Článek
Byl horký letní den 22. července 1975, když ve viktoriánském domě na Marlborough Street v Bostonu vypukl požár. V hustě obydlených městských čtvrtích nebyly tenkrát požáry vůbec nic výjimečného. Tenhle se měl ale navždy vrýt do paměti široké veřejnosti. Na místo dění se totiž vydal tehdejší fotoreportér deníku Boston Herald American Stanley Forman. A vůbec netušil, že zvěční tragédii, která se nesmazatelně zapíše do historie žurnalistiky.

Snímek získal Pulitzerovu cenu za zpravodajskou fotografii.
Když stanul na ulici před hořícím domem a podíval se vzhůru, nabídl se mu pohled na mladou ženu, která společně s malou holčičkou nejistě balancovala na požárním schodišti v pátém patře. Jen kousek od nich se k nebi valil hustý dým.
Devatenáctiletá Diana Bryantová a její dvouletá kmotřenka Tiare Jonesová musely být bez sebe strachy. Ze střechy se k nim skláněl hasič, který je chtěl vytáhnout do bezpečí. Už už to vypadalo, že všechno dobře dopadne. Jenže v ten okamžik se požární schodiště odtrhlo od cihlové zdi a zřítilo pět pater dolů. Spolu s ním i dvě lidská těla. Fotoaparát Stanleyho Formana tak zachytil nejenom jejich nešťastný pád, ale také výraz strachu, který je tak čitelný v pohledu malé Tiare.
Pro Dianu byl pád z výšky zhruba patnácti metrů fatální. Utrpěla mnohočetná poranění hlavy i dalších částí těla a o pár hodin později zemřela. Tiare dopadla na ni, což jí podle všeho zachránilo život.
Když Stanley Forman později na celou událost vzpomínal, zmínil, že byl připravený fotografovat naprosto rutinní záchrannou akci. Jenže pak se utrhlo schodiště… Nezaváhal a fotil, současně mu ale došlo, čeho je vlastně svědkem, jak sám řekl: „Nechtěl jsem je vidět dopadnout na zem. Otočil jsem se a třásl se po celém těle.“
Formanův dechberoucí snímek vzápětí vyšel v deníku Boston Herald. Současně se kopie dostaly i do Associated Press a následně byly zveřejněny v celkem 128 amerických novinách a řadě médií v zahraničí. Stanley Forman získal za svoje působivé dílo Pulitzerovu cenu za zpravodajskou fotografii a tím dosah černobílé fotky zdaleka nekončí.

Stanley Forman se snímkem, který způsobil takový rozruch.
Tragická událost upozornila na nutnost podrobit detailnímu přezkoumání stávající bezpečnostní předpisy. Konec konců šlo o naprosté selhání v požární bezpečnosti, které odstartovalo velké změny v příslušných zákonech. Samozřejmě rozpoutal takto kontroverzní snímek také rozsáhlou debatu o tom, zda by se podobné fotky měly v novinách objevovat. Dnes už můžeme mluvit o případové studii mediální etiky, konec konců slavná fotka je stará půl století. A názorové tábory bezpochyby nikdy nenajdou společnou řeč. Vždy to bude o nedostatečném respektu k obětem a jejich rodinám na jedné straně a o možnosti odstartovat potřebné společenské změny na straně druhé.
Nejspíš se ale všichni shodneme na tom, že pokud nové bezpečnostní předpisy a protipožární pravidla zachránily desítky lidských životů, má ikonický záběr z Marlborough Street na stránkách novin svoje místo.
Zdroje: