Hlavní obsah
Zdraví

Máte zásoby léku proti průjmu? Protože výpadek bude do konce roku 2025

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Gorodenkoff/Shutterstock

Z léku na průjem se stal svatý grál. Původně měl mít výpadek na pár měsíců, ale nově nebude až do konce roku 2025. Kdo nemá zásoby, těžko si bude hledat náhradu. O tom jsem se sama přesvědčila.

Článek

Mnohem raději bych psala text o tom, jak jsem uběhla maraton nebo vyhrála soutěž Matka roku, ale nic z toho se mi zatím nepodařilo a můj největší „zážitek“ se v minulých dnech odehrával o dost méně poeticky.

Endiaron nebude ještě dlouho

Ráno se probudím a když vstanu, tak se lámu v pase, křeč v břiše a rychle běžím na záchod. A bohužel v téhle místnosti trávím další dny. Panicky hledám, co mám doma proti průjmu. Až na černé uhlí a Smectu nic, žádný Endiaron. Tak do sebe házím, co je a… Nezabírá to. Ještě v létě jsem se plácala do ramen, jak se mi vyhnuly všechny možné cestovní průjmy. A divila jsem se titulkům v novinách, kde se psalo, že Češi panikaří, protože nejsou léky proti střevní chřipce. Teď už tu paniku chápu. Celý den jsem všechno, jenom ne víla, co voní po fialkách, a večer mi je ještě hůř. Je pátek večer, doktorka už neordinuje a na pohotovost nemám odvahu jet, protože nemám horečku ani nějaké horší příznaky. Normálně bych vyrazila do lékárny, koupila Endiaron a problém by byl vyřešen. Zkoumám tedy, jestli má ještě stále výpadek, který začal v létě.

A moje panika se zvyšuje, protože Státní úřad pro kontrolu léčiv (SÚKL), který původně informoval, že lék už bude ke konci tohoto roku, termín posunul. A teď se podržte, lék na průjem, který se v podstatě nedá ničím nahradit kvůli svému unikátnímu složení, nebude až do 31. 12. 2025.

Víkendem se opravdu protrápím. Střídavě se svíjím v křečích a starám o dceru. A snažím se udržet optimismus, že taková očistná a hubnoucí kůra před Vánoci je vlastně dobrá, pokud to tedy přežiju. Ráno v pondělí volám lékařce a zároveň obíhám lékárny.

Černé uhlí na bakteriální průjem nepůsobí

A od doktorky se dozvídám, že když člověk sní něco špatného, tak mu černé uhlí a další volně prodejné přípravky zaberou. Ale když se jedná o střevní chřipku bakteriálního původu, tak mi to nepomůže. Endiaron byl právě přípravek, který působil i proti bakteriím. A všechny rady v létě, že máme zůstat v klidu, koupit si černé uhlí nebo Tasectan a být na dietě, jsou k ničemu. Jediná možnost teď je lék Ercefuryl, který je na předpis. Znova se dívám na stránky SÚKL, jestli alespoň ten je. A ehjle, od 27. října má také výpadek. Nevzdávám se a stejně ho jdu shánět, což je v mém stavu dost dobrodružné a riskantní rozhodnutí.

Lékárnice mi podává krabičku Ercefurylu, který zůstal v zásobách, a já jásám a ptám se, jak to, že ještě je, když má hlášený výpadek. „Je to lék na předpis, zase tak často si ho lidé neberou, takže nemizí tak rychle. Nehledě na to, že má dost vedlejších účinků, takže musí lékař zvážit, jestli ho vůbec předepíše,“ vysvětluje mi. „Ty vedlejší účinky jsou například genetické mutace, takže půl roku poté, co ho doberete, nesmíte otěhotnět.“ Přikyvuji s tím, že mě se to netýká, to by se musel stát nějaký zázrak a já být Panna Maria, abych počala, takže polykám první tobolku. A nemůžu uvěřit tomu, že neexistuje jiná možnost (pak už jen antibiotika). Naštěstí mi druhý den zabírá. Kdyby byl na našem trhu stále Endiaron, nemusela jsem se protrápit třemi dny, a ještě ke všemu riskovat genetickou mutaci.

Horší, jak za bolševika

Teď trochu odbočím. Ve stejné době, kdy jsem tohle řešila, odjížděl můj kamarád Pavel Šach (50) na dovolenou do exotiky, konkrétně do Nikaragui. „Hele, já nemůžu na cestu nikde sehnat Endiaron,“ diví se. Asi mu unikly letní zprávy, že lék proti průjmu není. „Tak mám Smectu,“ a vítězoslavně mi ukazuje pár sáčků. A já již poučena, ho informuji o tom, že když chytí v dálavách bakteriální průjem, tak mu Smecta ani další volně prodejné přípravky nepomůžou. Protože jsem dobrá duše, tak mu věnuji pár tablet Ercefurylu. „Ježíši, to je horší, jak za bolševika,“ povzdychne a s vděkem bere ustřihnuté plato prášků. A přemýšlím, jak to budeme dělat dál. Vždycky, když se někam cestovalo, Endiaron nedomyslitelně patřil do lékárničky, teď není, dlouho nebude a náhrada za něj žádná. Doufat, že lékaři budou předepisovat recepty na Ercefuryl jen tak preventivně, je naivní. Takže snad jen ti, kteří mají doma zásoby starého dobrého Endiaronu, jsou vítězové a nemusí se bát.

Já jsem jasnozřivá nebyla, loni jsem nakoupila Nurofen pro děti a další přípravky na virózy, které také mívají výpadky, ale Endiaron mi unikl. Ještě krátce po létě šel koupit přes jeden srovnávač cen za trojnásobnou cenu oproti té původní a někteří lidé ho prodávali na bazarech s dost vysokou marží. Vydělat se dá na všem. Ale teď už opravdu není nikde a jak jsem psala, ničím z volně prodejných přípravků se nahradit nedá. Za přerušením podle databáze SÚKL stojí „kapacitní a distribuční“ důvody. „Dočasný výpadek léčivého přípravku je způsobený nedostatkem jeho účinné látky na dodavatelském trhu,“ upřesňuje výrobce. Účinnou látkou Endiaronu je cloroxin. V ČR ji neobsahuje žádný jiný lék, v databázi SÚKL proto stojí, že Endiaron patří mezi „obtížně nahraditelné“. A já tak doufám, že mě do konce roku 2025 už nic nepostihne.

Zdroj: autorský text, SÚKL, MUDr. Renáta Ryvolová

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz