Hlavní obsah
Lidé a společnost

Tak tu knížku už nenapíšu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Alex.Konečný

Norbert Lichý v pauze natáčení filmu Sedm dní hříchů.

Norbert Tichý sám veliký, přitahoval drobné, nabízí se prvoplánová fráze. Ale ono to bylo složitější.

Článek

Osobně jsem se s ním setkal při natáčení filmu Sedm dní hříchů, kde hrál jednoho z party gardistů. Při natáčení jsme měli každý svoje starosti, ale při pauzách nebylo lze jej přehlédnout. V zázemí filmového štábu měl svoje místečko, kelímek s kávou a suitu posluchačů. Moc toho nenamluvil, ale svými poznámkami spouštěl výmluvnost svých spolustolovníků, kteří se předháněli, kdo dá lepší historku. Jinak jsem Norberta znal spíš jako televizní divák a z místních zpráv o dění v kultuře. Bo Ostravaci oba. Asi před rokem mi známá, známá spisovatelka, navrhla, abych o Norbertovi Lichém napsal knížku. „On je teď docela vidět, dostal Thálii, tak by to mohlo vyjít. Ale já to z Prahy mám trochu z ruky a ty bys to psaní taky zvládl.“ povídala. Zvládl, zvládl. Ono se to řekne „napiš knížku“, ale je rozdíl psát do šuplíku, případně samizdat pro pár známých, a psát pro vydavatele. O někom. Ale byla to výzva. Oživil jsem kontakty na lidi ostravské kultury znalé, zmobilizoval své kulturní nevědomí, sociální a jiné informační sítě. A takto ochytřen vyrazil za Mistrem. Podle očekávání se udál spíš monolog, ve kterém jsem Mistru nastínil svůj záměr, zachytit jeho vzpomínky, úspěchy a vše, co by jeho příznivce mohlo zajímat. On ten nápad akceptoval přikyvováním hlavy. Pak ale řekl tu nešťastnou větu: „A není to brzo?“ Na to se těžko hledá motivační odpověď. Ale jako titulek pro onu knížku to bylo dokonalé! Na tom jsme se shodli. A dohodli se, že si zavoláme. A pak přišly svátky a po svátcích leden 2024. Norbert Lichý zemřel.

A tak mi zbyla jen parafráze. Když o lásce se říká, že „Nikdy není pozdě začít.“, u vzpomínek by se dalo říct, že „Nikdy není brzy vzpomínky zaznamenat“.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám