Hlavní obsah
Lidé a společnost

Ve svých třiceti si nejsem jistý, jak bych se zvládl znovu seznámit

Foto: Kristina Litvjak/unsplash.com

Algoritmy sociálních sítí rozhodují o tom, co vidíme. Co když ale určují i to, jak bychom se měli seznamovat?

Článek

Nepatřím mezi úplně typické třicátníky, respektive nikdy jsem tak úplně nezapadal mezi vrstevníky. Se svou drahou polovičkou jsem se seznámil v roce 2015, zadaný jsem tedy zhruba 10 let. Zadaný jsem spokojený, jen samotná představa toho, že bych se měl seznamovat znovu, akorát o 10 let později, mě doslova děsí – teď už znám i důvod proč.

Kočičky, pejsci a humor

Stejně jako většina lidí mé generace jsem aktivní na Instagramu. Na Facebook nejsem ani příliš starý, ani příliš mladý – jsem zkrátka ve věku, kdy ho vnímám hlavně jako sbírku převážně bizarních profilů.

Instagram je ideální místo pro sdílení a pro rychlou komunikaci, oceňuji možnost zabezpečení účtu a, pokud chcete, sledovat vás může jen ten, koho určíte. Naopak vy můžete sledovat celý svět a rovněž i to, co ten celý svět dělá. Nebo alespoň to, co chce, abyste si mysleli, že dělá – rozumíme si, že?

Moje rána začínají rutinou v podobě zapnutí Instagramu, přečtení pár zpráv a poté chvilkového bloumání po záložce „Prozkoumat“. Jen pár minut, než mi nastartuje mozek. Možná to víte, možná ne, ale ona záložka se po čase naučí to, co rádi sledujete (na jakých videích se zastavujete delší dobu), a postupně vám tento přehled personalizuje na míru. Často tam tedy vidím prapodivná videa psů a koček, kteří se mstí svým majitelům, nebo humorné scénky – ano, to by klidně mohlo odpovídat, ráno nic náročného, a to Instagram moc dobře ví.

„Klubíky“ a lajky

I když Instagram moc dobře ví, co vás zajímá, stále je to záložka „Prozkoumat“, a tak se algoritmy zuby nehty snaží nabídnout vám i něco mimo váš typický záběr. Je to logické a pokud byste si přečetli (celé) Smluvní podmínky, dozvěděli byste se, že s tímto postupem souhlasíte.

Poslední dobou se mi mezi mým oblíbeným obsahem začal objevovat obsah se slečnami, které velmi nápaditým stylem lákají na svůj „klubík“. Zpočátku jsem nechápal, a to i přesto, že v posledních několika letech se pohybuji v on-line prostoru a ne někde v jeskyni.

Postupem času mi došlo, že slečny mluví o svém OnlyFans profilu, kde prodávají vše, co si jen dokážete představit. Ano, jsou to obchodnice, které moc dobře vědí, jak algoritmy fungují.

A zase ten algoritmus

Netrvalo to moc dlouho a Instagram naznal, že se mi trochu mění záběr toho, co mě baví – najednou byla moje záložka „Prozkoumat“ víceméně plná slečen, které velmi chytlavě lákaly na svůj „klubík“. Poslední video mě pobavilo asi nejvíce, slečna totiž začala polemizovat:

„Opravdu si koupíš máslo za 70 Kč na pár dnů, když můžeš mít můj klubík na celý měsíc?“

Logiku to má, přeci jen, Češi rádi ušetří a mají rádi výhodné nabídky.

Přesně v ten moment jsem zjistil, že je něco špatně - určitě se mnou, částečně s Instagramem, ale i se slečnami, které si myslí, že je normální prodávat se a výhodnost koupě přirovnávat k cenám předraženého másla.

Možná je zde i nějaký průsečík, protože každé zboží má z podstaty svého kupce.

Zpět k humoru, pejskům a kočičkám

Přesvědčit Instagram o tom, že vás slečny z klubíků reálně nezajímají, jen jste zůstali v šoku a nemohli si pomoci, není zrovna snadné. Algoritmus dál nabízel videa slečen, které čím dál sofistikovaněji vysvětlovaly, proč je nákup jejich obsahu výhodnější než kdeco.

Instagram sice v beta verzi nabízí funkci Reset suggested content (resetování navrhovaného obsahu), ovšem není přístupná všem. Co tedy dělat? Je to dřina – videa, která vás (už) nezajímají, můžete zkoušet označit možností Nemám zájem, případně můžete cíleně vyhledávat obsah, který chcete vídat - aby tak algoritmus Instagramu pochopil, že se vaše zájmy (opět) změnily.

Jen si připravte dostatek času a trpělivosti.

Prozkoumejme „Prozkoumat“

Moje zkušenost s Instagramem mě částečně vyděsila i tak trochu vyškolila – o tom, co chci a nechci, rozhoduje algoritmus Instagramu více než já. To ale také znamená, že pokud bych byl svobodný a chtěl se seznámit, Instagram by se mi moji snahu pokusil ulehčit způsobem, na který rozhodně nejsem zvědavý.

Kromě Instagramu mě tak trochu děsí i další služby, které se tváří jako ideální místa k seznámení. Ano, mluvím o Tinderu, Badoo a dalších podobných aplikacích. Fungují vlastně na podobném principu jako algoritmus Instagramu, jen trochu plošeji – podle místa, zájmů a věkových preferencí vám aplikace vyhledají protějšky, které splňují vaše kritéria – tedy ta, která si myslíte, že máte.

Skoro se mi až chce říct, že by se dnešní seznamování mohlo výrazně zjednodušit tím, že byste svému protějšku ukázali svoji záložku „Prozkoumat“ na Instagramu – zde se totiž objeví vše, nejen to, co chcete, aby druzí věděli. Následně by si stačilo vyměnit papír, na kterém budou vypsané vaše zájmy, oblíbení interpreti a filmové žánry, a pokud vše klapne (It's a Match!), můžete zajít třeba na kafe.

Tohle nechci. Jsem navíc rád, že nemusím.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz