou kabelu s uklidňujícími dobrotami, které budou dozajista obsahovat heřmánek a Valeriánské kapky, také pochopitelně pytlíky na exkrementy a vše ostatní, co je k cestování se psem zapotřebí.
Nevím, zda servírovací stolek obsahuje kávu a víno pro lidský doprovod, ale vzhledem k ceně letu bych si vsadila i na šampaňské, ale rozhodně nepostrádá vodu a vývar z kostí pro čtyřnohé pasažéry, kterým se servíruje během vzletu a přistání kvůli možnému diskomfortu v uších.
Během letu samotného je pak samozřejmostí nabídka dobrot a pamlsků v obalech s logem letecké společnosti.
Zážitek začíná už při zakoupení letenky. Jakmile si cestu zarezervujete, budete kontaktováni zaměstnanci společnosti, aby s vámi probrali detaily cesty a vybrali pro vás a vašeho psa to nejlepší umístění v kabině. Pravda je, že za cenu, kterou celá paráda stojí, by se dal individuální přístup očekávat. V tomto případě má ale jejich zájem spíše logistické důvody v rozmístění pasažérů tak, aby let proběhl co nejklidněji.
Pročetla jsem si sekci často kladených otázek a odpovědí na portálu letecké společnosti a docela jsem se pobavila.
Otázka, zda jsou na palubě klece pro psy, najdete jednoduchou odpověď: „Pro lidi možná. Pro psy rozhodně ne!“
A vodítko? Stejně jako pro nás, platí nutnost připoutání zvířete při vzletu a přistání. Zbytek letu by měl být pes pod kontrolou svého páníčka, a hlavně by neměl rušit ostatní psy, kteří by třeba chtěli odpočívat.
Příběh stojící za zrodem letecké společnosti je také velmi zajímavý. Matt Meeker totiž měl německou dogu, se kterou, jak si umíme představit, bylo velmi těžké se na větší vzdálenosti přepravovat. Pes musel tudíž vždy nakonec skončit v prostoru pro cargo. Matt si proto cestu svého psa vyzkoušel na vlastní kůži. Sám sebe přepravil v totožné kleci při letu z Floridy do New Yorku a svoji stresující zkušenost zdokumentoval.
Jistě byl jeho počin součástí marketingového plánu, ale i tak mu to lze přičíst k dobru a velké odvaze.
Ze všeho, co je dosud o nové letecké společnosti známo, svědčí o tom, že lety skutečně nejsou navržené pro lidi s psí společností, ale pro psy s lidským doprovodem, a vše do nejmenšího detailu je promyšleno tak, aby se cítili dobře hlavně oni.
Americký Bark Air se vydal nevyšlapanou cestou. Běžná letecká přeprava se psy se může stát hudbou budoucnosti, zatím je ovšem v plenkách a zdaleka ne pro každého. Uvidíme, jak to nakonec celé dopadne.
Zřejmě vás teď bude zajímat cena za takový let s vaším psem. Asi nepředpokládáte, že to bude levná záležitost, ale současný tarif vás možná porazí.
Na stránkách Bark Air jsem si cvičně zadala odlet z Londýna do New Yorku 9. srpna. Pokud se chcete na tuto cestu vydat, odlétá se ve 12 hodin v poledne a do New Yorku dorazíte v 15 hodin místního času. Ještě je volných 7 letenek, takže máte šanci. Pokud máte ovšem k dispozici 8 tisíc amerických dolarů.
Cena letenky je zřejmě pevně stanovená, protože let v listopadu stojí stejně. Pochopitelně se jedná o letenku jednosměrnou, takže pokud se chcete i vrátit, počítejte s dvojnásobkem.
Dostat se do Londýna se psem z Čech může být trochu svízelné vzhledem ke složité přepravě zvířat do Velké Británie, takže je lepší zkusit Paříž, kam dojedete autem. Lety se dají koupit až od října a jsou o něco dražší. Letenka do New Yorku stojí 8.500 USD.
Zřejmě vás napadne, že je tu opět něco jenom pro vyvolené. Já bych ale tak pesimistická nebyla.
Ač bych takový let sama ráda zažila, vzhledem k ceně se mě rozhodně netýká. Ale nezapomeňme, že je to počin vskutku pionýrský a existuje velká pravděpodobnost, že s rostoucím zájmem, přidáváním dalších linek a zcela jistě přibývající konkurencí, se takový typ cestování stane dostupnějším. Jako je to se vším novým.
Vizionáři Richardu Bransonovi a jeho Virgin Atlantic dávám tak dva roky, než přizpůsobí na svých dovolenkových letech část kabiny výhradně pro psy. Takový business si jistě nenechá ujít. A kdo ví? Třeba budou za pár let běžné i podobné nízkonákladové letecké společnosti.
Sama za sebe přeji Bark Air úspěšnou cestu, i když zcela určitě nebude jednoduchá. Už jenom za ten skvělý nápad.