Hlavní obsah

První železnice na kontinentě: Koněspřežná dráha z Českých Budějovic do Lince

Foto: Pixabay

V roce 1832 vyjela z Českých Budějovic první koněspřežná železnice směrem do Lince. Tento odvážný projekt spojil Čechy s Rakouskem a předznamenal novou éru dopravy, která navždy změnila cestování i obchod.

Článek

Když dnes mluvíme o železnicích, vybavíme si moderní vlaky a rychlé spojení. Ale začátky byly mnohem skromnější – a v českých zemích velmi unikátní. Dne 7. září 1832 byla uvedena do provozu koněspřežná železnice z Českých Budějovic do rakouského Lince. Jednalo se o vůbec první železniční trať na evropském kontinentu.

Tento projekt nebyl jen technickým experimentem, ale i odvážnou obchodní myšlenkou. Jižní Čechy byly bohaté na dřevo a sůl, které bylo třeba dopravovat do Rakouska a dál do Evropy. Do té doby se zboží přepravovalo pomalu – vozy po prašných cestách nebo po řece Vltavě. Koněspřežná železnice, dlouhá přibližně 129 kilometrů, představovala revoluci.

Jak to celé fungovalo? Na kolejnicích, tehdy dřevěných a později litinových, se pohybovaly speciální vozy tažené koňmi. Tyto vozy byly určeny jak pro náklad, tak pro cestující. Pohodlí sice nebylo srovnatelné s dnešním vlakem, ale i tak to byla obrovská úleva – cesta z Budějovic do Lince, která trvala několik dní, se zkrátila na méně než 14 hodin.

Stavba dráhy byla náročná. Vedení trasy přes Šumavu a Novohradské hory si vyžádalo stavbu mostů, náspů a zářezů do terénu. Přesto se projekt, pod vedením Franze Josefa Gerstnera, podařilo úspěšně dokončit. Trať byla rozdělena do úseků a na každém z nich se o přepravu starali kočí s vlastními koňmi.

Koněspřežná železnice měla nejen dopravní, ale i kulturní význam. Pro obyvatele jihočeských měst to byl fascinující pohled – vidět, jak vozy plynule kloužou po kolejích. Někteří lidé si dokonce kupovali jízdenku jen proto, aby si mohli tuto novinku vyzkoušet.

Bohužel, s příchodem parních lokomotiv a moderních železnic ztrácela koněspřežka význam. V roce 1872 byla postupně nahrazena parními vlaky, které dokázaly převézt mnohem více nákladu rychleji a bez nutnosti odpočinku. Přesto však zůstává koněspřežná železnice důležitou součástí historie české dopravy.

Dodnes si tento unikát můžete připomenout v expozicích v Českých Budějovicích či v Bujanově, kde se nachází muzeum věnované právě této dráze. Stala se symbolem lidské vynalézavosti a odvahy pustit se do něčeho, co v té době nemělo obdoby.

Zdroj: Wikipedia

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz